Doelstellingen
Doelstelling 1
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Subdoelstellingen
Voor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet-fysieke maatregelen die bijdragen aan duurzame mobiliteit
Doelstelling 1:Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Subdoelstelling 1.1:Voor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet-fysieke maatregelen die bijdragen aan duurzame mobiliteit
Inwoners, ondernemers en bezoekers kiezen bewust voor een vervoerswijze
We streven er naar dat inwoners, bezoekers en ondernemers meer bewust een vervoerswijze gaan kiezen voor een bepaalde reis. We willen mensen prikkelen om vaker voor duurzaam vervoer te kiezen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Zie onder subdoelstelling 2: effecten van niet fysieke en fysiek maatregelen zijn gelijk en versterken elkaar |
Uitvoeren van maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (De gebruiker Centraal), schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement
Mobiliteitsmanagement
In 2016 is gewerkt aan het programma De Gebruiker Centraal met een doelgroepgerichte aanpak voor mobiliteitsmanagement. In het voorjaar is het eerste actieplan geëvalueerd. In juni 2016 is het vervolgactieplan door het college van B en W vastgesteld (De Gebruiker Centraal 2016-2020). In het nieuwe actieplan zijn twee nieuwe doelgroepen toegevoegd, studenten en bezoekers. In 2016 zijn onder meer de volgende acties uitgevoerd:
- Inwoners; nieuwe inwoners ontvingen onder andere een fietsplattegrond en werden zo gestimuleerd om meer te gaan fietsen. In Vleuten- De Meern ontvingen mensen persoonlijk reisadvies op maat. In 2016 is een pilot uitgevoerd voor twee Leefstraten, waarbij de bewoners zelf hun straat tijdelijk mochten herinrichten
- Jeugd; de campagne Lekker Lopen, fijn fietsen; fietslessen, fietsexamens en debatten op scholen zijn met succes uitgevoerd en worden voortgezet
- Bezoekers; projecten rondom Publiekstrekkers en evenementen, om onder andere hun communicatie over bereikbaarheid te verbeteren, zijn in voorbereiding
- Werknemers en werkgevers; platforms zoals U15 zijn versterkt en ontwikkelen in overleg met werkgevers bereikbaarheidsoplossingen. Op de Wetering komt een e-bike deelsysteem. E-bike roadshows zijn voortgezet en via de Utrechtinbeweging-app worden werknemers extra gestimuleerd om meer te gaan fietsen.
De twee pilots in de openbare ruimte: Herinrichting Vijfsprong Adriaan van Ostadelaan en Tolsteeg-Maliesingel, zijn uitgevoerd. De pilots betroffen een ander aanpak voor om te komen tot een herinrichting.
Schoon Vervoer
Het speerpunt van het actieplan Schoon Vervoer (2015-2020) is het stimuleren van elektrisch vervoer, met als uitgangspunt: ‘elektrisch, tenzij het echt niet anders kan’. In 2016 hebben we veel aandacht besteed aan het stimuleren van de inzet van schone voertuigen voor de energietransitie. We ondersteunen Smart Solar Charging van WeDriveSolar om deelauto’s uit te rollen in Utrecht en omgeving, die ingezet zullen worden voor opslag en teruglevering aan huishoudens, ten behoeve van netbalansering. Door partijen aan elkaar te verbinden hebben we Q-buzz en de provincie bereid gevonden om ook het bussenpark hierop in te gaan zetten. Buslijn 1 wordt volledig elektrisch: de ZE-bussen zijn voorzien zijn van een accu die naast laden ook kan ontladen. Op piekmomenten in de avond worden de bussen ingezet om energie te leveren op de remise. De oplaadinfrastructuur is in 2016 verder uitgebreid en efficiënter gebruik hiervan is gestimuleerd. Gebruik van e-scooters is gestimuleerd. Het project 'brommers naar de rijbaan' is afgerond. Er is gestart met het maken van een plan van aanpak met daarin mogelijkheden om scheepvaart te verschonen, in het kader van de motie ‘Elektrisch vervoer over water’. We hebben maatregelen voor het verder stimuleren van autodelen - en de verschoning van de voertuigen die daarvoor worden ingezet – uitgevoerd. Tenslotte zijn elektrische aansluitpunten op evenemententerreinen gerealiseerd, waardoor het gebruik van dieselaggregaten tijdens evenementen wordt verminderd.
Goederenvervoer
Wij hebben in 2016 de voorbereiding getroffen voor vier stop en drop locaties voor de bevoorrading van horeca in de binnenstad. Samen met EVO, TLN en CMU hebben we een concept akkoord bereikt over raamwerk Zero Emission Stadslogistiek. De overeenkomst wordt dit jaar bekrachtigd. Ook vorig jaar hebben we het gebruik van twee bouwlogistieke centra gefaciliteerd en gestimuleerd. We hebben samen met een exploitant en met stakeholders op Lage Weide de mogelijkheden onderzocht om te komen tot een sluitende businesscase voor een Logistiek Ontkoppel Punt. Uiteindelijk is geconstateerd dat het hiervoor nog te vroeg is. De logistiek makelaar heeft tot slot meer dan 150 bedrijven benaderd om te bespreken welke mogelijkheden er zijn rondom efficiëntere en schonere logistiek.
