Doelstellingen
Doelstelling 1
Afname van criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Subdoelstellingen
Afname van de High Impact Crimes woninginbraak en geweld
Doelstelling 1:Afname van criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Subdoelstelling 1.1:Afname van de High Impact Crimes woninginbraak en geweld
Afname van HIC delicten
Het totaal aantal misdrijven is in 2016 in Utrecht met 4% gedaald ten opzichte van 2015. Vooral geweldsdelicten (5%), zakkenrollen (20%), bedrijfsinbraken (8%) en vernielingen (15%) zijn fors gedaald.
Woninginbraak
Het aantal woninginbraken is in 2016 met 20% gelijk gebleven in vergelijking met 2015. Ten opzichte van 2011 is de afname 39%. Hiermee wordt de doelstelling uit het IVP (afname van 20% ten opzichte van 2011) nog steeds ruimschoots gehaald.
Overvallen en straatroven
Het aantal overvallen is in 2016 met 19% gedaald ten opzichte van 2015. Ook het aantal straatroven is gedaald. In 2016 6% minder dan in 2015. De doelstellingen uit het IVP worden ruim gehaald.
Geweld
Voor de registratie van geweldsdelicten worden verschillende categorieën gehanteerd. Het totale aantal delicten is in 2016 met 5% gedaald ten opzichte van 2015. Het aantal openlijk geweld-incidenten is in 2016 afgenomen met 33% ten opzichte van 2015. In 2016 waren er 22 overvallen, vijf minder dan het jaar ervoor. Ten opzichte van 2011 ligt het aantal overvallen 56% lager (doelstelling in het IVP is een daling van 41% in 2018).
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Aantal woninginbraken | Politie, BVH | 2.693 (2011) | 2.154 | 1.649 |
E1.1.1 | Aantal overvallen | Politie, BVH | 51 (2011) | 30 | 22 |
E1.1.1 | Aantal geweldsdelicten (exclusief huiselijk geweld) | Politie, BVH | 3.232 (2011) | 2.719 | 2.178 |
E1.1.1 | Aantal straatroven | Politie, BVH | 322 (2011) | 184 | 140 |
E1.1.1 | Aangiftebereidheid geweldsmisdrijven | Inwonersenquête | 2015 | pm | 56% |
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpakken van de HIC delicten (woninginbraak, straatroven, overvallen en geweld) op stedelijk- en wijkniveau
Woninginbraak
De gezamenlijke aanpak van High Impact Crimes door gemeente, OM en politie richt zich op (potentiële) slachtoffers, de fysieke omgeving en daders. De gemeente richt zich vooral op preventie door middel van communicatie en het stimuleren van preventieve maatregelen en het nemen van fysieke maatregelen. In 2016 is dat in alle wijken weer veelvuldig gedaan. Er waren ook campagnes gericht op de doelgroepen studenten en ouderen.
In 2016 hebben wij het informatiegestuurd werken in de aanpak van woninginbraak (naast de succesvolle flexibele inzet van het WAFV-team) verder ontwikkeld met behulp van een digitaal model dat ervaringsinformatie over woninginbraken gebruikt om de waarschijnlijkheid van toekomstige inbraken in te schatten. Het doel daarvan is om mensen en middelen nog efficiënter te kunnen inzetten.
Meer en meer zijn ook bewoners betrokken bij de lokale aanpak. Het aantal whatsapp-groepen is flink toegenomen. Met de stoeptegel 'deze buurt is alert' maakt de buurt kenbaar dat bewoners op (digitale) platforms actief zijn.
Tegengaan van heling is een essentieel onderdeel van de aanpak van High Impact Crimes (HIC)-delicten. Het digitaal opkopers register (DOR) is in 2016 bij alle opkopers van de benoemde branches ingevoerd. Ook is een start gemaakt met de opkopers op de Utrechtse markten. VTH heeft de administratieve en fysieke controles uitgevoerd. Via diverse media zijn bewoners gewezen op nut en noodzaak van het registreren van waardevolle goederen via www.stopheling.nl en de stopheling-app. Daarnaast is gewaarschuwd voor het kopen van gestolen goederen vanuit de boodschap 'voor je het weet koop je gestolen spullen'. Hierbij is aangesloten bij de Landelijke Stop Heling campagne.
Straatroven en overvallen
Bij overvallen op ondernemers zijn veiligheidschecks uitgevoerd bij betreffende winkels en werden in twee gevallen trainingen voor medewerkers op de werkvloer georganiseerd. In 2016 zijn ook twee voorlichtingsbijeenkomsten 'Laat je niet overvallen' voor ondernemers georganiseerd. In de gevallen waar sprake was van een overval op ondernemers, zijn veiligheidschecks uitgevoerd bij de winkels. In twee gevallen worden trainingen op maat ontwikkeld voor medewerkers op de werkvloer. Daarnaast is in samenwerking met de politie en SODA (ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling) een manier ontwikkeld om het civielrechtelijk verhalen van de schade op de winkeldief nog makkelijker te maken.
Voor winkelcentrum Kanaleneiland is in 2016 een collectief winkelverbod ingegaan.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van daders
In het Veiligheidshuis Regio Utrecht (VHRU) is in 2016 de integrale aanpak van HIC-plegers uitgevoerd; de Top-X aanpak. In 2016 bestond de Top-X lijst van het district/de gemeente Utrecht uit 89 personen. Eind 2016 stroomden er nog eens 29 personen in. Eind 2016 waren van deze Top X’ers 7 minderjarig (18-), 48 adolescent (18 tot 24 jaar) en 34 volwassen (24+). Bijna twee derde van de Top-X is dus nog geen 24 jaar oud. Op de Top-X lijst district/gemeente Utrecht stonden bijna 40 jeugdige veelplegers, 36 HIC-plegers en een kleine dertig personen die als kopstuk van een jeugdgroep op de Top-X lijst zijn gekomen. De verdeling (jeugdige veelplegers, HIC-plegers, kopstukken) binnen de Top-X is grotendeels gelijk aan die van vorig jaar. In 2016 stroomden de eerste Top-X’ers uit en kregen we een beeld van het effect van de gezamenlijke aanpak. Van 24 personen kon het aantal politieregistraties als misdrijfverdachte in het jaar vóór eerste bespreking (dus start plan van aanpak) in het VHRU worden vergeleken met het aantal politieregistraties als misdrijfverdachte een jaar ná bespreking. Zij hadden samen in het jaar vóór eerste bespreking in het casusoverleg Top-X in totaal 144 registraties als misdrijfverdachte, dat is gemiddeld zes per persoon. In het jaar ná eerste bespreking waren er totaal 101 registraties als misdrijfverdachte, dat is gemiddeld vier per persoon.
In 2016 zijn 661 gedetineerden aangemeld bij het coördinatiepunt nazorg/re-integratie. In het kader van nazorg en re-integratie van volwassen ex-gedetineerden is in 2016 gestart met de pilot zorgmijders. Verkend wordt hoe ex-gedetineerden die in eerste instantie niet openstaan voor begeleiding toch kunnen worden toegeleid naar het gewenste traject. Ook voor gezinsleden van gedetineerde volwassenen kan het buurtteam worden ingezet. Voorwaarde is dat betrokkenen zelf een ondersteuningsvraag hebben, afkomstig van gedetineerde of gezinsleden zelf.
