Doelstellingen
Doelstelling 1
Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Subdoelstellingen
Adequate onderwijshuisvesting
Doelstelling 1:Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Subdoelstelling 1.1:Adequate onderwijshuisvesting
Er is keuzevrijheid voor ouders uit diverse denominaties en onderwijsconcepten; daarnaast is er een passend aanbod voor iedere leerling
Voor onderwijshuisvesting hebben we een wettelijke taak uitgevoerd. We hebben de vanuit maatschappelijk oogpunt gewenste keuzevrijheid van ouders bewaakt. Voor het basisonderwijs kunnen ouders in Utrecht op wijkniveau kiezen voor onderwijs vanuit diverse denominaties en op stedelijke niveau vanuit verschillende onderwijsconcepten. Voor het voortgezet onderwijs hebben we hiervoor gekeken naar variatie en breedte van het aanbod op stedelijke niveau. Voor het speciaal onderwijs hebben we onze regionale functie vervuld.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Drie denominaties per wijk | Leerlingadministratie | 100% | 100% | 100% |
E1.1.1 | Twee onderwijsconcepten op stedelijk niveau | Leerlingadministratie | 100% | 100% | 100% |
E1.1.1 | Twee scholen speciaal onderwijs op stedelijk niveau | Leerling-administratie | 100% | 100% | 100% |
Versterken van de educatieve infrastructuur
Het Masterplan primair onderwijs is afgesloten. De laatste kinderclusters Teun de Jagerdreef en Beiroetdreef worden in 2017 opgeleverd. In 2016 is het kindercluster aan de Ibisdreef opgeleverd en deze zal in maart 2017 officieel worden geopend.
Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting (MPOHV)
In het MPOHV zijn de projecten gedefinieerd voor het uit kunnen voeren van de wettelijke taak. Het afgelopen jaar hebben we in de voortgangsrapportage aangegeven welk projecten we hebben opgepakt en hebben uitgevoerd.
In 2016 zijn verschillende projecten opgeleverd. Voor het primair onderwijs was dit onder andere de fietsbrug in Oog in Al en de uitbreiding van Apollo 11. Voor het voortgezet onderwijs is tijdelijke uitbreiding gerealiseerd van het Leidsche Rijn College en X11. In 2016 zijn er geen nieuwe aanvragen geweest in het kader van passend onderwijs.
In oktober is de voortgangsrapportage naar de raad gestuurd. De financiële verantwoording vindt zoals gepland plaats via de jaarlijkse begrotingscyclus.
In 2016 zijn met de schoolbesturen voor het voorgezet onderwijs gesprekken gevoerd over de invulling van de groei van de stad. Deze hebben geresulteerd in overeenstemming over de omvang van de nodige groei. Onderdeel van deze invulling is een nieuwe brede scholengemeenschap in Leidsche Rijn centrum. De planvorming hiervoor zal in 2017 worden opgestart.
In 2016 is in Leidsche Rijn de ontwikkeling van nieuwe woonwijken, zoals in Rijnvliet, Leeuwenstein Noord, Haarzicht en Haarrijn van start gegaan. Bij deze ontwikkeling zijn de voorbereidingen voor realisatie van onderwijsvoorzieningen in deze nieuwe wijken eveneens in gang gezet.
In 2016 is voor de invulling van de groei ruimtelijke en programmatische reserveringen gemaakt voor onderwijsvoorzieningen ten behoeve van de binnenstedelijke herontwikkelingsgebieden, zoals Merwedekanaalzone, Cartesius Driehoek en Stationsgebied.
De realisatie van de permanente huisvesting van de OPDC heeft vertraging opgelopen vanwege een ongunstige aanbesteding. Dit heeft geleid tot vertraging. De verwachting is dat het project nu in het eerste kwartaal 2018 wordt opgeleverd.