Verkeersmanagement
Naar aanleiding van meldingen aan het Meldpunt Verkeerslichten zijn op deze locaties de stoplichten uitgezet. Op vijf locaties zijn de bedrijfstijden van de verkeerslichten korter geworden. Utrecht is één van de 'koplopers' voor de fiets - en OV UseCases van het Beter Benutten Vervolg project - C-ITS. Diverse fiets- en OV trajecten doen mee in de pilots en experimenten met slimme kruispunten. Op 't Goylaan is een volledig nieuwe manier van netwerkregelen geïntroduceerd voortkomend uit de resultaten van de Proof Of Concept (PoC) Utrecht-Zuid.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1a | Oplaadpalen | Actieplan Schoon Vervoer | 2013 | In de openbare ruimte 320; Semi openbare laadpalen 200; Private laadpalen 100 | In de openbare ruimte 322; Semi openbare laadpalen 110; Private laadpalen 185 |
P1.1.1b | E-scooters | Actieplan Schoon Vervoer | 2013 | Zakelijk 400; Particulier 100 | totaal: 700 |
P1.1.1c | Logistiek ontkoppel punt projecten | Actieplan goederenvervoer | 2016 | In uitvoering | verkend |
P1.1.1d | Maatregelen meldpunt stoplichten | MPB | 2016 | In uitvoering | In uitvoering |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-1-1 | Maatregelen duurzaam vervoer | 0 | 5.177 | 7.852 | 2.675 |
Totaal baten | 0 | 5.177 | 7.852 | 2.675 | |
Lasten | |||||
04-1-1-1 | Maatregelen duurzaam vervoer | -3.782 | -9.947 | -10.751 | -804 |
Totaal lasten | -3.782 | -9.947 | -10.751 | -804 | |
Saldo baten en lasten | -3.782 | -4.770 | -2.899 | 1.871 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 4.032 | 4.950 | 3.079 | -1.871 | |
Saldo na mutaties reserves | 250 | 180 | 180 | 0 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (de gebruiker centraal) schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement
Algemene toelichting
In de begroting ramen wij de lasten en baten per jaar van de meerjarige projecten van het programma Bereikbaarheid op basis van de uitvoeringsplanning van het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB). Dit is het zogenaamde kasritme. Door vertraging of versnelling van projecten ontstaan er voordelige of nadelige afwijkingen van dit kasritme. Afwijkingen kunnen ook ontstaan omdat het betaalritme van projecten niet synchroon loopt met de uitvoeringsplanning. Ook onverwachte situaties in projecten beïnvloeden het kasritme:
- Vertraging van een project of in het betaalritme leidt tot lagere lasten, maar ook tot lagere baten (subsidies) of een lagere onttrekking aan de reserve in een jaar
- Versnelling van een project of in het betaalritme leidt tot hogere lasten, maar ook tot hogere baten (subsidies) of een hogere onttrekking aan de reserve in een jaar
- Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen.
Meer informatie over af te sluiten projecten in 2016 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.
In het MPB is meer informatie opgenomen over de uitvoeringsplanning van de projecten.
Als gevolg van deze afwijkingen van de planning zijn de totale baten per saldo 2,675 miljoen euro lager en de lasten per saldo 0,804 miljoen euro lager dan begroot.
Onderstaand lichten wij de belangrijkste afwijkingen toe
- Doordat we de projecten uit het Nationale Samenwerking Programma Luchtkwaliteit binnen de subsidieperiode hebben uitgevoerd kunnen we het gehele bedrag van de FES4 middelen in de jaarrekening 2016 verantwoorden. Dit leidt in 2016 tot extra baten van totaal 3 miljoen euro.
- Verder zien we onder andere meer uitgaven in de projecten Schone bussen (0,6 miljoen euro), Elektrisch Vervoer (1,4 miljoen euro) en Actieplan De Gebruiker Centraal (0,6 miljoen euro).
- De uitgaven van de projecten op het gebied van Goederenvervoer, inclusief de Beter Benutten Vervolg projecten Stadsdistributie Stop en Drop, blijven achter bij de begroting (1,5 miljoen euro).
Reserves
De onttrekking aan de reserve is 1,871 miljoen euro lager dan begroot in verband met het kasritme van de bereikbaarheidsprojecten.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Maatregelen duurzaam vervoer | |||||
6460 | Luchtkwaliteit en goederenvervoer | 0 | 5.177 | 7.852 | 2.675 |
Totaal baten | 0 | 5.177 | 7.852 | 2.675 | |
Lasten | |||||
Maatregelen duurzaam vervoer | |||||
6460 | Luchtkwaliteit en goederenvervoer | -3.782 | -9.947 | -10.751 | -804 |
Totaal lasten | -3.782 | -9.947 | -10.751 | -804 | |
Saldo baten en lasten | -3.782 | -4.770 | -2.899 | 1.871 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 4.032 | 4.950 | 3.079 | -1.871 | |
Saldo na mutaties reserves | 250 | 180 | 180 | 0 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
We bouwen met fysieke maatregelen aan een duurzame infrastructuur
Doelstelling 1:Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Subdoelstelling 1.2:We bouwen met fysieke maatregelen aan een duurzame infrastructuur
Fietsers en voetgangers staan op de eerste plaats in een verkeersveilige stad
De fiets en de voetganger zijn wat ons betreft de belangrijkste vormen van vervoer in de stad. Er wordt al veel gefietst en gelopen in de stad en om het fietsgebruik en het lopen verder te stimuleren richten we ons op de realisatie van veilige, snelle, comfortabele, logische en herkenbare voetgangersvoorzieningen en fietsroutes en goede stallingsvoorzieningen voor de fiets. Verkeersveiligheid is dan ook belangrijk.
