Doelstellingen
Doelstelling 1
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Subdoelstelling
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Doelstelling 1:Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Subdoelstelling 1.1:Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Utrecht heeft ook in de toekomst voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed
Wij sturen op een effectief en efficiënt gebruik van ons vastgoed door middel van het stimuleren van medegebruik en sturen op een zo hoog mogelijke bezettingsgraad van de accommodaties. Wij sturen op het efficiënt exploiteren van ons vastgoed door de openstelling aan te laten sluiten op de daadwerkelijke ruimtereserveringen en behoefte aan activiteiten (vraagsturing) tegen zo laag mogelijke kosten.
Ter toelichting op de effect indicator het volgende:
Wij hebben in twee brieven, de dato 4 januari en 8 juli 2016 aan de raadscommissie Stad & Ruimte, uitgebreid geïnformeerd over de klanttevredenheidsonderzoeken bij vastgoed. Twee jaarlijks worden klanttevredenheidonderzoeken gehouden bij de drie Utrechtse binnenzwembaden, de elf Utrechtse sporthallen, de acht sportzalen en bij de 44 gymzalen. We meten de klanttevredenheid bij het vastgoed dat de Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO) exploiteert, zoals de sport- en de welzijnsaccommodaties. Wanneer UVO alleen eigenaar is van het vastgoed en dus niet de exploitatie doet (zoals bij Tivoli Vredenburg en de Bibliotheek), is het aan de organisatie zelf om een dergelijk klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Na het klanttevredenheidsonderzoek wordt er een verbeterplan opgesteld met medewerkers en bij voorkeur ook met een klantpanel. Naast de twee jarige onderzoeken experimenteren we met een klantbelevingsdashboard, waarin de tevredenheidsresultaten per accommodatie staan, maar ook per doelgroep. Jaarlijks informeren wij over de klanttevredenheid door de resultaten op te nemen in het MPUV.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Het aantal leegstaande panden (% van de totale portefeuille) | MPUV | 4% (2011) | 3% | 4,1% |
Verwerven, ontwikkelen, beheren en afstoten van duurzaam en toegankelijk gemeentelijk vastgoed
Wij actualiseren en stellen meerjarige huisvestingsplannen op voor de diverse vastgoedportefeuilles. De meerjaren huisvestingsplannen worden cyclisch in samenspraak met de verschillende beleidsvelden opgesteld zodat de verwachtingen en afspraken duidelijk zijn. Wij gaan voor elk beleidsveld een huisvestingsplan schrijven.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal opgestelde en uitgevoerde huisvestingsplannen | MPUV | 1 (2006) | 5 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | 26.930 | 28.739 | 23.621 | -5.117 |
Totaal baten | 26.930 | 28.739 | 23.621 | -5.117 | |
Lasten | |||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | -19.436 | -19.457 | -25.745 | -6.288 |
Totaal lasten | -19.436 | -19.457 | -25.745 | -6.288 | |
Saldo baten en lasten | 7.494 | 9.281 | -2.124 | -11.405 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 1.400 | 1.400 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.450 | 3.270 | 3.409 | 138 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.944 | 11.152 | -115 | -11.267 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Duurzame en toegankelijke accommodaties/Vastgoedbeheer
De totale baten zijn 5,117 miljoen lager. Er zijn een aantal oorzaken:
De te behalen baten hebben mede betrekking op de taakstelling verkoop vastgoed. Deze baten uit verkoop vastgoed zijn in het programma Stedelijke ontwikkeling verantwoord. De taakstelling te verkopen vastgoed voor 2016 van netto 4,1 miljoen euro is volledig gerealiseerd.
De huurinkomsten zijn 0,576 miljoen euro lager. Dit heeft te maken met een lagere indexering ten opzichte van begroting op de huurcontracten en met leegstand. Daarnaast heeft een correctie van 0,44 miljoen plaatsgevonden, de balanspost nog te ontvangen huren, reeds in 2015 ontvangen, is op de huurinkomsten gecorrigeerd.