De tijdelijke huisvesting van de Internationale School Utrecht (ISU) is uitgebreid met het gebouw aan de Grebbeberglaan. We zoeken naar een locatie voor definitieve huisvesting van de internationale school
In 2016 hebben we op initiatief van gemeente Utrecht afspraken gemaakt over samenwerking wat betreft de internationale schakel klassen (ISK). Dit is uitgemond in een regionale samenwerking die uniek is in Nederland. Door deze samenwerking is er inmiddels een dislocatie van de ISK geopend in Stichtse Vecht.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Projecten opgeleverd (MPOHV) wel cumulatief | Voortgangsrapportage | 0 | 1 | |
P1.1.1 | Projecten Leidsche Rijn | Voortgangsrapportage | 30 | 25 | |
Toelichting: Doelstelling 2016 komt niet overeen met de werkelijkheid; werkelijke doelstelling was 24. | |||||
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten in Masterplan VO | Voortgangsrapportage masterplan | Masterplan is afgerond | Masterplan is afgerond | |
P1.1.1 | Projecten opgestart (MPOHV) niet cumulatief | Voortgangsrapportage | 15 | 14 | |
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten masterplan PO en (V)SO | Voortgangsrapportage masterplan | Masterplan is afgerond | Masterplan is afgerond |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
07-1-1-1 | Educatieve infrastructuur | 1.619 | 1.560 | 2.142 | 583 |
Totaal baten | 1.619 | 1.560 | 2.142 | 583 | |
Lasten | |||||
07-1-1-1 | Educatieve infrastructuur | -38.832 | -40.881 | -39.880 | 1.001 |
Totaal lasten | -38.832 | -40.881 | -39.880 | 1.001 | |
Saldo baten en lasten | -37.213 | -39.322 | -37.738 | 1.584 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 2.206 | 2.206 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.191 | 3.356 | 3.396 | 40 | |
Saldo na mutaties reserves | -35.022 | -38.171 | -36.548 | 1.623 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Educatieve infrastructuur
De baten zijn 0,583 miljoen euro hoger dan begroot.
Meer ontvangen dan begroot totaal 0,583 miljoen euro:
- 0,201 miljoen euro betreffende de verhuur BSO/KDV-ruimten en is bestemd voor reservering onderhoud en kapitaallasten.
- 0,141 miljoen euro verhuurde schoolgebouwen.
- 0,042 miljoen euro uitkering waterschade(2014).
- 0,199 miljoen euro diverse opbrengsten en doorbelastingen.
De lasten zijn 1,001 miljoen euro lager dan begroot.
Dit is een saldo van een aantal posten waarbij voor 1,861 miljoen euro meer en voor 2,862 miljoen euro minder uitgegeven is dan wij begroot hebben.
Meer uitgegeven dan begroot totaal 1,861 miljoen euro:
- 0,078 miljoen euro voor uitgaven van de Huisvestingsprogramma’s tot en met 2015.
- 0,318 miljoen euro deactiveringen van de boekwaarden in de administratie van gesloopte en/of overgedragen gebouwen en grond.
- 0,283 miljoen euro aandeel overheadkosten UVO.
- 0,739 miljoen euro belastingen OZB als gevolg van bij de BghU ontstane vertraging bij het tijdig opleggen van aanslagen voor de in de afgelopen jaren (nieuw) opgeleverde en in gebruik genomen onderwijsvoorzieningen.
- 0,167 miljoen euro 1e inrichting onderwijsleerpakket en meubilair.
0,276 miljoen euro programmakosten PO/VO/Gebiedsontwikkeling en huur onderwijsvoorzieningen.
Minder uitgegeven dan begroot totaal 2,862 miljoen euro:
- 0,762 miljoen euro als gevolg van vertraging uitvoering huisvestingsprogramma 2016.
- 0,929 miljoen euro voor de projecten uit de Masterplannen en het plan Meerjaren Perspectief Onderwijshuisvesting(M.P.O.H.V.) die nog in uitvoering zijn en waarvan 0,730 miljoen euro conform besluitvorming Programmabegroting 2017 te reserveren als onderdeel van de dekking plan M.P.O.H.V..