Het openbaar vervoer in, van en naar de stad is een aantrekkelijk vervoermiddel
Ook het Openbaar Vervoer speelt een grote rol in het bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond en duurzaam houden van Utrecht. In Utrecht is een van de drukste NS stations gevestigd met goede verbindingen naar plaatsen in het hele land. Ook heeft Utrecht een uitgebreid regionaal netwerk
Samen met het rijk en de regio werken we aan de verbetering van deze verbindingen, waarbij moet worden opgemerkt dat zij bevoegd gezag zijn. We richten ons op de verdere realisatie van veilige, snelle, comfortabele, herkenbare bus- en tramroutes.
Het autogebruik past in het duurzaam mobiliteitssysteem
In de stad zijn de bestemmingen bereikbaar voor de auto. We streven daarbij naar een efficiëntieverbetering, waarbij de milieuhinder, onveiligheid, barrièrewerking en overmatig ruimtebeslag worden teruggedrongen. Autoverkeer zonder herkomst of bestemming willen we op de snelwegen laten rijden. Bij de herinrichting van de binnenstedelijke verbindingswegen zoeken we de balans tussen de mobiliteitsbehoefte en de behoeften van de gebruiker van de openbare ruimte.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | % fietsgebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 26% (2011 en 2012) | 27% | nog niet beschikbaar |
E1.2.2 | % OV gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 15% (2011 en 2012) | 18% | nog niet beschikbaar |
E1.2.3 | % autogebruik voor verplaatsingen in, van en naar de gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 40% (2011 en 2012) | 38% | nog niet beschikbaar |
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
Voetganger
We hebben in 2016 een meldpunt voetganger op de website geopend. We hebben 354 meldingen ontvangen. Waar mogelijk zijn of worden deze opgepakt waarbij we kijken naar 'werk met werk' maken. Voor de verbetering van het voetgangersnetwerk zijn twee pilots gestart, één rondom station Vaartsche Rijn en één bij winkelcentrum Overvecht. We hebben in een stadsgesprek met bewoners, ondernemers en belangengroepen de mogelijkheden voor de uitbreiding van het winkelwandelgebied verkend. We hebben een bijdrage geleverd aan recreatieve wandelroutes en de looproutes van en naar fietsenstallingen onderzocht.
Fiets
In 2016 is gestart met de voorbereiding van de integrale herinrichting van de Oosterkade/Westerkade, de Voorstraat/Wittevrouwenstraat en de Burgemeester Reigerstraat/Nachtegaalstraat. Deze herinrichtingen hebben als belangrijk doel om de positie van voetganger en fietser te verbeteren. Tevens is gestart met de aanleg van doorfietsroutes. De doorfietsroute Oosterspoorbaan is in gebruik. De uitvoering Vechtroute fase 1 is voorbereid en de start van het werk in januari 2017. De eerste fase van de singelroute Oost, de herinrichting van de Tolsteeg/Maliesingel, is afgerond. Samen met bewoners verkennen we oplossingen voor de kruising van de Maliebaan met de Nachtegaalstraat. De voorbereiding voor het vervolg van de singelroute Oost is gestart. Dit geldt ook voor de Vechtroute fase 2, de doorfietsroute parallel aan het spoor Amsterdam/Utrecht, de doorfietsroute Reactorweg, de doorfietsroute Overvecht/USP (waarvan het deel fietspad Tripkade al in uitvoering is) en de fietsroute langs het Amsterdam Rijnkanaal ter hoogte van de nieuwe wijk Leeuwesteijn. De Dafne Schippersbrug wordt begin 2017 in gebruik genomen. In het kader van de afronding van de top vijf fietsroutes is de Leidseweg opgeleverd, zijn de fietspaden langs de van Hoorne- en van Egmondkade opgeleverd, de aansluiting van het fietspad bij de Nedal fabriek verbeterd, de Muntsluis fietsvriendelijk bestraat, de aansluiting met de Dafne Schippersbrug door Park Oog-in Al in rood asfalt aangelegd, het fietspad van de oprit naar de Jutfasebrug verbreed en hersteld, het fietspad langs de Vleutensebaan opgeleverd, het fietspad in de noordelijke tunnelbuis van de Daalsetunnel verbreed en de Gouverneursstraat heringericht als fietsstraat, de fietspaden in en rondom de Leidscheveertunnel zijn verbeterd, de fietspaden bij de Stadionlaan verbeterd en is de aansluiting op de Albatrosbrug verbeterd. De Geraniumstraat word in januari 2017 opgeleverd als fietsstraat. De Moreelsebrug voor wandelaars en fietsers is in 2016 opgeleverd. Het fietspad bij de kop van Lombok en de aansluiting op de Leidseweg is definitief. In voorbereiding zijn nog de herinrichting van het laatste stukje Kanaalweg ter hoogte van de Cereol, het fietsvriendelijk herstraten van de Predikherenstraat, Noorderstraat, delen van de Herenroute en Domplein/Korte Nieuwstraat. Verder is de bouw de twee fietstunnels ter hoogte van de Daalsebuurt in onderzoek.