Uitvoeren van diverse programma's tegen geweld
Gemeente, politie, KHN-afdeling Utrecht en VRU (brandweer) hebben het nieuwe convenant Veilig Uitgaan 2016-2021 ondertekend. We hebben de afspraken van het convenant uitgevoerd en bij wijze van proef zijn we gestart met het delen van persoonsgegevens van mensen met een collectieve horeca ontzegging op de Veiligstappen-app. De acht grootste studentenverenigingen en Veilig Uitgaan gaan voortaan jaarlijks met elkaar in gesprek over trends en ervaringen in het uitgaansleven.
De aanpak van huiselijk geweld valt voornamelijk onder het programma Maatschappelijke Ondersteuning. Vanuit het programma Veiligheid passen we de maatregel van tijdelijk huisverbod toe. In 2016 zijn 51 huisverboden opgelegd.
Utrecht neemt samen met politie en OM deel aan het landelijke programma Veilige Publieke Taak (VPT), waarbij geweld tegen personen met een publieke taak wordt afgedaan met lik op stuk beleid. In 2016 hebben, in navolging van corporatie Bo-ex, de overige Utrechtse corporaties het convenant Veilige Publieke Taak ondertekend. In 2016 heeft de politie 318 misdrijven geregistreerd. Dit zijn alle strafbare feiten VPT, waarbij niet noodzakelijkerwijs in alle gevallen aangifte hoeft te zijn gedaan.
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de positie van slachtoffers van HIC-delicten. De aanbevelingen worden in 2017 uitgewerkt in een concreet plan van aanpak.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal hotspotbuurten met aanpak woninginbraak | Gemeente | n.v.t. | 4 | 4 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
09-1-1-1 | Aanpak woninginbraken, geweld en daders | 30 | 191 | 100 | -91 |
Totaal baten | 30 | 191 | 100 | -91 | |
Lasten | |||||
09-1-1-1 | Aanpak woninginbraken, geweld en daders | -2.397 | -2.715 | -2.426 | 289 |
Totaal lasten | -2.397 | -2.715 | -2.426 | 289 | |
Saldo baten en lasten | -2.367 | -2.524 | -2.327 | 197 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.367 | -2.524 | -2.327 | 197 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpakken op woninginbraak en geweld en van de integrale persoonsgerichte aanpak van daders. Uitvoeren van diverse programma's tegen geweld
In 2016 is een subsidie van 0,1 miljoen euro toegekend en begroot voor het treffen van preventieve maatregelen tegen woninginbraken in hotspots in Noordwest. De maatregelen en de subsidie zijn grotendeels doorgeschoven naar het voorjaar van 2017, waardoor lasten en baten 0,091 miljoen euro lager uitvallen dan begroot.
Het Veiligheidshuis Regio Utrecht heeft besloten de financiële overschotten over de jaren 2013 en 2014 terug te storten aan de deelnemende gemeenten. Deze financiële overschotten zijn verrekend met de gemeentelijke bijdrage 2016, waardoor deze 0,055 miljoen euro lager is dan begroot.
De lasten op toezicht en handhaving zijn 0,1 miljoen euro lager dan begroot. Oorzaak hiervan is een voordeel op de aanbesteding van de kleding van de geüniformeerde (BOA-)diensten en de terughoudendheid bij de vervanging van de oude uniformen. Daarnaast is in 2014 en 2015 geld gereserveerd in het kader van het Individueel LoopbaanBudget. De niet bestede gelden zijn in 2016 vrijgevallen. Tot slot zijn er kleine incidentele voordelen op de Toelage Onregelmatige Dienst en op projecten op het gebied van informatie- en procesmanagement.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Aanpak woninginbraken, geweld en daders | |||||
6011 | Aanpak woninginbraak | 0 | 191 | 104 | -87 |
6283 | Thor Veiligheid | 30 | 0 | -5 | -5 |
Totaal baten | 30 | 191 | 100 | -91 | |
Lasten | |||||
Aanpak woninginbraken, geweld en daders | |||||
6011 | Aanpak woninginbraak | -1.300 | -1.483 | -1.352 | 131 |
6012 | Aanpak geweld | 0 | -59 | -11 | 48 |
6014 | Nazorg ex-delinquenten | -54 | -54 | -48 | 6 |
6283 | Thor Veiligheid | -1.043 | -1.119 | -1.015 | 104 |
Totaal lasten | -2.397 | -2.715 | -2.426 | 289 | |
Saldo baten en lasten | -2.367 | -2.524 | -2.327 | 197 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.367 | -2.524 | -2.327 | 197 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Afname Jeugdoverlast en -criminaliteit
Doelstelling 1:Afname van criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Subdoelstelling 1.2:Afname Jeugdoverlast en -criminaliteit
Afname van jeugdoverlast
Het percentage bewoners dat vaak jongerenoverlast ervaart schommelt al jaren rond de 20%. In 2016 is het percentage gestegen naar 23,5%. Dat is 3 procentpunten hoger dan in 2015. In 2016 waren er 3.262 meldingen jeugdoverlast bij politie. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2015. In heel Midden Nederland was de stijging 13% ten opzichte van 2015. Bij de gemeente zijn 353 meldingen jeugdoverlast binnengekomen tegen 287 overlastmeldingen in 2015. De ervaren jongerenoverlast blijkt bijzonder moeilijk te beïnvloeden. Vaak spelen bij de ervaren overlast, net als bij de ervaren onveiligheid, vele factoren mee waar gemeente en andere veiligheidspartners slechts deels invloed op hebben. We zien ook dat de meldingen die bij gemeente worden gedaan in de categorie jongerenoverlast, vaak een verzameling vormen van verschillende soorten overlast, waaronder overlast van drugsgebruik, afval op straat, verkeers- en parkeeroverlast en geluidsoverlast. Het is bovendien niet altijd duidelijk of overlast van jongeren komt (volgens de Jeugdwet tot 18 jaar), van jongvolwassenen (volgens de landelijke systematiek en politieregistratie tot 23 jaar) of van volwassenen ouder dan 23 jaar. Overlast die door bewoners ervaren en gemeld wordt als jongerenoverlast, kan dus ook een andere bron hebben.
Afname van jeugdcriminaliteit
In 2016 bedroeg het aantal unieke aangehouden jeugdige verdachten in de leeftijdscategorie 12 tot en met 24 jaar, dat in Utrecht woont, 1,7% van het totaal aantal jeugdigen in die leeftijdscategorie. Dit is een afname ten opzichte van 2015 (2,1%). Daarmee wordt voldaan aan de doelstelling uit het IVP (2,9%).