- 0,320 miljoen euro als gevolg van minder declaraties en kosten schade/vandalisme.
- 0,407 miljoen euro onderhoud aan de eigen onderwijsgebouwen.
- 0,444 miljoen euro asbestsanering, Tijdelijke Huisvesting PO, risico BSO en verhuiskosten.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Educatieve infrastructuur | |||||
6127 | Voorziening Huisvestingcalamiteiten | 0 | 0 | 42 | 42 |
6134 | Onderwijshuisvesting | 1.619 | 1.560 | 2.100 | 540 |
Totaal baten | 1.619 | 1.560 | 2.142 | 583 | |
Lasten | |||||
Educatieve infrastructuur | |||||
6127 | Voorziening Huisvestingcalamiteiten | -604 | -588 | -268 | 320 |
6134 | Onderwijshuisvesting | -38.228 | -40.293 | -39.612 | 681 |
Totaal lasten | -38.832 | -40.881 | -39.880 | 1.001 | |
Saldo baten en lasten | -37.213 | -39.322 | -37.738 | 1.584 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 2.206 | 2.206 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.191 | 3.356 | 3.396 | 40 | |
Saldo na mutaties reserves | -35.022 | -38.171 | -36.548 | 1.623 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Adequaat leerlingenvervoer
Doelstelling 1:Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Subdoelstelling 1.2:Adequaat leerlingenvervoer
Leerlingen die dit nodig hebben kunnen met behulp van leerlingenvervoer onderwijs volgen
Leerlingen die niet zelf van en naar school kunnen komen, bijvoorbeeld leerlingen in het speciaal onderwijs hebben een vergoeding gekregen voor de vervoerskosten of hebben vervoer aangeboden gekregen. Door de inzet van leerlingenvervoer waren kinderen in staat om het onderwijs van hun keuzen en/of het juiste niveau te volgen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer | Administratie Leerlingzaken/thuiszitters | Schooljaar 2010-2011 | 0 | 0 |
Verzorgen van leerlingenvervoer naar scholen
In 2016 hebben we zowel binnen de gemeente als in de regio gesprekken gevoerd over synchronisatie van de aanbestedingen leerlingenvervoer en regiotaxi. Op grond hiervan en op basis van de lopende contracten, verwachten we dat een samengestelde aanbesteding vanaf 2020 mogelijk is. We hebben de verordening uitgevoerd, hebben dit doorlopend geëvalueerd en waar nodig aanpassingen gedaan. Zo is in 2016, naar aanleiding van evaluatie met de ouders, extra geïnvesteerd in opstart van leerlingenvervoer bij aanvang van het nieuwe schooljaar. Hierdoor is de opstart dit jaar heel goed verlopen. Samen met de ouders is verder gewerkt aan de monitor op de kwaliteit van leerlingenvervoer. De nieuwe opzet van de monitor leidt niet tot wijziging van de indicator en de waardering op zich. De wijze waarop de waardering tot stand komt is wel eenvoudiger en transparanter geworden: ze wordt nu volledig bepaald door de waardering die ouders en vervoerder aan de dienstverlening van de afdeling leerlingenvervoer geven.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Klanttevredenheid | Klanttevredenheidsonderzoek | 8 | 7,6 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
07-1-2-1 | Leerlingenvervoer | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 |
Totaal lasten | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 | |
Saldo baten en lasten | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Leerlingenvervoer
De uitgaven zijn conform begroting.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Leerlingenvervoer | |||||
6128 | Leerlingenvervoer | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 |
Totaal lasten | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 | |
Saldo baten en lasten | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.661 | -3.698 | -3.696 | 2 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Doelstelling 2
Kwalitatief goed onderwijs
Subdoelstellingen
Alle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Doelstelling 2:Kwalitatief goed onderwijs
Subdoelstelling 2.1:Alle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle leerlingen beschikken over een optimale voorbereiding zodat ze toegerust zijn voor vervolgonderwijs en/of arbeidsmarkt
Onderwijs vormt de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. In de leeftijd van 0 tot 12 jaar spelen opvang, voorschoolse educatie en primair onderwijs een belangrijke rol in de voorbereiding voor leerlingen om talenten te ontwikkelen. Leerlingen hebben zoveel mogelijk bagage meekregen om hun kansen op een betekenisvolle toekomst te vergroten.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Alle leerlingen vinden een plaats in het voortgezet onderwijs | Leerlingadministratie | 100% | 100% |
Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school
Cognitie
Het oude bestuursakkoord 2012-2015 is, binnen dezelfde inhoudelijke en financiële kaders met een jaar verlengd tot eind 2016. Het voornemen om samen met de schoolbesturen een gemeentelijk kader onderwijsachterstandenbeleid 2016-2020 te ontwikkelen is door de ook in 2017 nog voortdurende onduidelijkheid over het landelijke langere termijn beleid, naar achteren geschoven.