Verkeersveiligheid
In 2016 hebben we een intern onderzoek verricht naar de uitvoering van het programma Verkeersveiligheid. Uit dit onderzoek zijn aanbevelingen voor verbetering van programma- en projectmanagement naar voren gekomen; deze zijn in gang gezet. Een aantal maatregelen is uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld de korte termijn maatregelen op de Kanaalstaat – Laan van Nieuw Guinea, de maatregelen op de Parkzichtlaan – Crouweldijk en de herinrichting van de Kapteynlaan. De aanpak van achttien knelpunten is daarnaast versneld.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
Samen met de provincie Utrecht leggen wij De Uithoflijn aan, een trambaan tussen Utrecht CS en De Uithof. Deze tram zal in 2020 45.000 reizigers per dag van en naar De Uithof vervoeren en dat komt ten goede aan de bereikbaarheid van de regio en de leefbaarheid langs het tracé. Voor de aanleg van De Uithoflijn is een gezamenlijke projectorganisatie Uithoflijn (provincie en gemeente) opgericht. Medio 2016 is de weg vrijgemaakt voor de aanleg van de trambaan op de Adama van Scheltemabaan en het bus- tramstation centrumzijde. Daarvoor is namelijk de Dichtersbaan in gebruik genomen en zijn alle bussen naar het (tijdelijke) busstation aan de Jaarbeuszijde verhuisd. De aanleg van de Uithoflijn is inmiddels vergevorderd; op veel tracédelen zijn inmiddels rails en bovenleidingmasten aangebracht. Eind 2016 is het eerste tramstel op de remise in Nieuwegein gearriveerd. In 2016 is zowel de herinrichting van de Pelikaanstraat afgerond, alsook de werkzaamheden aan de naastgelegen bergingen, buurtstallingen en commerciële ruimtes onder trambaan. De inpassing van de trambaan is daarmee behoudens de herinrichting van de Vaartsestraat en het zuidelijke deel van de Oosterspoorbaan helemaal gereed.
De busbaan door Leidsche Rijn Centrum (de HOV Noordradialen N40 en N50) is eind november 2016 in gebruik genomen, inclusief het tijdelijk busstation. Oplevering definitieve busstation is medio 2017. Met de realisatie van de N40 en N50 is de gehele noordradiaal van het HOV-netwerk voltooid. Met de oplevering van de Vleutensebaan is de OV-doorsteek van de Atoomweg naar Wolfgang Pauliweg (NOUW2) en de touringcarhalte Reactorweg gerealiseerd. Deze touringcarhalte vervangt de -wegens de ontwikkelingen in Leidsche Rijn Centrum- vervallen locatie Muziektheater Leidsche Rijn. Voor de voltooiing van het volledige HOVnetwerk ontbreken nog twee schakels: de busbaan Transwijk (trajectdeel Z80) en de busbaan Dichterswijk (trajectdeel Z90). In 2016 is voor de Busbaan Transwijk het Voorlopig Ontwerp en het bestemmingsplan vastgesteld. Eind vorig jaar is de aanbestedingsprocedure afgerond en het project gegund. Voor de busbaan Dichterswijk hebben wij in 2016 in co-creatie het IPvE en FO opgesteld, waarvoor eind 2016 het participatietraject is gestart. In de eerste helft van 2017 zal dit IPvE met FO aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De herinrichting van de St. Jacobstraat, inclusief maatregelen voor een betere doorstroming van bussen, kon niet volledig worden afgerond in verband met de verbouwing van De Bijenkorf. In de zomer van 2017 zullen de afrondende werkzaamheden plaatsvinden.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
In 2016 hebben we de aanpak van de besluitvorming over de opwaardering NRU, mede op het verzoek van de adviesgroep aangepast, in de zin dat de wijze van afkoppeling van de Moldaudreef en de keuze voor het verdiepte plein plaatsvinden bij de vaststelling van het Integraal Programma van Eisen. Zo is een integrale afweging geborgd. Besluitvorming vindt plaats in 2017. Ook voor de Westelijke Stadsboulevard wordt gewerkt aan een Integraal Programma van Eisen samen met bewoners en andere belanghebbenden. De stadsboulevard ’t Goylaan is in gebruik. De Vleutensebaan is opgeleverd. Als alternatief voor een knip op de Maarssenseweg zijn de uitvoering van een rotonde en 30 kilometer maatregelen voor de Schoolstraat in voorbereiding.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1a | Doorfietsroute Vechtoever fase 1 | MPB | - | Gereed | Voorbereid |
P1.2.1b | Doorfietsroute Oosterspoorbaan | MPB | - | Gereed | Gereed |
P1.2.1c | Fietsbrug over AR kanaal | MPB | - | In uitvoering | In uitvoering |
P1.2.1d | 2e tranche verkeersveiligheidsmaatregelen | - | - | Minimaal in uitvoering | in uitvoering |
P1.2.1e | Verkeersveiligheidsmaatregelen Vleuterweide | MPB | - | Gereed | 1e deel gereed |
P1.2.2a | De Uithoflijn | MPB | - | In uitvoering | In uitvoering |