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Ervaren jongerenoverlast (% vaak) | Inwonersenquête | 19% (2011) | 17% | 23,5% |
E1.2.2 | Aandeel (%) jeugdige verdachten van het totaal aantal jeugdigen | Politie, BHV | 2,9% (2010) | 2,9% | 1,7% |
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen
Utrecht telde eind 2016 in totaal veertien problematische jeugdgroepen. Eind 2014 en 2015 waren dit er respectievelijk vijftien en dertien. In deze veertien groepen zitten zo’n 164 jongeren. Eind 2015 waren dat er nog 137.
Na een daling van het gemiddeld aantal jongeren per groep, zien we de laatste jaren weer een lichte stijging. Deze stijging is toe te schrijven aan met name drie nieuwe groepen die dit jaar in beeld gekomen zijn. Binnen de bestaande groepen zien we juist een afname van het aantal leden per groep.
De gemiddelde leeftijd per groep is achttien en een half jaar. Tussen bestaande en nieuwe groepen zit hierbij een behoorlijk verschil. Bij in 2016 ontstane groepen is de gemiddelde leeftijd zeventien komma acht jaar en bij bestaande groepen is dat negentien en een half jaar. We spreken over jongeren in een jeugdgroep. We bedoelen hiermee zowel jongeren (volgens de Jeugdwet tot achttien jaar) als jongvolwassenen (volgens de landelijke systematiek en politieregistratie tot 23 jaar). In een klein aantal gevallen behoren zelfs volwassenen ouder dan 23 jaar tot een jeugdgroep. Leidend hierbij is dat zij echt tot de groep behoren en meegenomen worden in de integrale aanpak.
Voor alle groepen is een aanpak in uitvoering gericht op het individu, een aanpak gericht op de groep als geheel en op het domein. Alle jongeren die gezien worden in een problematische jeugdgroep worden hierover geïnformeerd door middel van een brief. Ook ouders van thuiswonende jongeren krijgen zo’n brief. In veel gevallen is de brief aanleiding geweest voor gesprekken met ouders. Het jongerenwerk heeft in 2016 zo'n 118 oudergesprekken gevoerd, vaak samen met de wijkagent.
Zeven jongeren uit een problematische jeugdgroep hebben in 2016 een gebiedsverbod opgelegd gekregen. Daarnaast hebben nog vier jongeren een onderling contactverbod opgelegd gekregen. Met een gebieds- en/of contactverbod kan het onderlinge verband in een groep duurzaam worden ontwricht, waardoor de groep uit elkaar valt.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders eb hun (gezins)systeem
Bijna driekwart van de Top X’ers was in 2016 jonger dan 24 jaar. Op de kopstukken van problematische jeugdgroepen, HIC-plegers, jeugdige veelplegers en personen die acute maatschappelijke problemen veroorzaakten werden de krachten van de verschillende partijen uit het Veiligheidshuis (zoals politie, Openbaar Ministerie, reclassering, SAVE, Raad voor de Kinderbescherming, gemeente) gebundeld. Er zijn zowel justitiële als zorginterventies ingezet om recidive te verminderen en perspectief te bieden.
De samenwerking van gemeente, politie, JoU (Jongerenwerk Utrecht) en buurtteams is in 2016 geïntensiveerd. Partijen werken nu met korte lijnen samen in de wijken en reageren snel op zorgsignalen waarbij het Buurtteam door de Politie of JoU wordt geïntroduceerd bij gezinnen. REGI voerde het dagbestedingsaanbod uit.
Met name in de intensivering van de samenwerking tussen de buurtteamorganisaties, SAVE, 3RO (de reclasseringsorganisaties) en andere organisaties op het raakvlak van zorg en veiligheid is geïnvesteerd.
Sinds 2008 zetten wij de aanpak ernstig overlastgevende gezinnen (EOG) in. In 2016 werd deze aanpak vier keer ingezet. Doel is met zorg en hulpverlening, en een drang- of dwangkader, de criminaliteit en het probleemgedrag van de gezinsleden te verminderen en een veilig opvoed- en ontwikkelklimaat te creëren.
Zie verder Programma Jeugd, prestatiedoelstelling 2.3.1.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | % groepsgerichte plannen van aanpak ten opzichte van aantal groepen | Aanpak Jeugdgroepen | 51 (2010) | 100% | 100% |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
09-1-2-1 | Aanpak jeugdgroepen en jeugdige daders | 38 | 0 | -6 | -6 |
Totaal baten | 38 | 0 | -6 | -6 | |
Lasten | |||||
09-1-2-1 | Aanpak jeugdgroepen en jeugdige daders | -6.186 | -6.335 | -6.299 | 36 |
Totaal lasten | -6.186 | -6.335 | -6.299 | 36 | |
Saldo baten en lasten | -6.148 | -6.335 | -6.305 | 30 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -6.148 | -6.335 | -6.305 | 30 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem
De gerealiseerde lasten en baten laten per saldo geen grote afwijkingen zijn ten opzichte van de actuele begroting.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Aanpak jeugdgroepen en jeugdige daders | |||||
6285 | THOR Jongerenoverlas | 38 | 0 | -6 | -6 |
Totaal baten | 38 | 0 | -6 | -6 | |
Lasten | |||||
Aanpak jeugdgroepen en jeugdige daders | |||||
6006 | Jeugd en Veiligheid | -3.453 | -3.513 | -3.591 | -78 |
6013 | Aanpak jeugdgroepen en jeugdige daders | -1.371 | -1.469 | -1.459 | 11 |
6016 | Aanpak ernstig overlastgevende gezinnen | -74 | -74 | -71 | 3 |
6285 | THOR Jongerenoverlas | -1.288 | -1.279 | -1.179 | 101 |
Totaal lasten | -6.186 | -6.335 | -6.299 | 36 | |
Saldo baten en lasten | -6.148 | -6.335 | -6.305 | 30 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -6.148 | -6.335 | -6.305 | 30 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Afname van veel voorkomende delicten
Doelstelling 1:Afname van criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Subdoelstelling 1.3:Afname van veel voorkomende delicten
Afname van autokraken, fietsendiefstallen, zakkenrollen en winkeldiefstal
Autokraken zijn in 2016 met 4% toegenomen ten opzichte van 2015. Tot dit delict behoren de inbraken waarbij buit uit de auto wordt gestolen maar ook de diefstallen aan/vanaf een auto, bijvoorbeeld airbags, verlichting of wielen. Het aantal fietsdiefstallen in 2016 is gedaald (1%) ten opzichte van 2015. Zakkenrollen is in 2016 met 20% gedaald ten opzichte van 2015. Het aantal winkeldiefstallen is afgelopen jaar met 5% toegenomen ten opzichte van 2015.