Per 1 oktober 2016 had 91% van de doelgroeppeuters een plaats op een peutercentrum. Door migratie naar een nieuw digitaal dossier jgz was het niet mogelijk om per eind 2016 een bereikpercentage te bepalen, zoals voorgaande jaren. Op 1 oktober ligt het percentage altijd iets lager doordat instroom na de zomervakantie gefaseerd plaatsvindt. Op die manier kunnen alle peuters die instromen rustig opgenomen worden in de groep.
In 2016 zijn we, samen met de partners in het voorschoolse veld, gestart met de voorbereiding op de harmonisatie van de voorschoolse voorzieningen, zoals die door een wetswijziging wordt voorgeschreven door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Onze aanpak ‘Nu voor later’ is voortgezet (www.nuvoorlaterutrecht.nl).
In 2016 zijn een tweetal rapporten verschenen over de kwaliteit van de voorschoolse voorzieningen in Utrecht. Dit betrof een onderzoek van de Universiteit Utrecht, waarin geconcludeerd wordt dat de proceskwaliteit in Utrecht, ook naar internationale maatstaven, hoog ligt. Daarnaast kwam de Inspectie van het Onderwijs in haar onderzoek naar de doelstellingen van het bestuursakkoord tot de conclusie dat Utrecht de beste kwaliteit VVE beleid heeft in Nederland.
De ontwikkeling van ondersteunende vaardigheden van ouders is versterkt. De eerste resultaten daarvan zijn in beeld gebracht (zie programma jeugd). De inzet voor leertijduitbreiding is in 2016 ongewijzigd gecontinueerd. Het aantal brede school academies is zeven; één van de locaties (Lombok) wordt dit schooljaar afgebouwd, wegens onvoldoende doelgroepleerlingen. Op de overige zes locaties worden ook doelgroepleerlingen uit andere wijken toegelaten.
Zorg
In het kader van passend onderwijs hebben we de investering in een verdere verfijning van sluitende zorgstructuren voortgezet. In 2016 is veel aandacht besteed aan de vormgeving van het Utrechtse thuiszitterspact. Dit is vastgesteld in het OOGO van november 2016. Het thuiszitterspact is een ambitie van PO, VO, OCW en de VNG; Utrecht was één van de eerste gemeenten waar deze ambitie is omgezet in lokale afspraken. Daarnaast is in het OOGO besloten dat we een proeftuin starten gericht op het verbeteren van de (boven)lokale verbinding van onderwijsondersteuning, jeugdhulp en zorg in passende arrangementen. Dit met het doel de regeldruk voor de speciaal onderwijs scholen te verminderen.
