Doelstellingen
Doelstelling 1
Utrecht is een economisch vitale stad
Subdoelstellingen
Utrecht heeft een goede fysieke economische structuur
Doelstelling 1:Utrecht is een economisch vitale stad
Subdoelstelling 1.1:Utrecht heeft een goede fysieke economische structuur
Utrecht heeft een goede (fysieke) economische structuur
Voor bedrijven en (kennisinstellingen) is het belangrijk dat ze hun activiteiten op een goede manier kunnen uitvoeren. Een goede fysieke economische structuur is daarbij een voorwaarde om de bestaande werkgelegenheid op bedrijventerreinen, kantorenparken en in winkelcentra te behouden of zelfs te laten groeien. Samen met bedrijven en instellingen hebben we – ook via onze inzet binnen het Ondernemersfonds Utrecht – hieraan gewerkt.
Na een flinke daling van het percentage incourant aanbod van bedrijfsruimte in 2015 is dit in 2016 nog iets verder gedaald. De leegstand van kantoorruimte in de stad is stabiel. Binnen de retail is er een groei van het aantal horecagelegenheden, met name daghoreca en restaurants.
Via een vernieuwende aanpak van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) hebben we op 29 bedrijventerreinen en winkelcentra bijgedragen aan een schoon, heel en veilige bedrijfsomgeving.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1a | Percentage incourant aanbod bedrijfsruimte ten opzichte van totale aanbod | Vastgoedmonitor | 62% (2011) | 30% | 11,1 |
E1.1.1b | Beste G4 stad met betrekking tot vestigingsplaats voor bedrijven | Elsevier/ Bureau Louter | 1 (2011) | 1 | 2 |
E1.1.1c | Aantal ZZP'ers | KvK | pm | 23.500 | 24.600 |
Toelichting: Betreft meer een indicator dan een doelstelling. Wordt vanaf 2018 alleen nog in de Arbeidsmarktmonitor meegenomen | |||||
E1.1.1d | Leegstand % kantoorruimte | 11% | 11,6% |
Bevorderen van de (fysieke) economische structuur
Toekomstbestendige bedrijventerreinen, kantorenparken en winkelcentra zijn essentieel voor een goede fysieke economische structuur. Via ons accountmanagement weten we welke kansen zich aandienen en kunnen we indien nodig snel schakelen. Het is daarbij belangrijk dat we onze informatie op een makkelijke manier beschikbaar stellen voor anderen. Zo is er voor bedrijventerrein Lage Weide een kansenkaart gemaakt, waarop de kansrijke ontwikkellocaties staan aangegeven. Dit heeft er in 2016 toe geleid dat drie locaties op Lage Weide worden herontwikkeld. Op bedrijventerrein Nieuw Overvecht zijn we gestart met het versterken van de betrokkenheid van ondernemers en betere profilering van het terrein. Ook zijn we met voorbereidingen bezig voor het opzetten van een stagestraat die in 2017 moet starten. Juist nieuwe bedrijfsactiviteiten op bedrijventerreinen kunnen leiden tot meer werkgelegenheid voor lager- en middelbaar opgeleiden.
Er is een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe gezamenlijke visie voor het kantorenpark Rijnsweerd waarbij gemeente intensief samenwerkt met Stichting Kantorenpark Rijnsweerd (SKR) en met Utrecht Science Park (USP). Door nieuwe aanwas van ICT bedrijven zoals bv Accenture, Vodafone en Ingram Micro wordt het vertrek van ATOS op kantorenpark Papendorp gecompenseerd.
Er is voor meer dan 66.000 m2 bedrijfsruimte getransformeerd naar andere functies, bijvoorbeeld de Watertoren Rotsoord waar nu bedrijfsruimten en een restaurant in zijn gevestigd.
In het kader van de winkeltijdenverordening zijn er twintig ontheffingsprocedures gevolgd waarbij een leefbaarheidstoets heeft plaatsgevonden. Via onze inzet in de brancheringscommissie voor Leidsche Rijn Centrum zijn we bij de ontwikkelingen daar betrokken. Ook hebben we een informatiebijeenkomst over de toekomst van detailhandel georganiseerd.