P1.2.2b | Busbaan Dichterswijk | MPB | - | Ontwerp gereed | in voorbereiding |
P1.2.2c | Busbaan Transwijk | MPB | - | Aanbesteed | Gegund |
P1.2.3a | Stadsboulevard 't Goylaan | MPB | - | Gereed | Gereed |
P1.2.3b | Aansluiting NOUW2 op LRC | MPB | - | Gereed | Gereed |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-2-1 | Maatregelen wijk fiets voetganger | 329 | 3.304 | 4.869 | 1.565 |
04-1-2-2 | Maatregelen openbaar Vervoer | 9.632 | 12.893 | 8.535 | -4.358 |
04-1-2-3 | Maatregelen autogebruik | 0 | 8.787 | 4.764 | -4.023 |
Totaal baten | 9.961 | 24.984 | 18.168 | -6.816 | |
Lasten | |||||
04-1-2-1 | Maatregelen wijk fiets voetganger | -8.357 | -18.298 | -20.694 | -2.397 |
04-1-2-2 | Maatregelen openbaar Vervoer | -12.658 | -16.477 | -11.765 | 4.712 |
04-1-2-3 | Maatregelen autogebruik | -4.728 | -15.574 | -10.748 | 4.826 |
Totaal lasten | -25.743 | -50.349 | -43.208 | 7.141 | |
Saldo baten en lasten | -15.782 | -25.365 | -25.040 | 325 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 12.001 | 15.661 | 15.661 | 0 | |
Onttrekking reserves | 8.861 | 24.027 | 22.346 | -1.682 | |
Saldo na mutaties reserves | -18.921 | -16.999 | -18.355 | -1.357 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemene toelichting:
In de begroting ramen wij de lasten en baten per jaar van de meerjarige projecten van het programma Bereikbaarheid op basis van de uitvoeringsplanning van het Meerjaren perspectief Bereikbaarheid (MPB). Dit is het zogenaamde kasritme. Door vertraging of versnelling van projecten ontstaan er voordelige of nadelige afwijkingen van dit kasritme. Afwijkingen kunnen ook ontstaan omdat het betaalritme van projecten niet synchroon loopt met de uitvoeringsplanning. Ook onverwachte situaties in projecten beïnvloeden het kasritme.
- Vertraging van een project of in het betaalritme leidt tot lagere lasten, maar ook tot lagere baten (subsidies) of een lagere onttrekking aan de reserve in een jaar
- Versnelling van een project of in het betaalritme leidt tot hogere lasten, maar ook tot hogere baten (subsidies) of een hogere onttrekking aan de reserve in een jaar
- Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen.
Meer informatie over af te sluiten projecten in 2016 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.
In het MPB is meer informatie opgenomen over de uitvoeringsplanning van de projecten.
Als gevolg van deze afwijkingen zijn de totale baten per saldo 6,816 miljoen euro lager en de lasten per saldo 7,141 miljoen euro lager dan begroot.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
Op het project Hoofd- en doorfietsroutes is 1,561 miljoen euro meer uitgegeven dan oorspronkelijk was begroot (kasritme).
Projecten waarbij geldt dat de werkzaamheden in 2016 nog niet volledig zijn uitgevoerd en een vervolg krijgen in 2017 zijn onder andere:
- Doorfietsroutes (2,178 miljoen euro)
- Verbeteren As van Berlage/Van Hoornekade en Van Egmondkade (0,866 miljoen euro)
- Herenroute (0,223 miljoen euro)
- Fietsparkeren Business case Openbaar Vervoer Terminal na pilot (0,376 miljoen euro)
- maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid (1,103 miljoen euro).
De uitbreiding van de tijdelijke fietsenstalling aan het Smakkelaarsveld heeft lagere lasten dan begroot (0,197 miljoen euro) en is in 2016 afgerond.
Overig:
Ten onrechte is een te hoog bedrag gestort in de vaste activa reserve voor de dekking van de Montessorischool (behorende bij het project ‘Dafne Schippers fietsbrug’). Dit is 2,1 miljoen euro hoger dan noodzakelijk, waardoor de lasten in de jaarrekeningcijfers te hoog zijn. Met de bestedings- en dekkingsvoorstellen zullen wij u een technische correctie voorleggen van 2,1 miljoen euro om dit tekort te herstellen.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
- Bij het project ‘HOV bestaande stad Z80’ zijn de lasten 3,8 miljoen euro lager als gevolg van een afwijking in het betaalritme. De uitgaven volgen in 2017
- De uitgaven voor het project ‘Bereikbaarheid van het station via de Oosterkade en de Westerkade’ zijn 1,040 miljoen euro lager. Dit is te verklaren doordat het project in de voorbereiding vertraging heeft opgelopen waardoor de realisatie naar achteren is geschoven en daarmee ook de kosten.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
Bij onder andere de volgende projecten waren de lasten lager dan het geraamde kasritme:
- Het wegnummer- en informatiesysteem (1,400 miljoen euro lager)
- Integrale aanpak NRU (3,400 miljoen euro lager )
- Maatregelen alternatief KNIP Maarssenseweg (0,500 miljoen euro lager)
- Oversteekbaarheid Eykmanlaan (0,900 miljoen euro lager).