De totale lasten zijn 6,288 miljoen hoger dan begroot. Er zijn een aantal oorzaken:
In 2016 hebben we aanslagen OZB ontvangen van oudere jaren voor nieuw opgeleverde panden (0,26 miljoen). Daarnaast zijn de kosten voor OZB en verzekeringspremies 0,326 miljoen hoger dan begroot.
De vergoeding voor BTW schade (0,4 miljoen) is in 2015 per abuis niet naar balans geboekt, in 2016 is dat alsnog rechtgetrokken. Er is voor 0,3 miljoen euro tekort op de exploitatie van de aangehuurde panden. Het ontbreken van de sponsorbijdrage voor het gebouw TivoliVredenburg zorgt voor 0,257 miljoen aan hogere kapitaallasten, de verschuiving van grondkosten naar gebouw bij activering TivoliVredenburg zorgt voor hogere kapitaallast van 0,11 miljoen euro. Er is 1,7 miljoen euro lagere interne huur door meerjarig lagere indexering van de huren ten opzichte van de begroting. Er is 0,8 miljoen euro servicebaten onterecht begroot bij interne huur. Leegstand (o.a. Vredenburg 40) zorgt voor een incidenteel nadeel van 0,6 miljoen euro. De inkooptaakstelling van 0,4 miljoen is in 2016 niet gerealiseerd. Er is 0,7 miljoen euro besteed aan kosten vastgoedinformatie, toename beheer door komst nieuwe panden en kosten voor juridische ondersteuning, haalbaarheidsonderzoeken. De lasten zijn 2,275 miljoen hoger door afwaardering panden vanwege duurzame waardevermindering. Er is voor 1,437 miljoen euro minder aan planmatig onderhoud uitgevoerd.
De onttrekking aan de reserves is 0,138 miljoen hoger dan begroot door een hogere onttrekking aan de vaste activa reserves.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | |||||
6389 | Vastgoedbeheer | 24.230 | 0 | 0 | 0 |
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 2.700 | 4.100 | 0 | -4.100 |
6750 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO | 0 | 24.639 | 23.641 | -997 |
6751 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB | 0 | 0 | -20 | -20 |
Totaal baten | 26.930 | 28.739 | 23.621 | -5.117 | |
Lasten | |||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | |||||
6389 | Vastgoedbeheer | -18.214 | 0 | 27 | 27 |
6560 | Vastgoedadvies en overige dienstverl. | 0 | -339 | -134 | 205 |
6740 | Vastgoedbeheer DMO | -1.222 | -435 | -159 | 276 |
6750 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO | 0 | -8.029 | -17.501 | -9.472 |
6751 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB | 0 | -10.654 | -7.978 | 2.676 |
Totaal lasten | -19.436 | -19.457 | -25.745 | -6.288 | |
Saldo baten en lasten | 7.494 | 9.281 | -2.124 | -11.405 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 1.400 | 1.400 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.450 | 3.270 | 3.409 | 138 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.944 | 11.152 | -115 | -11.267 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Voor deze subsdoelstelling zijn geen subsidies van toepassing.
Doelstelling 2
Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Subdoelstellingen
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Doelstelling 2:Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Subdoelstelling 2.1:Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en tevreden gebruikers
Wij zorgen dat kwalitatief goede accommodaties worden gebruikt voor de daarvoor bestemde activiteiten en stemmen vraag en aanbod van de verschillende gebruikers op elkaar af. Waar mogelijk regelen wij de samenwerking tussen de partners en coördineren de programmering en gezamenlijke activiteiten in het gebouw.