Samen met het Centrum Management Utrecht (CMU) werken we aan de uitvoering van het convenant De Rode Loper over inrichting, beheer en vindbaarheid van Utrecht centrum. Bijvoorbeeld met een nieuwe kaart van het centrum en een nieuwe website met informatie over alle winkels in de binnenstad. Daarnaast hebben we samen met ondernemers gewerkt aan een nieuwe indeling en nieuw standplaatsenbeleid van de markt Vredenburg. We hebben nieuwe horecaconcepten geholpen om een goede plek te vinden in de stad, zoals bijvoorbeeld Stan&C0 en Hutspot.
We hebben in 2016 de aanpassingsrichtingen voor het Ontwikkelingskader Horeca Utrecht 2012 in kaart gebracht. Deze werken we in 2017 samen met belangstellenden in de stad verder uit tot een aangepast horecakader. Dit biedt ook nieuwe werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Net als andere betalers van Onroerende Zaak Belasting voor niet woningen hebben we bijgedragen aan het Ondernemersfonds Utrecht (OFU). Onze inzet was gericht op het vergroten van de (indirecte) werkgelegenheid. Zo werken we vanuit het trekkingsgebied Stadskantoor/Centraal station aan een project met de Utrechtse Ondernemers Academie.
Gezamenlijk met de andere G5-steden hebben we onze visie verwerkt in een nationale smart city strategie. Hierdoor staat Utrecht nationaal en internationaal op de kaart als smart city, onder de thema’s health en inclusiviteit. Daarnaast hebben we via ons accountmanagement actief technologie- en telecombedrijven gekoppeld met toekomstige Utrechtse smart city projecten. Aansprekend voorbeeld is de verbetering van de digitale verbindingen van het FC Utrecht stadion Galgenwaard met Huawei, Tele2, stadion eigenaar Memid en FC Utrecht.
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
17-1-1-1 | Versterken economisch structuur | 0 | 0 | 118 | 118 |
Totaal baten | 0 | 0 | 118 | 118 | |
Lasten | |||||
17-1-1-1 | Versterken economisch structuur | -7.769 | -9.176 | -9.225 | -49 |
Totaal lasten | -7.769 | -9.176 | -9.225 | -49 | |
Saldo baten en lasten | -7.769 | -9.176 | -9.106 | 70 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 350 | 350 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.769 | -8.826 | -8.756 | 70 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Versterken economische structuur
Vanuit de Rijksgelden cofinanciering PID (Pieken in de Delta) voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht 2012-2018 is 0,118 miljoen euro opgenomen ter dekking van incidentele uitgaven voor subsidies voor Rijnsweerd en USP, marketing en acquisitie uitgaven en accountmanagement.
Doordat de daadwerkelijke opbrengst OZB Niet woningen lager was dan ingeschat, was ook de subsidie aan het OFU in 2016 uiteindelijk 0,097 miljoen euro lager. Daarnaast bedroeg de onderbesteding van het incidenteel budget 2016 Werken aan Werk 0,136 miljoen euro. Er waren in 2016 hogere lasten wegens incidentele uitgaven van 0,118 miljoen euro voor subsidies voor Rijnsweerd en USP, extra marketing en acquisitie uitgaven en accountmanagement. Tenslotte waren er hogere uitgaven van 0,068 miljoen euro voor onder andere communicatie, inhuur voor straatmanagement en onderzoek ondernemerspeiling.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Versterken economisch structuur | |||||
6094 | Versterken economische structuur | 0 | 0 | 118 | 118 |
Totaal baten | 0 | 0 | 118 | 118 | |
Lasten | |||||
Versterken economisch structuur | |||||
6094 | Versterken economische structuur | -7.769 | -9.176 | -9.225 | -49 |
Totaal lasten | -7.769 | -9.176 | -9.225 | -49 | |
Saldo baten en lasten | -7.769 | -9.176 | -9.106 | 70 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 350 | 350 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.769 | -8.826 | -8.756 | 70 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stimuleren bedrijven (BSBB) | Tegemoetkoming kleinschalige ondernemers en eigenaren onroerend goed wegens negatieve gevolgen ontstaan door stedelijke vernieuwing | 100 | 0 | 100 | ||
Utrecht Science Park | Exploitatie subsidie Utrecht Science Park | 50 | 51 | -1 | ||
BIZ Woonboulevard | BIZ subsidie (bedrijf Investering Zone) | 135 | 157 | -22 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Bevorderen van de (fysieke) economische structuur | 285 | 208 | 77 | |||
Totaal Subdoelstelling | 285 | 208 | 77 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Klik hier om naar het overzicht van de subsidies te gaan.