Talentontwikkeling
De inzet in de brede scholen is gecontinueerd. Er is één school bijgekomen wat het totaal aantal betrokken scholen op 43 brengt met ingang van schooljaar 2016/2017. Er zijn 11.700 leerlingen bereikt. De inhoudelijke verbinding op binnen- en buitenschools leren vindt plaats zoals voorheen. Er wordt nog steeds gewerkt vanuit de principes van de vreedzame aanpak. Ook de extra inzet op talentontwikkeling (sport, cultuur, techniek) door combinatiefunctionarissen is in 2016 ongewijzigd gebleven. In 2016 is verder gewerkt aan de versterking van de samenwerking tussen sport en onderwijs. Er lopen drie pilots, in Hoograven, Overvecht en Noordwest. Hierin ontwikkelen we een leerlijn sport, waarbij de binnenschoolse en buitenschoolse sportactiviteiten in aanbod van activiteiten en pedagogische begeleiding met elkaar worden verbonden.
Integrale kindcentra (ikc)
In 2016 is onderzoek gedaan naar tien Utrechtse initiatieven. Op basis daarvan is er een bestuurlijke bijeenkomst geweest met ongeveer 30 verschillende organisaties in de stad. Conclusie is dat alle initiatieven op het gebied van ikc hun eigen ontwikkeling kennen. De te nemen vervolgstappen en de uiteindelijke vorm van de ikc is afhankelijk van de partners die in het ikc samenwerken. Vervolgstappen worden gecoördineerd vanuit de tafel IKC binnen de UOA.
Cultuureducatie
Vanaf 2016 kunnen alle scholen direct een aanvraag indienen voor cultuureducatie, waarmee de transitie is voltooid. De subsidieregeling cultuur voor ieder kind is geëvalueerd: 94% van de scholen in het primair en 80% van de scholen in het voortgezet onderwijs hebben in 2016 een aanvraag ingediend. De niet bereikte scholen informeren we actief over de mogelijkheid om subsidie aan te vragen. Andere bevindingen van de evaluatie: verankering op scholen is sterk in gang gezet, meer samenhang in aanbod, verhouding tussen scholen en aanbieder geïntensiveerd en de regeling zorgt voor verbeterde opbrengst. Cultuur en School bemiddelt bij grootschalige projecten tussen scholen en een aantal culturele instellingen. De website voor matching tussen vraag en aanbod is stopgezet, omdat deze niet rendabel bleek. We zijn nog bezig met een verkenning van alternatieven hiervoor. Om scholen alvast op weg te helpen organiseren we in maart 2017 een cultuureducatie uitmarkt (CultOn, zet cultuureducatie aan in je school!), waar het onderwijs en het brede Utrechtse culturele veld met elkaar kunnen kennismaken. Het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) verzorgt aanbod voor amateurkunsteducatie.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) sport, cultuur en onderwijs: VO | 9,2 | 26,8 | ||
Toelichting: Doelstelling 2016 is niet correct; dit moet zijn 26,8 fte | |||||
P2.1.1 | % bereik doelgroeppeuters | Opgave Spelenderwijs Utrecht | 95% | niet beschikbaar | |
Toelichting: Per 1 oktober 2016 lag dit op 91%. Door migratie van het Digitaal Dossier JGZ is er geen betrouwbaar bereikpercentage beschikbaar per december 2016. In de loop van het tweede kwartaal is het bereik per 1 april 2017 beschikbaar. | |||||
P2.1.1 | Aantal brede scholen | 13 | 12 | ||
P2.1.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) sport, cultuur en onderwijs: PO | 26,8 | 26,8 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
07-2-1-1 | Talentontwikkeling 0-12 jaar | 17.480 | 20.121 | 17.894 | -2.227 |
Totaal baten | 17.480 | 20.121 | 17.894 | -2.227 | |
Lasten | |||||
07-2-1-1 | Talentontwikkeling 0-12 jaar | -30.773 | -33.358 | -30.491 | 2.867 |
Totaal lasten | -30.773 | -33.358 | -30.491 | 2.867 | |
Saldo baten en lasten | -13.293 | -13.237 | -12.597 | 640 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2 | 2 | 2 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -13.291 | -13.236 | -12.595 | 640 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Talentontwikkeling 0-12 jaar
De baten op talentontwikkeling 0-12 zijn 2,227 miljoen euro lager dan begroot. Dit is een saldo van:
- 2,223 miljoen euro niet bestede rijksmiddelen. Deze middelen zijn conform de regeling overgeheveld naar 2017. Het Onderwijsachterstandenbeleid wordt gefaseerd uitgevoerd
- 0,004 miljoen euro lagere baten uit schoolzwemmen.