- Parkeerreizigersinformatiesysteem (PRIS); door een voordelige aanbesteding zijn de lasten 0,700 miljoen euro lager dan begroot. Dit voordeel is eerder gemeld en de vrijgevallen gemeentelijke middelen zijn via motie 2014/137 voor een bedrag van 0,400 miljoen euro bestemd voor verkeersveiligheid.
De bijdrage vanuit het programma aan de ‘NOUW Leidsche Rijn Centrum’ is in 2016 2,200 miljoen euro hoger dan begroot.
Mutaties reserves
De onttrekking aan de reserves is 1,682 miljoen euro lager dan begroot in verband met het kasritme van de bereikbaarheidsprojecten (zoals onder het kopje ‘Algemeen’ toegelicht).
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Maatregelen wijk fiets voetganger | |||||
6457 | Stimuleren gebruik fiets | 329 | 3.304 | 3.632 | 328 |
6458 | Wijkverkeersplannen | 0 | 0 | 1.237 | 1.237 |
Maatregelen openbaar Vervoer | |||||
6451 | Verkeers-, vervoer- en parkeerbeleid | 0 | 0 | 6 | 6 |
6452 | Progr.man.bereikbaarheid&luchtkwal. | 0 | 0 | 113 | 113 |
6453 | Stimuleren gebruik OV | 9.632 | 12.893 | 8.416 | -4.477 |
Maatregelen autogebruik | |||||
6454 | Aanpak knelpunten autoverkeer op hfdweg. | 0 | 8.787 | 4.683 | -4.104 |
6459 | Realiseren P+R-Voorzieningen | 0 | 0 | 81 | 81 |
Totaal baten | 9.961 | 24.984 | 18.168 | -6.816 | |
Lasten | |||||
Maatregelen wijk fiets voetganger | |||||
6457 | Stimuleren gebruik fiets | -7.233 | -13.655 | -14.949 | -1.295 |
6458 | Wijkverkeersplannen | -1.124 | -4.643 | -5.745 | -1.102 |
Maatregelen openbaar Vervoer | |||||
6450 | Overige kosten bereikbaarheid | 84 | 2.372 | 2.660 | 289 |
6451 | Verkeers-, vervoer- en parkeerbeleid | -589 | -594 | -671 | -76 |
6452 | Progr.man.bereikbaarheid&luchtkwal. | -1.797 | -2.058 | -2.399 | -341 |
6453 | Stimuleren gebruik OV | -10.355 | -16.197 | -11.357 | 4.840 |
Maatregelen autogebruik | |||||
6454 | Aanpak knelpunten autoverkeer op hfdweg. | -4.728 | -15.363 | -10.456 | 4.907 |
6459 | Realiseren P+R-Voorzieningen | 0 | -211 | -292 | -81 |
Totaal lasten | -25.743 | -50.349 | -43.208 | 7.141 | |
Saldo baten en lasten | -15.782 | -25.365 | -25.040 | 325 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 12.001 | 15.661 | 15.661 | 0 | |
Onttrekking reserves | 8.861 | 24.027 | 22.346 | -1.682 | |
Saldo na mutaties reserves | -18.921 | -16.999 | -18.355 | -1.357 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Duurzame stadsdistributie innovatie en onderzoek | Procesinnovatie duurzaam goederenvervoer en haalbaarheidsonderzoek duurzaam goederenvervoer | 25 | 17 | 8 | ||
Schoon vervoer 2015 | Stimuleringsregeling voor het stimuleren van elektrisch vervoer | 400 | 400 | 0 | ||
Subsidie bedrijven | Stimuleringssubsidie voor de sloop en/ of vervanging van vervuilende voertuigen | 0 | 9 | -9 | ||
Subsidie bewoners | Stimuleringssubsidie voor de sloop en/ of vervanging van vervuilende voertuigen | 0 | 3 | -3 | ||
De Gebruiker Centraal | Stimulering gebruik fiets | 0 | 106 | -106 | ||
Deelgebruik auto testrijders | Stimuleren deelgebruik auto door testrijders | 0 | 40 | -40 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Voor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet-fysieke maatregelen die bijdragen aan een duurzaam | 425 | 575 | -150 | |||
Totaal Subdoelstelling | 425 | 575 | -150 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Auto- en fietsparkeervoorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
Doelstelling 1:Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Subdoelstelling 1.3:Auto- en fietsparkeervoorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
Het parkeergedrag van automobilisten draagt bij aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De nota Stallen en Parkeren, die uw raad in 2013 heeft vastgesteld, bevat de aanpak voor autoparkeren in lijn met Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar. De aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de stad en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn hierbij belangrijke uitgangspunten.