Afname van onveiligheidsgevoel
We streven naar een toename van veiligheidsgevoelens, maar meten de onveiligheidsgevoelens. Het percentage bewoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt is min of meer stabiel gebleven: van 32% in 2015 naar 33% in 2016. De doelstelling van het IVP bedraagt 26% in 2018.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal fietsdiefstal | Politie,BHV | 2.747 (2011) | 3.252 | 4.428 |
E1.3.1 | Aantal zakkenrollen | Politie, BHV | 1.210 (2011) | 1.150 | 799 |
E1.3.1 | Aantal winkeldiefstallen | Politie, BHV | 1.469 (2011) | 1.548 | 1.464 |
E1.3.1 | Aantal autokraken | Politie, BHV | 6.126 (2011) | 5.029 | 6.007 |
E1.3.2 | Functioneren van de gemeente in aanpak van veiligheidsproblemen | Veiligheidsmonitor | 38% (2014) | 42% | 40% |
E1.3.2 | Onveiligheidsgevoel (% wel eens in eigen buurt) | Inwonersenquête | 26% (2011) | 26% | 33% |
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma's en stimuleren Keurmerk Veilig Ondernemen
In 2016 hebben alle wijken hun wijkveiligheidsplan uitgevoerd. In het wijkveiligheidsplan staan de doelstellingen per wijk en de acties om de doelstellingen en ambities op bijvoorbeeld het gebied van woninginbraak en jongerenoverlast in de betreffende wijk te behalen.
In 2016 is in elke wijk het actieplan fietsdiefstal uitgevoerd. De aanpak van de gemeente bestond uit preventieve acties waaronder graveeracties, confronterende voorlichting op hotspots en diverse communicatiecampagnes waaronder het Lichte dagen offensief en intensief gebruik van sociale media waaronder Facebook en Twitter. Ook zijn we gestart met een publiek private samenwerking om een innovatieve aanpak te ontwikkelen waarin we de fiets met de digitale wereld verbinden. Om autokraak tegen te gaan is de aanpak op hotspots vernieuwd met de invoering van nieuw landelijk communicatiemateriaal gericht op gedragsbeïnvloeding. Het collectief toegangsverbod tot parkeergarages van autokrakers is samen met de particuliere garagehouders en politie uitgevoerd.
Ondernemers, politie, brandweer, gemeente en andere instellingen werkten in veel gebieden intensief samen aan een schoon, heel en veilig gebied. Het merendeel werkte samen conform de KVO-methodiek. In 2016 waren er 34 KVO-gebieden: vijftien daarvan zijn opnieuw KVO-gecertificeerd, één gehercertificeerd en er is één KVO-gebied bijgekomen.
Uitvoeren van activiteiten en aanpakken gericht op verbinding, betrokkenheid en initiatieven in de wijken
Professionele veiligheidspartners, bewoners en ondernemers werken in de wijken intensief samen, bijvoorbeeld in de vorm van beheergroepen rondom hostels voor verslaafden en nachtopvang, parken of bijzondere plekken (zoals tegenover de Munt in de wijk West), met behulp van Whatsapp-groepen, buurtgerelateerde Facebookgroepen en belcirkels tussen bewoners. In 2016 zijn bewoners opgeroepen om ook deel te nemen aan het landelijke Burgernet.
In 2016 zijn vele bewonersavonden gehouden, bijvoorbeeld over overlastproblematiek en de opvang van vluchtelingen. In het kader van de aanpak van radicalisering zijn de banden met de ‘bondgenoten’ verder aangehaald.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | Aantal KVO gebieden | gemeente | 33 (2009) | 36 | 34 |
P1.3.2 | Aantal wijken waar Waaks! structureel onderdeel uitmaakt van de veiligheidsaanpak | gemeente | 1 (2012) | 10 | 10 |
P1.3.2 | Aantal nieuwe initiatieven bewonersparticipatie buurtveiligheid | gemeente | 21 (2010) | 20 | 33 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
09-1-3-1 | Aanpak wijkveiligheid en KVO | 38 | 0 | 24 | 24 |
Totaal baten | 38 | 0 | 24 | 24 | |
Lasten | |||||
09-1-3-1 | Aanpak wijkveiligheid en KVO | -2.970 | -3.512 | -3.107 | 406 |
Totaal lasten | -2.970 | -3.512 | -3.107 | 406 | |
Saldo baten en lasten | -2.933 | -3.512 | -3.083 | 430 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.933 | -3.512 | -3.083 | 430 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma's en stimuleren van het KVO en van activiteiten en aanpakken gericht op verbinding, betrokkenheid en initiatieven in de wijken
De lasten op toezicht en handhaving zijn 0,1 miljoen euro lager dan begroot. Voor een verdere verklaring: zie onder 1.1 Afname van de High Impact Crimes woninginbraak en geweld.
Bij de Voorjaarsnota 2016 zijn gelden beschikbaar gesteld voor de nachtelijke veiligheidsinzet vanaf oktober 2016. In verband met de werving van personeel en inpassing in de roosters is in eerste instantie gestart met een beperkte inzet. Hierdoor is incidenteel 0,2 miljoen euro minder besteed.
Het (flexibel inzetbare) wijkveiligheidsbudget is niet volledig benut, waardoor de lasten 0,125 miljoen euro lager zijn dan begroot.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Aanpak wijkveiligheid en KVO | |||||
6015 | Aanpak wijkveiligheid | 0 | 0 | 14 | 14 |
6091 | Veilig ondernemen | 0 | 0 | 16 | 16 |
6284 | THOR Wijkveiligheid | 38 | 0 | -6 | -6 |
Totaal baten | 38 | 0 | 24 | 24 | |
Lasten | |||||
Aanpak wijkveiligheid en KVO | |||||
6015 | Aanpak wijkveiligheid | -1.505 | -1.581 | -1.456 | 125 |
6019 | Aanpak keurmerk veilig ondernemen | -177 | 0 | 0 | 0 |
6091 | Veilig ondernemen | 0 | -177 | -192 | -15 |
6284 | THOR Wijkveiligheid | -1.288 | -1.504 | -1.219 | 285 |
6366 | OV Versnelling-Veiligheid | 0 | -250 | -240 | 10 |
Totaal lasten | -2.970 | -3.512 | -3.107 | 406 | |
Saldo baten en lasten | -2.933 | -3.512 | -3.083 | 430 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.933 | -3.512 | -3.083 | 430 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Jongerenwerk en veiligheid | Terugdringen van criminaliteit onder en ernstige overlast door jongeren en bieden van een duurzaam toekomstperspectief | 2.180 | 2.298 | -118 | ||
Buurtteams jeugd en gezin (veiligheid) | Integraal inzetten van jeugdzorgaanbod zonder indicatiestelling | 1.100 | 1.100 | 0 | ||
Ondersteuning aanpak jeugd en veiligheid | Bijdrage in de kosten van organisaties die betrokken zijn bij de preventieve activiteiten in het kader van jeugd en veiligheid | 71 | 71 | 0 | ||
Versnelling Overvecht Veiligheid | Versnelling Overvecht Veiligheid | 0 | 70 | -70 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.2.1 Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem | 3.351 | 3.539 | -188 | |||
Totaal Subdoelstelling | 3.351 | 3.539 | -188 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Voorkomen en faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Doelstelling 1:Afname van criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Subdoelstelling 1.4:Voorkomen en faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Voorkomen van het faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Criminelen en criminele organisaties verzwakken en/of misbruiken de (rechts)structuren in onze samenleving. Dit gebeurt door misbruik van legale 'bovenwereld' instituties (zoals financiële instellingen, vastgoedsector, maar ook gemeentelijke voorzieningen) voor illegale activiteiten. We noemen dit georganiseerde ondermijnende criminaliteit. In 2016 is de gemeentelijke informatiepositie en de uitwisseling van informatie tussen alle betrokken partijen versterkt en geïntensiveerd. Steeds meer wordt daardoor de aard en omvang van de ondermijnende criminaliteit duidelijk.