Er zijn in 2016 geen subsidies verstrekt in het kader van de BSBB regeling.
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bezoekers en evenementen
Doelstelling 1:Utrecht is een economisch vitale stad
Subdoelstelling 1.2:Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bezoekers en evenementen
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor zakelijke toeristen en voor evenementen
2016 is wederom een goed jaar geweest voor de bekendheid van Utrecht als toeristische bestemming.
In 2016 waren er 534.000 overnachtingen, waarvan de helft buitenlandse gasten. De Domtoren was in 2016 populairder dan ooit en ontving een recordaantal van 84.000 bezoekers, maar liefst 11.000 meer dan in 2015. De aandacht voor Utrecht is ook na de Tour de France onverminderd groot gebleken. In 2016 zijn er tot eind oktober 82 persreizen georganiseerd waaraan in totaal 184 journalisten en bloggers hebben deelgenomen. Dit komt overeen met de toeristische aandacht die er voor Utrecht was rondom de Tour de France. De onverminderde aandacht voor Utrecht in media is zowel een resultaat als een bevestiging van de uitbreiding van de Press Office van Toerisme Utrecht.
Door Toerisme Utrecht is in samenwerking met regionale partners een plan gepresenteerd om de (inter)nationale toerist te verleiden stad en regio te bezoeken. Daarnaast zijn ook de reguliere bezoekerscampagnes (onder andere ‘Echt Utrecht’, ‘Winter Utrecht’ en de City Break Campagne) uitgevoerd. Deze campagnes leverden zowel bezoekers als (media)aandacht op. De campagne ‘Winter Utrecht’ trok bijvoorbeeld 24.000 extra bezoekers in november en december en leverde de stad 1 miljoen euro op. De City Break campagne, geregisseerd door NBTC Holland Marketing, zorgde voor een prominente positie in zeven Europese landen, waarbij Utrecht extra onder de aandacht is gebracht van citybreakers uit Duitsland en België.
De Infobalie in Hoog Catharijne is in 2016 geprolongeerd, waardoor een groot aantal bezoekers die per trein Utrecht bezoeken, direct konden worden geholpen. Een gastvrije ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een aangenaam toeristisch verblijf in de stad. Om de economische potentie van (zakelijk) toerisme en evenementen te benutten, werken we continu aan behoud en versterking van de aantrekkelijkheid van de stad.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1a | Aantal nationale dagbezoeken | NBTC/TNS/NIPO | 4.500.000 (2014) | 4.500.000 | 3.736.000 |
E1.2.1b | Besteding leisure bezoeker per dag | NBTC-NIPO Research | € 43 (2014) | € 45 | € 43 |
E1.2.1c | Aantal overnachtingen leisure en zakelijk | CBS/SLA | 463.000 (2014) | 475.000 | 534.000 |
E1.2.1d | Aantal congresdeelnemersdagen | ICCA/Toerisme Utrecht | 19.500 (2014) | 20.000 | 55.000 |
E1.2.1e | Besteding congresbezoekers per dag | NBTC-NIPO Research | € 354 (2014) | € 360 | € 419 |
E1.2.1f | Aantal voltijdbanen | PAR/Ecorys | 12.510 (2014) | 12.700 | 13.760 |
E1.2.1g | Aantal Utrechtse evenementen dat gehonoreerd is met een prijs | St. Nationale Evenementenprijzen | 2 (2009) | 3 | 1 |
Toelichting: Daarnaast waren was er nog 1 nominatie | |||||
E1.2.1h | Positie op de ranglijst evenementen G50 | Evenementenmonitor G50 | 2 (2011) | Top 3 | N.v.t. |
Toelichting: Er is vanaf 2015 geen sprake van één algemene G50 ranglijst. Wel bekend over 2016: totaal evenementen (Utrecht 3e plaats) evenementen per 1000 inwoners (Utrecht 4e plaats), totaal bezoeken (Utrecht 5e plaats),bezoeken per 1000 inwoners (Utrecht 11e |
Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
Utrecht is een stad met een unieke dynamiek, waar voor bezoekers en toeristen veel te ontdekken valt. Vanuit ons Toeristisch Perspectief 2020 met als motto ‘live like a local’ sluiten we aan op het karakter van de stad. Er is gewerkt aan de versterking van het toeristisch imago van de stad, vooral op het gebied van kenniscongressen, erfgoed, evenementen en fietsstad. Het bevorderen van de internationale gastvrijheid en het verbeteren van de Engelstalige informatie is hier nadrukkelijk onderdeel van. Het Utrecht Convention Bureau, onderdeel van Toerisme Utrecht, heeft in 2016 versterkte acquisitie gepleegd op meerdaagse internationale wetenschappelijke congressen. Dit alles in nauwe samenwerking met diverse partners in de stad.