Het parkeergedrag van fietsers draagt bij aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De nota Stallen en Parkeren, die uw raad in 2013 heeft vastgesteld, bevat een de aanpak voor fietsparkeren in lijn met Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar. De aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de stad en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn hierbij belangrijke uitgangspunten.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal verkochte P+R combikaarten | - | 125.373 (2010); 114.877 (2012) | 140.000 | 179.951. |
E1.3.2 | Aantal gestalde fietsen in centrum en stationsgebied, bewaakt en onbewaakt (zaterdag in juni van 12-14 uur) | Fietsparkeerdrukmetingen | 26.231 (2010); 26.947 (2012) | 29.000 | 27.211 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De stap naar een volledige digitalisering van parkeervergunningen is gezet. In 2016 is een geslaagde pilot uitgevoerd, waardoor de digitalisering van zakelijke vergunningen uitgerold kan worden in 2017. Dit maakt een verdere optimalisering van de handhaving mogelijk, onder andere door meer inzet op informatie gestuurd handhaven. Het digitaliseren van de Europese gehandicaptenparkeerkaarten is complexer. We zijn daarom gestart door, samen met de RDW en de G4 gemeenten, een technisch ontwerp van de gewenste oplossing te maken. Het Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht is bij dit traject aangehaakt. In 2017 is het doel om dit ontwerp in productie te nemen. Wij hebben ingezet op een evenwichtige parkeerdruk en een zo hoog mogelijke betalingsbereidheid op fiscale parkeerplaatsen. Met data analyse en landelijke vergelijking hebben we een uniforme definitie gemaakt voor de betalingsbereidheid.
Wij zijn in 2016 gestart met de aanbesteding van de scanapparatuur. De tweede scanauto is in het tweede kwartaal 2017 operationeel. Wij hebben het handhavingsprogramma 2016 conform uitgevoerd.
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
In 2016 hebben we de fietsenstalling Laag Catharijne geopend en daarmee voor de bezoekers van Tivoli Vredenburg een extra mogelijkheid gecreëerd om veilig te stallen. Het P-route fiets systeem, waarop de stalling Laag Catharijne is aangesloten, is uitgebreid (met de Pop-up stallingen) en verbeterd en er is een goedwerkende app beschikbaar. Ook op station Vaartsche Rijn is aan de Westerkade de door ProRail gebouwde fietsenstalling geopend. Er is aanvullende capaciteit voor fietsparkeren op straat gerealiseerd op de Vondellaan. Onder de trambaan bij station Vaartsche Rijn zijn ook drie buurtstallingen in gebruik genomen. De zoektocht naar goede locaties voor fietsparkeren in de binnenstad heeft geleid tot een overeenkomst met de ontwikkelaar van het oude Postkantoor op de Neude. In 2018 opent hier in de kelder een stalling met +/- 700 plekken. In de gehele stad zijn op verschillende plekken op verzoek van wijkbewoners/wijkbureau extra fietsklemmen bijgeplaatst. In 2016 is daarnaast het digitale entree systeem voor alle stallingen in de binnenstad geïmplementeerd. Op basis hiervan is een eerste monitor opgesteld waar allerlei gegevens over het gebruik van de stallingen zijn opgenomen.
In het stationsgebied is veel extra tijdelijke fietsparkeercapaciteit toegevoegd, onder andere op het Willemsviaduct en in de oksel bij de trambaan. De opening van de 1e fase van de Stationspleinstalling staat gepland voor medio 2017. Voor de exploitatie van de fietsenstallingen in het stationsgebied is een verlenging en verbreding van de pilot Fietsparkeren overeengekomen met ProRail en NS en het ministerie. Hierdoor blijven NS en ProRail ten minste tot 2019 bijdragen aan de beheer en exploitatielasten van de stationsstallingen. Tevens is er een convenant Fietsparkeren afgesloten tussen het Rijk, gemeenten, provincies, vervoersregio’s en vervoersorganisaties waarbij alle partners zich verplichten tot het meewerken aan oplossingen voor het wegwerken van de tekorten aan plaatsen en de problematiek rondom de financiering van beheer en exploitatie.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | Stimuleren P+R gebruik | Parkeerexploitatie | - | 140.000 | 179.951 |
P1.3.2 | Buurtstallingen | Parkeerexploitatie | - | +2 | +3 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
04-1-3-1 | Maatregelen autoparkeren | 29.926 | 30.796 | 32.589 | 1.793 |
04-1-3-2 | Maatregelen fietsparkeren | 504 | 677 | 580 | -97 |
Totaal baten | 30.430 | 31.473 | 33.169 | 1.696 | |
Lasten | |||||
04-1-3-1 | Maatregelen autoparkeren | -16.504 | -14.689 | -13.986 | 703 |
04-1-3-2 | Maatregelen fietsparkeren | -4.678 | -5.264 | -5.104 | 160 |
Totaal lasten | -21.182 | -19.953 | -19.090 | 863 | |
Saldo baten en lasten | 9.248 | 11.520 | 14.078 | 2.558 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 470 | 523 | 523 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.119 | 1.929 | 1.381 | -548 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.897 | 12.926 | 14.936 | 2.010 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De baten zijn 1,793 miljoen euro hoger dan begroot. Dit komt grotendeels door stijging van de parkeerinkomsten als gevolg van toename van transacties (1,533 miljoen euro). Het overgrote deel is het gevolg van een 7,5% hogere betalingsbereidheid door informatiegericht handhaven. Deze efficiencyvoordelen waren bij de voorjaarsnota vanaf 2017 voorzien maar de baten stijgen eerder en forser dan verwacht. Vermoedelijk werkt de economische groei ook door in de toename van het aantal transacties en de langere parkeerduur. Vanaf 2e kwartaal 2017 worden de data van de nieuwe scanauto gebruikt om beter zicht te krijgen op het parkeergedrag in de stad. Daarnaast hebben wij meeropbrengsten uit de naheffingen en extra opbrengsten bij incidentele parkeervergunningen.