Uitvoeren van een bestuurlijke aanpak en maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit
De gemeente is voorzitter van de in 2016 opgerichte Districtelijke Integrale Stuurploeg, waar in RIEC-verband (Regionaal Inlichtingen- en ExpertiseCentrum) casuïstiek wordt behandeld. De samenwerking met de RIEC-partners is geïntensiveerd en de informatiepositie van de gemeente is verbeterd. Steeds vaker worden criminelen, netwerken en structuren met behulp van strafrecht, bestuursrecht en fiscaal recht aangepakt. De intensievere samenwerking geldt zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau.
Raamprostitutie/mensenhandel
Op 26 april heeft de Raad van State uitspraak gedaan in het hoger beroep van Wegra tegen de intrekking van de vergunningen voor de ramen aan het Zandpad en de Hardebollenstraat.
De RvS acht het hoger beroep ongegrond. De Raad van State concludeert dat de organisatie van Wegra er niet op was ingericht om adequaat op te treden en informatie te delen. Er was sprake van onvoldoende toezicht. De gemeente mocht concluderen dat er onvoldoende vertrouwen in Wegra bestond om aannemelijk te achten dat er in de toekomst geen mensenhandel zou plaatsvinden.
Op basis van een studie naar overlast rond het Zandpad en in nauw overleg met omwonenden en alle betrokken partijen, is een beheer- en handhavingsplan opgesteld voor het Nieuwe Zandpad zodat het op en om de zone schoon, heel en veilig blijft. Dit plan omvat onder andere een ontwerp van de openbare ruimte, een heldere klachtenregeling, een handhavingsplan, een aanpak voor monitoring van overlast en een passende overlegstructuur. Dit beheerplan moet nog worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Verder is een klankbordgroep van sekswerkers opgericht zodat deze ook blijvend hun stem kunnen inbrengen in de ontwikkeling en uitvoering van het Nieuwe Zandpad. De gemeente heeft aan de Tussenvoorziening (die op het Zandpad een rol heeft in de hulp-en dienstverlening aan sekswerkers) gevraagd om dit initiatief te faciliteren.
In de zomer van 2016 is vastgoedontwikkelaar Beja Beheer B.V. in een tenderprocedure geselecteerd om het Nieuwe Zandpad te realiseren. Bij de selectie is gekeken naar de mate waarin het plan bijdraagt aan transparante raamprostitutie, naar de ruimtelijke kwaliteit en naar de financiële onderbouwing. Met het ondertekende contract voor de huur van de grond en de bouw van de werkruimten, de inwerkingtreding van het bestemmingsplan en het op korte termijn publiceren van de aanvraag voor de omgevingsvergunning was er voldoende zekerheid om de grondbouwrijp te gaan maken, onder andere door het vellen van de benodigde bomen. De selectie was onder voorbehoud van het nog te doorlopen BIBOB onderzoek. Begin 2017 moesten wij op grond van de uitkomsten van het BIBOB onderzoek de contracten met BeJa ontbinden. Daarop zijn wij gesprekken gestart met Non Nobis (de tweede uit de tenderprocedure) en hebben wij parallel andere geïnteresseerden uit de tenderprocedure benaderd.
Bestuurlijke maatregelen raamprostitutie en straatprostitutie (tippelzone Europalaan)
Ten aanzien van de vergunningen voor de tippelzone is in 2016 één vergunning ingetrokken en is er één geweigerd op basis van aanwijzingen van slachtofferschap mensenhandel.
Om de zelfredzaamheid te versterken en tijdig te kunnen reageren op signalen van mensenhandel wordt bezien of registratie van sekswerkers die in de raamprostitutie willen werken kan worden aangescherpt. De eventueel aangescherpte regeling ligt ter beoordeling bij de de Autoriteit Persoonsgegevens.
Hennepteelt/drugs
In 2016 zijn 91 hennepkwekerijen en -drogerijen opgerold. In 2015 waren dit er 86. Daarnaast is één XTC-laboratorium ontruimd. In 2016 zijn vier panden gesloten op grond van artikel 13b Opiumwet: twee woningen, één bedrijfspand en één garagebox.
Bibob
In 2016 zijn 47 Bibob-onderzoeken in behandeling geweest, waarvan er 34 zijn afgerond en op 31 december 2016 nog dertien in behandeling waren. Van de 34 afgeronde dossiers hadden er negentien betrekking op horeca, negen op seksinrichtingen en zes op coffeeshops. Van de dossiers die nog in behandeling zijn hebben er acht betrekking op horeca, één op een WABO-vergunning, twee op een vastgoedtransactie, één op vergunningen in de zin van de Huisvestingswet en één op een seksinrichting. Daarnaast zijn er negentien vooronderzoeken afgerond. Eén vooronderzoek is nog in behandeling. Het aantal afgeronde Bibob-onderzoeken in 2016 ligt fors hoger dan aanvankelijk begroot (negentien) als gevolg van uitbreiding van onderzoekscapaciteit door incidenteel extra budget en door procesoptimalisatie.
Door het delen van informatie met de politie en onze andere RIEC-partners is de noodzaak zichtbaar geworden om fraude met en misbruik van vastgoed te bestrijden. Misbruik van vastgoed door huisjesmelkers gaat vaak samen met illegale prostitutie, illegaal gokken, illegale hennepteelt en uitbuiting van arbeidsmigranten. De projectaanpak maakt werk van relatiescans, scans op panden en casuïstiek, Bibob-onderzoek en de inzet van innovatieve handhavingsinstrumenten en -interventies. Met actief toezicht, integrale inspecties, dwangsommen en bestuurlijke boetes sanctioneren wij misbruik en leggen we de basis voor informatie-uitwisseling en interventies door samenwerkingspartners.
Coffeeshops
Het lokale coffeeshopbeleid is uitgevoerd. Dit beleid is gericht om het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod te bewaren, waardoor de verkoop via niet-gedoogde verkooppunten is bestreden.
In 2016 is één nieuwe coffeeshop (Laan van Nieuw Guinea) geopend, waarvoor in 2015 reeds een gedoogverklaring was verleend. Eén aanvraag heeft geleid tot het verlenen van een omgevingsvergunning waarbij tevens uitzicht is op het verlenen van een exploitatievergunning en gedoogverklaring.
Met de exploitanten van de coffeeshops is in 2016 een periodiek overleg gestart. Dit overleg heeft driemaal plaatsgevonden en onder meer geleid tot verduidelijking en versoepeling van het handhavingsbeleid ten aanzien van coffeeshops en het beleid voor het vestigen van coffeeshops. Deze aanpassingen zullen in 2017 in werking treden.