In 2016 is Toerisme Utrecht begonnen met de voorbereidingen voor Mondrian to Dutch Design, de viering van 100 jaar De Stijl. Daarnaast was Toerisme Utrecht verantwoordelijk voor de exploitatie van de VVV (informatievoorziening), de balie op Hoog Catharijne (een samenwerking tussen Hoog Catharijne en Toerisme Utrecht) en de Domtoren. In 2016 is de Domtoren door het Green Key keurmerk (internationaal keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche) met zilver beoordeeld.
In 2016 hebben we van de taskforce van stedelijke partners gewerkt het ambitiedocument ‘Het Verhaal van Utrecht’ ontvangen. Dit is het richtinggevende document op basis waarvan Toerisme Utrecht en stichting Cultuurpromotie Utrecht per 1 januari 2017 zijn opgegaan in de nieuwe organisatie Utrecht Marketing. De nieuwe marketingorganisatie gaat zich richten op het profileren van Utrecht voor bezoekers, bewoners, bedrijven en talent.
In 2016 is een aantal aantrekkelijke hotels gerealiseerd, zoals het budgethotel Stay Okay aan de Neude. Wij streven naar uitbreiding van het aantal hotelkamers, vooral van zogenaamde ‘experience hotels’. Daarnaast is in 2016 ingezet op een verbeterde informatievoorziening met betrekkig tot het toegankelijke aanbod van de stad en zijn ondernemers in samenwerking met Solgu geprikkeld om meer inspanningen te verrichten voor het toegankelijk(er) maken van hun locatie.
In 2016 zijn wederom meerdere geslaagde netwerkactiviteiten georganiseerd, zoals de ambassadeursbijeenkomst en de Vrijetijdsconferentie, die tot doel hebben partijen uit de stad samen te brengen en samenwerking te stimuleren.
Op het gebied van evenementen werken we samen met onze partners aan het verder verbeteren van het evenementenklimaat in Utrecht. We blijven inzetten op meer samenhang en verbinding van evenementen en festivals met de (toeristische) promotie van de stad. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar een duurzame en internationale uitstraling van evenementen en festivals in Utrecht. Een voorbeeld hiervan was de Campus Party, waar technologische ontwikkelingen op een laagdrempelige manier werden gepresenteerd en jonge, veelal internationale studenten gevraagd werden om (maatschappelijk) vraagstukken op een innovatieve manier op te lossen.