De lasten voor autoparkeren zijn 0,703 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een verdergaande digitalisering in de afhandeling van de vergunningsaanvragen, lagere personele en materiële lasten (0,506 miljoen euro lager) alsmede vertraging in de onderhoudswerkzaamheden (0,306 miljoen euro lager). Daar tegenover zijn de lasten hoger vanwege het vormen van een voorziening voor het btw geschil inzake de combivervoerskaarten (0,109 miljoen euro hoger).
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De lagere baten voor fietsparkeren (0,097 miljoen euro) zijn voornamelijk het gevolg van lagere opbrengsten van fietsen die langer dan 24 uur zijn gestald en lagere opbrengsten op de exploitatiestalling Vredenburg (0,211 miljoen euro). Daartegenover staan hogere baten (0,114 miljoen euro) door meer verwijderde fietsen. Dat komt doordat met een efficiëntere capaciteitsinzet meer wees- en gevaarlijk gestalde fietsen zijn verwijderd in het Stationsgebied en bij de nieuwe locaties de Drift en het Jaarbeursplein.
De lagere lasten bij fietsparkeren (0,160 miljoen euro) zijn vooral een gevolg van lagere personele en materiële kosten bij de fietshandhaving en buurtstallingen.
Mutatie reserve
De onttrekking van de parkeerreserve is 0,548 miljoen euro lager vanwege vertraging in de uitvoering van het marketingplan P+R (0,118 miljoen euro) en vertraging van het meerjarig onderhoud (0,430 miljoen euro).
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Maatregelen autoparkeren | |||||
6441 | Parkeren Offstreet Expl. SB | 0 | 3.717 | 3.571 | -146 |
6443 | Parkeren Offstreet B&O SB | 0 | 0 | 80 | 80 |
6445 | Parkeren Straat VTH | 0 | 27.079 | 28.930 | 1.851 |
6447 | Parkeren Offstreet UVO | 0 | 0 | 7 | 7 |
6455 | Exploitatie Parkeervoorzieningen | 29.926 | 0 | 0 | 0 |
Maatregelen fietsparkeren | |||||
6442 | Fietsparkeren Expl. SB | 0 | 477 | 265 | -211 |
6444 | Fietsparkeren B&O SB | 0 | 0 | 0 | 0 |
6446 | Fietsparkeren VTH | 0 | 200 | 314 | 114 |
6448 | Fietsparkeren UVO | 0 | 0 | 0 | 0 |
6456 | Stallingsvoorzieningen | 504 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 30.430 | 31.473 | 33.169 | 1.696 | |
Lasten | |||||
Maatregelen autoparkeren | |||||
6441 | Parkeren Offstreet Expl. SB | 0 | -1.406 | -1.623 | -218 |
6443 | Parkeren Offstreet B&O SB | 0 | -1.032 | -726 | 306 |
6445 | Parkeren Straat VTH | 0 | -8.849 | -8.341 | 508 |
6447 | Parkeren Offstreet UVO | 0 | -2.443 | -2.413 | 30 |
6455 | Exploitatie Parkeervoorzieningen | -16.504 | -959 | -883 | 76 |
Maatregelen fietsparkeren | |||||
6442 | Fietsparkeren Expl. SB | 0 | -2.406 | -2.535 | -129 |
6444 | Fietsparkeren B&O SB | 0 | -43 | 34 | 77 |
6446 | Fietsparkeren VTH | 0 | -2.039 | -1.939 | 99 |
6448 | Fietsparkeren UVO | 0 | -226 | -171 | 54 |
6456 | Stallingsvoorzieningen | -4.678 | -551 | -491 | 59 |
Totaal lasten | -21.182 | -19.953 | -19.090 | 863 | |
Saldo baten en lasten | 9.248 | 11.520 | 14.078 | 2.558 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 470 | 523 | 523 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.119 | 1.929 | 1.381 | -548 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.897 | 12.926 | 14.936 | 2.010 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Beleidsnota's
- Verkeersplan Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen (pdf, 16,4 MB)
- Nota Stallen en Parkeren (pdf, 1,3 MB)
- Actieplan Utrecht Fietst! (pdf, 14,7)
- Actieplan Voetganger (pdf, 2,1 MB)
- Actieplan Utrecht werkt aan verkeersveiligheid (pdf, 9.1 MB)
- Actieplan Schoon Vervoer (pdf, 746 kB)
- Actieplan Goederenvervoer (pdf, 693 kB)
- Actieplan De Gebruiker Centraal (pdf, 476 kB)
- Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid 2016 (pdf, 3,4 MB)