Gebiedsgerichte integrale aanpakken
In 2016 werd gewerkt aan de gebiedsgerichte aanpakken op de kop van Lombok en de Amsterdamsestraatweg. Daar is ook de Versnelling Overvecht bijgekomen. Al de gebiedsgerichte aanpakken krijgen vorm samen met bewoners en ondernemers.
De Versnelling Overvecht heeft een pijler ‘Veiligheid' die bestaat uit: aanpak jeugdgroepen, speciale BOA’s voor Overvecht, meer inzet op het voorkomen van polarisatie en radicalisering en de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Bij al deze onderdelen wordt intensief samengewerkt met politie, OM en tal van professionals in de wijk.
In Lombok-Oost concentreert zowel de overlast als de aanpak zich op rommel en afval op straat, gevaarlijk verkeer en onveilig parkeren, overlastgevend gedrag (van jongeren) op straat en drugsgebruik en drugshandel.
Naar aanleiding van de bekladding van een woning heeft in Sterrenwijk in 2016 een aantal gesprekken en bijeenkomsten met bewoners en leden van het college plaatsgevonden. Onderwerpen die sterk leven in deze buurt zijn onder andere wonen/woningtoewijzing, speeltuin/ jongeren- en welzijnswerk en buurthuis Sterrenzicht. Ook in februari 2017 vond nog een gesprek met bewoners plaats.
Op de Amsterdamsestraatweg is de overlasttelefoon gestart waardoor ondernemers en bewoners direct meldingen kunnen doen bij de meldkamer van Toezicht en handhaving openbare ruimte (THOR). Voor een deel van de Amsterdamsestraatweg zijn collectieve sluitingstijden voor horeca en dienstverlening ingevoerd. De eerste ervaringen daarmee zijn positief.
De aanpak van de Breedstraatbuurt is in een lichtere vorm voortgezet.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.4.1 | Aantal BIBOB onderzoeken | gemeente | 27 (2009) | 19 | 34 |
P1.4.1 | Aantal gebiedsgerichte integrale aanpakken | gemeente | 1 (2009) | 2 | 3 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
09-1-4-1 | Aanpak ondermijnende criminaliteit | 305 | 364 | 394 | 31 |
Totaal baten | 305 | 364 | 394 | 31 | |
Lasten | |||||
09-1-4-1 | Aanpak ondermijnende criminaliteit | -1.854 | -2.718 | -2.814 | -96 |
Totaal lasten | -1.854 | -2.718 | -2.814 | -96 | |
Saldo baten en lasten | -1.548 | -2.354 | -2.419 | -65 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 101 | 101 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.548 | -2.253 | -2.318 | -65 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Regie voeren op de integrale aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit
Op het onderdeel bijzondere wetten (drank en horeca, prostitutie, gokken en cannabis) zijn de lasten 0,088 miljoen euro hoger dan begroot. Een deel van de overschrijding is veroorzaakt door een toename bij de vergunningverlening van het aantal aanvragen / meldingen nieuwe leidinggevenden, een gevolg enerzijds van een toename van het aantal horecazaken en anderzijds van geïntensiveerde toezicht en handhaving op dit aspect. Verder was wegens het groeiend aantal horecaondernemingen meer inzet nodig van het horecateam, en is meer handhaving ingezet bij de integrale aanpak van misstanden in de horeca en dienstverlening (heling, malafide massagesalons, doorschenken, schenken aan jongeren, drugs, overlast). Tot slot heeft de voorbereiding van de bouw van het Nieuwe Zandpad meer inzet gevraagd.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Aanpak ondermijnende criminaliteit | |||||
6017 | Bestuurlijke aanpak en maatregelen | 5 | 0 | 17 | 17 |
6437 | Nietkernt. Politie vergunning + handh | 300 | 364 | 377 | 14 |
Totaal baten | 305 | 364 | 394 | 31 | |
Lasten | |||||
Aanpak ondermijnende criminaliteit | |||||
6017 | Bestuurlijke aanpak en maatregelen | -972 | -1.558 | -1.566 | -8 |
6437 | Nietkernt. Politie vergunning + handh | -882 | -1.160 | -1.248 | -88 |
Totaal lasten | -1.854 | -2.718 | -2.814 | -96 | |
Saldo baten en lasten | -1.548 | -2.354 | -2.419 | -65 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 101 | 101 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.548 | -2.253 | -2.318 | -65 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Doelstelling 2
Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Subdoelstellingen
Voorkomen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust
Doelstelling 2:Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Subdoelstelling 2.1:Voorkomen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust
Verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust zijn voorkomen en/of bestreden
Verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust zijn voorkomen en bestreden door vroegtijdig signaleren en door het treffen van maatregelen. Daarbij is goed gebruik gemaakt van de uitgebreide wijknetwerken.
Uitvoeren van activiteiten en aanpakken gericht op het voorkomen en/of bestrijden van verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust
De kans op ordeverstoringen wordt verkleind door te zorgen voor professionele voorbereiding van risicogebeurtenissen. We maken gebruik van risicoanalyses, scenario’s en draaiboeken.
Openbare manifestaties, demonstraties en voetbal
In 2016 zijn 85 openbare manifestaties en demonstraties voorbereid waarvoor 50 kennisgevingen zijn gedaan. Enkele demonstraties sprongen eruit wat complexiteit en risico’s voor de openbare orde betreft. Tegen de komst van vluchtelingen en AZC’s is een aantal keer gedemonstreerd. Ook heeft in december een demonstratie plaatsgevonden tegen de verschijningsvorm van Zwarte Piet. Met partners zijn hierover goede afspraken gemaakt.
Voor het betaald voetbal hebben we 28 vergunningen verleend. Vanaf het seizoen 2016-2017 wordt voor wedstrijden met een laag risico een collectieve vergunning verleend. Dat gaat om competitie- en oefenwedstrijden van FC Utrecht, Jong FC Utrecht met een laag risico. Door het toetreden van Jong FC Utrecht is het aantal thuiswedstrijden betaald voetbal fors toegenomen van zeventien naar 36 per seizoen. De toename van de werkzaamheden is deels gecompenseerd door de wijziging in de vergunningverlening en door de afname van het aantal risico-wedstrijden.
Evenementen
In 2016 waren er circa 700 evenementen in onze gemeente. Ongeveer 240 daarvan waren vergunningvrije straatfeesten. De overige evenementen, variërend van een klein evenement tot een groot dancefeest, zijn ten behoeve van de vergunningverlening, samen met politie en Veiligheidsregio, getoetst op onder meer veiligheid. In toenemende mate zijn organisatoren en hulpdiensten alert op dreiging en afwijkend gedrag van bezoekers van evenementen.
Koningsdag en jaarwisseling
Koningsdag is uitgebreid voorbereid met diverse in- en externe partners. Extra aandacht is besteed aan het verbeteren van de inrichting van het vrijmarktgebied door deze zo veel mogelijk te ontdoen van obstakels in de loopstromen. Omdat de belangrijkste in- en uitgang van Vredenburg gesloten was, zijn maatregelen voorbereid voor veilige looproutes van en naar het station. Om nog effectiever te kunnen zijn werkten tijdens de vrijmarkt gemeentelijke toezichthouders en handhavers voor het eerst samen in integrale teams. Ook is een bewoners- en bezoekersonderzoek uitgevoerd over de beleving van Koningsdag.