Net als het toeristisch beleid, zien we het evenementenbeleid als één van de pijlers van citymarketing. Bij het samenwerken aan themajaren, zoals in 2016 de viering van het 1.700ste geboortejaar van St. Maarten, het aantrekken en faciliteren van nieuwe initiatieven, het samenstellen van de internationale festivalkalender zijn de merkwaarden – Bright, Inspiring, Welcoming & Connecting - van Utrecht leidend.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1a | Aantal publicaties in buitenlandse bladen | Gemeente Utrecht | 50 (2009) | 180 | 118 |
P1.2.1b | Aantal nieuwe grote samenwerkingsprojecten/initiatieven met stakeholder uit de festival en evenementenwereld | Gemeente Utrecht | 1 (2015) | 2 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
17-1-2-1 | Toerisme en evenementen | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 |
Totaal lasten | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 | |
Saldo baten en lasten | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor (zakelijke) toeristen en voor evenementen
De begroting van Toerisme en evenementen is conform begroting uitgevoerd en besteed met uitzondering van het niet begrote project Campus Party. De projectkosten hiervan bedragen na aftrek van diverse gemeentelijke bijdragen en subsidies van derden 0,163 miljoen euro. Er is een Rijkssubsidie verleend middels het Gemeentefonds (0,041 miljoen euro). Deze is niet verantwoord in het programma Economie, maar bij de algemene middelen. Daarom is het tekort 0,204 miljoen euro.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Toerisme en evenementen | |||||
6097 | Stadspromotie | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 |
Totaal lasten | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 | |
Saldo baten en lasten | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.665 | -1.821 | -2.025 | -204 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Marketing, promotie en informatievoorziening | Ondersteuning toeristische activiteiten en evenementen | 180 | 80 | 100 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.2.1 Verhogen bekendheid van de stad | 180 | 80 | 100 | |||
Totaal Subdoelstelling | 180 | 80 | 100 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Doelstelling 1:Utrecht is een economisch vitale stad
Subdoelstelling 1.3:Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Vergroten van de werkgelegenheid, versterking kenniseconomie en goede dienstverlening aan ondernemers en ondernemingen
De economische groei zet door in Nederland. Zowel in 2016, als in 2017 neemt het bruto binnenlands product (BBP) met 2,1% toe. De vraag naar arbeid neemt weer toe. Ten opzichte van 2015 is de werkgelegenheid in Utrecht gestegen met 2.358 werkzame personen (in FTE). Deze positieve groei is grotendeels het gevolg door groei bij bestaande bedrijven. De groei van de werkgelegenheid in Utrecht is ook te zien aan het oplopend aantal openstaande vacatures. Daarbij zijn er ook meer bedrijven bij gekomen. Ook het grote aantal nieuwe ZZP’ers heeft hier een grote invloed op. Zoals aangegeven in de Arbeidsmarktmonitor zijn er door de aantrekkende economie meer mensen die zich opnieuw op de arbeidsmarkt begeven. Dit zijn mensen die wel willen werken, maar nog niet direct een baan hebben. Hierdoor daalt de werkloosheid minder hard. Nieuwe technologie en kennisvalorisatie biedt enerzijds kansen voor meer werkgelegenheid aan startups en vernieuwende bedrijven. Traditionele bedrijven – van detailhandel en horeca tot banken – veranderen langzaam en bieden nieuwe bedrijfsmodellen aan. Dit vraagt ook nieuwe vaardigheden van werknemers.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal banen | PAR | n.v.t. | 230.000 | 243.745 |
Toelichting: De doelstelling voor 2016 is geformuleerd in augustus 2015 op basis van de toenmalige cijfers (PAR april 2014, die bekend zijn gemaakt in december 2014). Juist in deze periode is de Utrecht economie en werkgelegenheid sterk gegroeid. |
Bevorderen van de economische vestiging
Met ons acquisitieteam Utrecht City in Business (UCiB) en het Lokaal Economisch Fonds (LEF) hebben we gezorgd voor meer werkgelegenheid in Utrecht. Zo zijn er dankzij UCiB negentien nieuwe bedrijven en instellingen naar Utrecht gekomen met in totaal 1.048 nieuwe banen. Een van de bedrijven is Utrecht Community (UCo), waar verschillende kleine bedrijven op het gebied van duurzaamheid gaan samenwerken.
2016 was het eerste volledige jaar dat het Expat Center Utrecht (ECU) geopend was. Er zijn ruim duizend expats voorzien van advies.