Ter toelichting op de effect indicator het volgende:
Wij hebben in twee brieven, de dato 4 januari en 8 juli 2016 aan de raadscommissie Stad & Ruimte, uitgebreid geïnformeerd over de klanttevredenheidsonderzoeken bij vastgoed. Twee jaarlijks worden klanttevredenheidonderzoeken gehouden bij de drie Utrechtse binnenzwembaden, de elf Utrechtse sporthallen, de acht sportzalen en bij de 44 gymzalen. We meten de klanttevredenheid bij het vastgoed dat de Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO) exploiteert, zoals de sport- en de welzijnsaccommodaties. Wanneer UVO alleen eigenaar is van het vastgoed en dus niet de exploitatie doet (zoals bij Tivoli Vredenburg en de Bibliotheek), is het aan de organisatie zelf om een dergelijk klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Na het klanttevredenheidsonderzoek wordt er een verbeterplan opgesteld met medewerkers en bij voorkeur ook met een klantpanel. Naast de twee jarige onderzoeken experimenteren we met een klantbelevingsdashboard, waarin de tevredenheidsresultaten per accommodatie staan, maar ook per doelgroep. Jaarlijks informeren wij over de klanttevredenheid door de resultaten op te nemen in het MPUV.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | KTO gebruikers multifunctionele accommodaties | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | 7,0 | Geen meting |
Stimuleren van het ontwikkelen van kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en het tot stand brengen van een goede samenwerking in die gebouwen
Samen met onze partners faciliteren we een optimale bezetting van goede, betaalbare en evenwichtig over de stad verspreide accommodaties voor maatschappelijke functies. We stimuleren de samenwerking in deze gebouwen en bouwen zoveel mogelijk juridische waarborgen voor samenwerking in. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van zowel het Vastgoedloket als het Makelpunt.
Het Vastgoedloket is de centrale plek in de stad waar vraag en aanbod van ruimte bij elkaar komt. Het vastgoedloket verzorgt de verhuur van de gemeentelijke accommodaties.
Het Makelpunt is onderdeel van de Utrechtse Vastgoed Organisatie. Het is de centrale plek in de stad waar vraag en aanbod van ruimte bij elkaar komt. Het verhoogt niet alleen de bezettingsgraad van de gemeentelijke accommodaties maar ook die van haar partners en faciliteert tegelijkertijd initiatiefnemers in de stad in het vinden van ruimte. Het Makelpunt bemiddelt bij vraag en aanbod van ruimtes voor sociaal, maatschappelijke en commerciële activiteiten in de stad Utrecht en voorziet daarmee in een grote maatschappelijke behoefte.
De doelstelling om in 2016, 200 geslaagde geregistreerde matches te maken is behaald met 212 matches. Door de samenwerking en verbinding van activiteiten tussen aanbieder en vrager is op veel plekken een prachtige (inhoudelijke) meerwaarde voor de wijk ontstaan. Ook de intensieve inzet van Social Media heeft verder bijgedragen aan de bekendheid van het Makelpunt. Aantal volgers via Twitter en Facebook , LinkedIn en de LinkedIn-groep: ‘Beschikbare Ruimte in Utrecht’ telt inmiddels in totaal 4322 volgers (was in 2015, 3237).