Bij de voorbereiding van de jaarwisseling is ook intensief samengewerkt. De aanpak van illegaal vuurwerk en vuurwerkoverlast is versterkt met behulp van onder meer een vuurwerkdetectiesysteem, vuurwerkteams en de invoering van vuurwerkvrije en vuurwerkluwe zones. Naar aanleiding van een behoeftepeiling bij zorginstellingen en dierenverblijven, kregen tien instellingen hulp bij het weren van vuurwerk in de nabije omgeving. De Voorveldse polder is dit jaar aangewezen als vuurwerkvrije zone. Middels gerichte communicatie zijn bewoners en instellingen en bezoekers van dit gebied geïnformeerd over deze maatregel. De maneges en instellingen in het gebied kregen de beschikking over het telefoonnummer van het vuurwerkteam zodat zij bij overlast direct in contact konden treden met de handhavers. In november 2016 heeft de gemeenteraad het initiatiefvoorstel 'Hervorming vuurwerktraditie’ besproken. Het initiatiefvoorstel beoogt een aantal vuurwerkvrije zones aan te wijzen en hierop de APV aan te passen, geen nieuwe vergunningen meer uit te geven voor de verkoop en opslag van vuurwerk en de mogelijkheid van een centrale vuurwerkshow te onderzoeken. De burgemeester heeft toegezegd om in de eerste helft van 2017 een onderzoek onder bewoners te houden naar het draagvlak voor een grote vuurwerkshow en naar de wenselijkheid van vuurwerkvrije zones rondom dierenweides en parken. Tijdens de jaarwisseling is voor de eerste keer flexibel cameratoezicht ingezet op de Theemsdreef in Overvecht. Voor deze locatie is gekozen vanwege jaarlijks terugkomende problemen tijdens de jaarwisseling. Het cameratoezicht ondersteunde ook de handhaving van de zestien gebiedsverboden die zijn afgegeven voor dat gebied.
Radicalisering
Sinds de aanslag op Charlie Hebdo in 2015 worden in Utrecht de handen ineengeslagen om de integrale aanpak van polarisatie en radicalisering verder vorm te geven met de naam ‘Utrecht zijn we samen’ (UZWS). In het kader van UZWS wordt gewerkt aan een samenleving waarin iedere Utrechter zich betrokken en geaccepteerd voelt en waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan. Zo proberen wij het goed samenleven in Utrecht te bevorderen en gevoelens van uitsluiting die kunnen leiden tot vervreemding, en in extreme situaties tot radicalisering, te voorkomen.
Wij zetten in op het vergroten van het netwerk van betrokkenen bij de aanpak. Het actieplan bestaat uit drie pijlers: gerichte preventie, signalering en hulpverlening en repressie.
In 2016 zijn wij doorgegaan met de uitvoering van het in 2013 ontwikkelde handelingsperspectief. Samen met politie, OM en NCTV wordt onder andere in het casusoverleg Radicalisering samengewerkt aan een persoonsgerichte aanpak gericht op het opvangen van (potentiële) jihadistische uitreizigers en het blijven volgen van terugkeerders. Tot oktober 2016 werden in totaal 35 personen besproken in het casusoverleg (veertien uitreizigers, acht terugkeerders, vier verijdelde uitreizigers, zes overige geradicaliseerden en drie mogelijk gesneuvelden). Sinds 2013 zijn twaalf bestuurlijke maatregelen genomen die vallen onder de persoonsgerichte aanpak. In deze aanpak worden alle noodzakelijke netwerk- en hulpverleningspartners ingeschakeld. De aanpak is er op gericht om eventuele dreiging van personen of groepen zo vroeg mogelijk te signaleren, te verminderen dan wel weg te nemen. Sinds de start van de aanpak tot oktober 2016 zijn zo’n 90 signalen van mogelijke radicalisering opgepakt. Frontlijnmedewerkers en andere professionals zijn getraind op interculturele sensitiviteit en op betere signalering van tekenen van radicalisering. In 2016 hebben 103 professionals de driedaagse training Multicultureel vakmanschap en Radicalisering gevolgd en 94 personen de eendaagse variant van deze training. In totaal zijn tot nu toe 363 professionals getraind.
Middels een live social media monitor (LVM) wordt polarisatie in de Utrechtse samenleving gevolgd. Door de uitkomsten hiervan regelmatig te delen met de projectgroep van UZWS, wordt de gevoeligheid met betrekking tot het onderwerp polarisatie en radicalisering actueel en scherp gehouden. Ook wordt de LVM, indien nodig, ingezet om demonstraties of andere ontwikkelingen die mogelijk tot polarisatie en of openbare orde verstoringen kunnen leiden in beeld te brengen en te duiden.
In het kader van UZWS werken we integraal samen aan de doorgaande lijn van preventie en repressie in de aanpak van radicalisering. Na de verschillende aanslagen in Europa en de couppoging in Turkije bleek dit netwerk in staat om (in)formele partners in de stad te mobiliseren en is de kalmte en rust bewaard gebleven. Het bondgenoten- en sleutelfigurennetwerk heeft hier eveneens aan bijgedragen. We blijven investeren in deze netwerken van mensen die zich in de haarvaten van de samenleving begeven. Dit wordt zowel op stedelijk- als op wijkniveau gedaan. Stedelijk is in 2016 een brede bijeenkomst georganiseerd voor alle bondgenoten. Verder is vanuit UZWS een landelijk congres georganiseerd. Daarbij stond het ochtendgedeelte in het teken van het uitwisselen van kennis en het vergroten van het netwerk van UZWS. Het middaggedeelte bestond uit workshops om de kennis over het onderwerp bij deelnemers verder te vergroten.
In 2016 hebben wij het Verwey-Jonker Instituut (VJI) de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de pedagogische kwaliteit en naar de mogelijke invloed van de lessen van Dar al-Hudaa (onderdeel van stichting alFitrah) op de ontwikkel- en participatiekansen van hun leerlingen in de samenleving. Deze opdracht is verleend naar aanleiding van zorgelijke signalen vanuit professionals én media over het gebrek aan openheid bij de stichting en de mogelijke beïnvloeding van leef- en denkwijzen van kinderen die les krijgen bij stichting alFitrah – Dar al-Hudaa. De onderzoekers stellen vast dat leerlingen worden aangemoedigd zich te ontwikkelen en actief te zijn in de samenleving, met respect in de omgang met andersdenkenden. In het rapport worden ook risico’s benoemd. Eén daarvan is het bijbrengen van non-conformistische gedragsnormen die een obstakel kunnen vormen in de participatie en acceptatie van de kinderen buiten hun eigen kring. Het samenleven in buurt, wijk of op scholen kan hierdoor onder druk komen te staan. Ook het alleen of vooral omgaan met mensen binnen de eigen (geloofs)kring wordt door VJI als een risico aangemerkt. Dit kan een vorm van segregatie tot gevolg hebben, waarbij kinderen onvoldoende leren omgaan met de bredere samenleving en waardoor zij daarin minder goed kunnen participeren.