Via een internationale economische missie naar Taiwan hebben we de exportmogelijkheden voor Utrechtse bedrijven enerzijds vergroot, terwijl we anderzijds Utrecht hebben kunnen promoten als mogelijke vestigingsplaats. Ook is er gewerkt aan een handelsmissie naar München en Neurenberg. Deze gezamenlijke missie van de regio’s Utrecht en Amsterdam heeft tot doel om bedrijven uit onze regio’s in contact te brengen met relevante partners in Beieren. Deze handelsmissie vindt in februari 2017 plaats.
In maart 2016 namen wij deel aan een economische missie naar Frankrijk. Deze missie was de finale van het Frans Nederlands handelsjaar dat door de beide ministers van Economische Zaken werd afgetrapt in ons stadskantoor aan de vooravond van de Grand Depart. Tijdens deze handelsmissie vond de ondertekening van een Letter of Intent door Lomboxnet, ElaadNL, Renault en de gemeente Utrecht plaats. Deze Nederlands-Franse samenwerking gaat e-mobility oplossingen invoeren waarbij auto’s rijden op zonne-energie opgewekt in Lombok.
Ook in 2016 hebben we onze samenwerking tussen Bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden in Economic Board Utrecht (EBU) gecontinueerd. Wij hebben gezamenlijk gewerkt aan het verbeteren van het ‘gezond stedelijk leven’ in onze regio. Langs de lijnen Groen, Gezond en Slim zijn er investeringen uitgelokt ter waarde van circa 50 miljoen. Investeringen die tot stand gekomen door maatschappelijke uitdagingen met behulp van onze kennisinstellingen om te zetten in kansen voor vernieuwende bedrijven.
We hebben samen met Startup Utrecht – de overkoepelende organisatie van de Utrechtse incubators, Utrecht Science Park, de Jaarbeurs en de gemeente Utrecht – verder gewerkt aan verbetering van het startup klimaat in Utrecht. Dit hebben we gedaan volgens de actielijnen één) betere toegang tot investeerders, twee) betere toegang tot corporaties en drie) betere toegang tot vaardigheden en talent.
2016 was het tweede jaar voor het Lokaal Economisch Fonds. Er zijn meer subsidies dan in 2015 verstrekt. Het ging daarbij over relatief kleinere aanvragen dan in 2015. Hierdoor konden we meer groeiende bedrijven en instellingen bedienen.
We werken samen met de Social Impact Factory (SIF) aan een gunstig klimaat creëren voor sociaal ondernemen. Inmiddels is het netwerk rond sociaal ondernemerschap gegroeid tot meer dan 100 partners. We zetten ons actief in om sociaal ondernemerschap te stimuleren, onder andere via sociaal inkoop.
Via onze inzet binnen het Ondernemersfonds Utrecht hebben we samen met onze partners projecten uitgewerkt om zowel de directe als indirecte werkgelegenheid te vergroten. Een voorbeelden hiervan is ondersteuning van de Utrechtse Ondernemers Academie waar een werkgelegenheidsproject in 2017 start.
Samen met de Utrecht Science Park-organisatie werken we aan versterking van de bedrijvigheid. Dit doen we door zowel startups in UtrechtInc en de nieuwe Life Science Incubator te faciliteren als, grotere bedrijven te koppelen aan kennispartners als Universiteit Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Daarnaast hebben vier ministeries, de U10-gemeenten en de hiervoor relevante kennisinstellingen van onze gemeente de City Deal Health Hub ondertekend. Hiermee geven alle partners aan mee te willen aan een gezonde verstedelijking.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.3.1a | Aantal banen gecreëerd via LEF | Gemeente Utrecht | 2014 | 400 | 318 |
Toelichting: Waarvan 18% geschikt voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. | |||||
P1.3.1b | Aantal stage- en leerwerkplekken gecreëerd via LEF | Gemeente Utrecht | 2014 | 100 | 298 |
Toelichting: Waarvan 272 stageplekken en 26 Beroeps Begeleidend Leerweg (BBL) -trajecten. | |||||
P1.3.1c | Aantal banen via acquisitie | Gemeente Utrecht | 2015 | 500 | 948 |
P1.3.1d | Dienstverlening gemeente Utrecht | Ondernemerspeiling (KING) | 2014 | 6,5 | |
Toelichting: Deze is begin juli bekend |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
17-1-3-1 | Werkgelegenheid | 0 | 0 | 2.630 | 2.630 |
Totaal baten | 0 | 0 | 2.630 | 2.630 | |
Lasten | |||||
17-1-3-1 | Werkgelegenheid | -3.279 | -3.407 | -2.741 | 666 |
Totaal lasten | -3.279 | -3.407 | -2.741 | 666 | |
Saldo baten en lasten | -3.279 | -3.407 | -110 | 3.296 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 58 | 58 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.279 | -3.349 | -52 | 3.296 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bevorderen werkgelegenheid
Er zijn incidentele baten van 2,269 miljoen euro doordat een reservering voor een deelneming in de WOM Lombok bv is vrijgevallen. Er was een positief subsidieresultaat op EFRO-project Wijkeconomie en Kleinschalig Ondernemerschap van 0,02 miljoen euro, extra ontvangsten van 0,01 miljoen euro door een bijdrage van de Gemeente Amersfoort. Voor een onderzoek over kansen van de Brexit en een bijdrage uit cofinanciering Rijksgelden Pieken in de Delta voor uitgaven voor uitvoering Economische Agenda Utrecht van 0,331 miljoen euro.