Ook landelijk is de bekendheid van het Makelpunt verder toegenomen en is Makelpunt Utrecht opgenomen op de landelijke site www.makelpunten.nl en wordt de open-data van het Makelpunt slim benut door een marktpartij, www.tippiq.nl.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal verhuurde uren verhuurloket Makelpunt | Verhuursysteem | 260.000 uur (2010) | 350.000 | 385.000 |
P2.1.2 | Aantal geregistreerde gematchte partijen Makelpunt | Makelpunt | 100 (gem. 2009-2011) | 200 | 212 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
12-2-1-1 | multifunctionele accommodaties | 1.088 | 1.088 | 1.107 | 19 |
Totaal baten | 1.088 | 1.088 | 1.107 | 19 | |
Lasten | |||||
12-2-1-1 | multifunctionele accommodaties | -1.159 | -673 | -755 | -82 |
Totaal lasten | -1.159 | -673 | -755 | -82 | |
Saldo baten en lasten | -71 | 415 | 352 | -63 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 155 | 155 | 182 | 27 | |
Saldo na mutaties reserves | 84 | 570 | 535 | -36 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Multifunctionele accommodaties
Geen toelichting omdat er een geringe afwijking is.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
multifunctionele accommodaties | |||||
6744 | Voldoende MFA's | 1.088 | 1.088 | 1.107 | 19 |
Totaal baten | 1.088 | 1.088 | 1.107 | 19 | |
Lasten | |||||
multifunctionele accommodaties | |||||
6744 | Voldoende MFA's | -1.159 | -673 | -755 | -82 |
Totaal lasten | -1.159 | -673 | -755 | -82 | |
Saldo baten en lasten | -71 | 415 | 352 | -63 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 155 | 155 | 182 | 27 | |
Saldo na mutaties reserves | 84 | 570 | 535 | -36 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Doelstelling 2:Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Subdoelstelling 2.2:Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Facilitair beheer van (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Utrecht verzorgt het totale facilitair beheer voor bestaand en nieuw maatschappelijk vastgoed, zoals Multi Functionele Accommodaties, welzijnsaccommodaties en bedrijfsverzamelgebouwen. Door middel van klanttevredenheidsonderzoek meten we de tevredenheid van de gebruikers van de multifunctionele accommodaties over het facilitair beheer. Hierover wordt gerapporteerd in het MPUV.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | KTO gebruikers multifunctionele accommodaties | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | 7,0 | geen meting |
Het inrichten van het facilitair beheer voor een groeiend aantal (multifunctionele) accommodaties
Utrecht vervult een loketfunctie voor alle huurders en gebruikers en draagt zorg voor verbetering van het gezamenlijke beheer. Afhankelijk van de vraag wordt de dienstverlening van de Front- en/of BackOffice op maat ingezet.
Op gebied van onderhoud van de accommodaties en de buitenterreinen adviseren en ondersteunt Utrecht de eigenaar en huurders van het pand, waardoor een gelijkwaardig kwaliteit- en serviceniveau voor alle gehuurde ruimtes behaald wordt. Ook worden Verenigingen van Eigenaren (VvE's) geadviseerd ten aanzien van de inrichting van het beheer.
Voor de indicatoren wordt verwezen naar het MPUV.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal accommodaties met facilitair beheer | UVO | 5 (2008) | 6 | 6 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
12-2-2-1 | facilitair beheer | 1.509 | 1.015 | 1.036 | 22 |
Totaal baten | 1.509 | 1.015 | 1.036 | 22 | |
Lasten | |||||
12-2-2-1 | facilitair beheer | -2.104 | -1.757 | -1.798 | -41 |
Totaal lasten | -2.104 | -1.757 | -1.798 | -41 | |
Saldo baten en lasten | -595 | -742 | -762 | -20 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -595 | -742 | -762 | -20 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Facilitair beheer
Het facilitair beheer van multifunctionele accommodaties is nagenoeg budgettair neutraal.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
facilitair beheer | |||||
6745 | Facilitair beheer MFA's | 1.509 | 0 | 0 | 0 |
6749 | Facilitair beheer MFA's SB | 0 | 1.015 | 1.036 | 22 |
Totaal baten | 1.509 | 1.015 | 1.036 | 22 | |
Lasten | |||||
facilitair beheer | |||||
6745 | Facilitair beheer MFA's | -2.104 | 0 | 0 | 0 |
6749 | Facilitair beheer MFA's SB | 0 | -1.757 | -1.798 | -41 |
Totaal lasten | -2.104 | -1.757 | -1.798 | -41 | |
Saldo baten en lasten | -595 | -742 | -762 | -20 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -595 | -742 | -762 | -20 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Voor deze subsdoelstelling zijn geen subsidies van toepassing.
Beleidsnota's
- Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (pdf, 2 MB)
- Kadernota Vastgoed (pdf, 347 kB)