Cameratoezicht
Het Uitvoeringsplan Cameratoezicht 2016 is opgesteld. De verbetervoorstellen hieruit zijn uitgevoerd.
Er is een pilot flexibel cameratoezicht gestart. De raad heeft de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast om deze pilot mogelijk te maken. Flexibel cameratoezicht is voor de eerste keer ingezet in Overvecht in het kader van de integrale aanpak rond de jaarwisseling.
Maatschappelijke onrust en Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ)
Alle signalen van mogelijke maatschappelijke onrust zijn beoordeeld en zo nodig opgepakt. Alle meldingen van vrijkomende gedetineerden die ernstige gewelds- of zedendelicten hebben gepleegd zijn in behandeling genomen. Deze meldingen vallen onder Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ), waarbij de burgemeester vooraf informatie ontvangt om maatschappelijke onrust te voorkomen. Daarnaast is met diverse partners gewerkt aan een aantal dossiers om maatschappelijke onrust te voorkomen.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal vergunde evenementen getoetst op veiligheidsaspecten | gemeente | 1.000 (2010) | 700 | 700 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
09-2-1-1 | Aanpak verstoringen MO en OO | 23 | 15 | 19 | 4 |
Totaal baten | 23 | 15 | 19 | 4 | |
Lasten | |||||
09-2-1-1 | Aanpak verstoringen MO en OO | -2.840 | -3.540 | -3.807 | -267 |
Totaal lasten | -2.840 | -3.540 | -3.807 | -267 | |
Saldo baten en lasten | -2.818 | -3.525 | -3.788 | -264 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.818 | -3.525 | -3.788 | -264 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
De begrote lasten voor de aanpak van het Actieplan 'Utrecht zijn we samen' van 0,683 miljoen euro zijn met 0,188 miljoen euro overschreden. Dit betreft de kosten voor het landelijk congres, voor onderzoek naar de lessen van alFitrah en voor ondersteuning bij de uitvoering van het Actieplan UZWS.
Ter voorkoming van verstoringen van de openbare zijn 0,076 miljoen euro meer kosten gemaakt dan begroot. Deze kosten hebben onder andere betrekking op (de organisatie van) koningsdag, jaarwisseling, demonstraties en een supportersproject bij FC Utrecht.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Aanpak verstoringen MO en OO | |||||
6018 | Aanpak verstoringen MO en OO | 15 | 15 | 20 | 5 |
6286 | THOR Evenementen | 8 | 0 | -1 | -1 |
Totaal baten | 23 | 15 | 19 | 4 | |
Lasten | |||||
Aanpak verstoringen MO en OO | |||||
6018 | Aanpak verstoringen MO en OO | -2.249 | -2.925 | -3.206 | -282 |
6033 | IB AUTO Cameratoezicht | -359 | -359 | -364 | -4 |
6286 | THOR Evenementen | -232 | -256 | -237 | 19 |
Totaal lasten | -2.840 | -3.540 | -3.807 | -267 | |
Saldo baten en lasten | -2.818 | -3.525 | -3.788 | -264 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.818 | -3.525 | -3.788 | -264 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hulpverlening bij ongevallen en rampen | Bijdrage in de kosten van organisaties die betrokken zijn bij de hulpverlening bij ongevallen en rampen | 161 | 160 | 1 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Uitvoeren van activiteiten gericht op het Voorkomen van incidenten en verstoring van de openbare orde | 161 | 160 | 1 | |||
Totaal Subdoelstelling | 161 | 160 | 1 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Voorkomen en bestrijden van incidenten en crisis
Doelstelling 2:Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Subdoelstelling 2.2:Voorkomen en bestrijden van incidenten en crisis
Incidenten en crisis zijn voorkomen en/of bestreden
Mogelijke incidenten en crises zijn voorkomen door vroegtijdig signaleren en door het treffen van passende maatregelen. Branden werden bestreden en bij incidenten en ongevallen werd hulp verleend.
Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen
In 2016 hebben drie GRIP 1 incidenten plaatsgevonden. Hierbij was twee keer sprake van een grote brand in een bedrijfspand en één keer van een brand in een studentenflat. Met de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), politie en andere partners is door middel van planvorming, opleiding, training en oefeningen voorbereid op mogelijke crises. In 2016 zijn de incidentbestrijdingsplannen voor de Leidsche Rijn- en Stadsbaantunnel, Conventionele Explosieven en Terrorismegevolgbestrijding vastgesteld. Het dreigingsniveau voor terroristische aanslagen is in Nederland nog steeds substantieel. Vanwege de ontwikkelingen in omliggende landen is wederom ingezet op de voorbereiding op terrorisme door middel van planvorming en opleidingen, trainingen en oefeningen.
In 2016 is het Beleidsplan 2016-2019 van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) vastgesteld. Dit Beleidsplan kent drie hoofdthema’s:
1. Verdiepen van verbindingen: verbindingen met alle samenwerkingspartners worden verdiept. Leren van elkaar maakt hier deel vanuit. De samenwerking met andere veiligheidsregio’s wordt geïntensiveerd
2. Risico’s en veiligheidsbewustzijn: de beweging van repressie naar preventie wordt geïntensiveerd, onder andere door het programma stimulerende preventie
3. Informatieautoriteit: beschikbare informatie wordt slim gekoppeld en de juiste informatie wordt snel beschikbaar gesteld.
Het algemeen bestuur van de VRU heeft in november beleid voor repressieve huisvesting vastgesteld. Dit betekent voor Utrecht dat er geen eigendomsoverdracht plaatsvindt (de gemeente blijft eigenaar van de kazernes) en dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor onderhoud en exploitatie van de kazernes. De situatie in de gemeente Utrecht ten aanzien van repressieve huisvesting blijft hierdoor ongewijzigd. In 2017 zal dit beleid regionaal worden uitgevoerd.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal crisisoefeningen voor bestuurders en medewerkers | gemeente | 2 (2009) | 2 | 6 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
09-2-2-1 | Voorkomen incidenten, crises en rampen | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 |
Totaal lasten | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 | |
Saldo baten en lasten | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crisis en rampen
De VRU-gerelateerde kosten (gemeentelijke bijdrage, kosten brandweerkazernes) waren 0,322 miljoen euro lager dan begroot.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Voorkomen incidenten, crises en rampen | |||||
6010 | Crisisbeheersing en piket | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 |
Totaal lasten | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 | |
Saldo baten en lasten | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -27.495 | -27.547 | -27.218 | 328 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Beleidsnota's
- Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 (pdf, 1,7 MB)
- Convenant Veilig Uitgaan 2016-2021 (pdf, 1,6 MB)
- Beleidskader cameratoezicht 2014-2018 (pdf, 863 kB)
- Beleidsplan Veiligheidsregio 2016-2019 (pdf, 1 MB)