De lasten waren 1,027 miljoen euro lager door lagere lasten voor de subsidies vanuit het Lokaal Economisch Fonds (LEF) 2016 met een budget van 1,9 miljoen euro. Dit komt doordat voor de totale waarde van in 2016 uitgegeven beschikkingen (1,43 miljoen euro) niet een volledige bevoorschotting werd gegeven en een subsidiebeschikking uit 2015 lager is vastgesteld (-0,2 miljoen euro).
Daarnaast waren de uitgaven voor KVO en Expat Center 0,03 miljoen euro lager dan begroot. Er waren extra lasten van totaal 0,331 miljoen euro, waarvan voor startups 0,2 miljoen euro (uitvoering motie 2015/151 Versterk de startupcommunity), rode loper voor ondernemers 0,045 miljoen euro, bijdrage campus party 0,025 miljoen euro en werkzaamheden Ondernemersfonds en overige kosten 0,061 miljoen euro.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Werkgelegenheid | |||||
6090 | Economisch vestigingsklimaat | 0 | 0 | 2.630 | 2.630 |
Totaal baten | 0 | 0 | 2.630 | 2.630 | |
Lasten | |||||
Werkgelegenheid | |||||
6090 | Economisch vestigingsklimaat | -3.279 | -3.407 | -2.741 | 666 |
Totaal lasten | -3.279 | -3.407 | -2.741 | 666 | |
Saldo baten en lasten | -3.279 | -3.407 | -110 | 3.296 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 58 | 58 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.279 | -3.349 | -52 | 3.296 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ondernemersfonds Utrecht | Subsidie aan Stichting Ondernemersfonds Utrecht voor stimulering economische structuur van Utrecht en economische vitaliteit van de stad | 6.567 | 6.471 | 96 | ||
Lokaal Economisch Fonds | Subsidie voor nieuwe werkgelegenheid en stage- en leerwerkplekken | 1.900 | 1.073 | 827 | ||
Economic Board Utrecht | Faciliteren Startups | 90 | 180 | -90 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.3.1 Bevorderen van de werkgelegenheid | 8.557 | 7.724 | 833 | |||
Totaal Subdoelstelling | 8.557 | 7.724 | 833 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Beleidsnota's
- Economische Agenda Utrecht 2012 – 2018 (pdf, 2,7 MB)
- Ontwikkelingskader Horeca 2012 (pdf, 1,8 MB)
- Room with a view, hotelnota 2010 – 2020 (pdf, 3,4 MB)
- Kantorenstrategie Stad Utrecht 2012 (pdf, 1 MB)
- Bedrijventerreinenstrategie Utrecht 2012 -2020 (pdf, 203 kB)
- Ontwikkelingskader detailhandel (pdf, 354 kB)
- Vitale stadswijken, functiemenging in woonwijken (pdf, 700 kB)
- Perspectief Toerisme 2020 (pdf, 1,7 MB)
- Evenementenbeleid (pdf, 2,8 MB)