De lasten op talentontwikkeling 0-12 zijn 2,867 miljoen euro lager dan begroot. Dit is een saldo van:
- 2,223 miljoen euro lagere lasten op onderwijsachterstandenbeleid vanwege de fasering van de uitvoering van dit beleid dat uit rijksmiddelen wordt bekostigd
- 0,189 miljoen euro lagere lasten op onderwijsachterstandenbeleid uit gemeentemiddelen
- 0,455 miljoen euro lagere lasten door een combinatie van terugvorderingen op subsidies uit voorgaande jaren en diverse lagere uitgaven.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Talentontwikkeling 0-12 jaar | |||||
6140 | Cognitie 0-12 | 17.099 | 19.759 | 17.535 | -2.224 |
6141 | Zorg 0-12 | 320 | 320 | 320 | 0 |
6142 | Talentontwikkeling 0-12 | 61 | 42 | 38 | -4 |
Totaal baten | 17.480 | 20.121 | 17.894 | -2.227 | |
Lasten | |||||
Talentontwikkeling 0-12 jaar | |||||
6111 | Het Jonge Kind | 0 | 0 | 0 | 0 |
6140 | Cognitie 0-12 | -21.027 | -22.953 | -20.540 | 2.413 |
6141 | Zorg 0-12 | -3.958 | -3.976 | -3.636 | 340 |
6142 | Talentontwikkeling 0-12 | -5.788 | -6.429 | -6.314 | 115 |
6604 | Ontwikkeling en Arbeid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -30.773 | -33.358 | -30.491 | 2.867 | |
Saldo baten en lasten | -13.293 | -13.237 | -12.597 | 640 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2 | 2 | 2 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -13.291 | -13.236 | -12.595 | 640 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
OPDC De Utrechtse School | Het realiseren van de beoogde effecten cfm de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 12-23 | 738 | 739 | -1 | ||
Schoolmaatschappelijk werk VO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school (Buurtteams) | 738 | 738 | 0 | ||
Leerlingbegeleiding VO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 12-23 | 48 | 48 | 0 | ||
Brede School VO – talentontwikkeling en sport op school | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 12-23. Dit door middel van de organisatie en uitvoering van activiteiten mbt talentontwikkeling. | 618 | 585 | 33 | ||
Onderwijsondersteuning woonwagen- en Romaleerlingen VO | Leerlingen ondersteunen bij het doorlopen van hun schoolloopbaan | 100 | 100 | 0 | ||
Combinatiefuncties uitvoerend VO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 12-23. | 260 | 235 | 25 | ||
Coördinatie loopbaan oriëntatie VO naar MBO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Schoolloopbaan 12-23. | 150 | 150 | 0 | ||
Burgerschap | Vredeseducatie en Homo-emancipatie LHTB | 55 | 29 | 26 | ||
RMC / VSV | Schoolverzuim en -uitval terugdringen waardoor leerlingen de kans krijgen hun schoolloopbaan zo soepel mogelijk te doorlopen en daarmee het perspectief op het behalen van een startkwalificatie vergroten. | 2.333 | 2.275 | 58 | ||
Onderwijsimpuls voor kwaliteit en excellentie | Het geven van een impuls aan de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van onderwijsinnovatie in Utrecht. | 1.140 | 1.147 | -7 | ||
Internationale Schakel Klassen (ISK): taal onderwijs voor nieuwkomers (VO) van 12 t/m 18 jaar | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 12-23 | 80 | 80 | 0 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.2.1 Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen | 6.260 | 6.126 | 134 | |||
Totaal Subdoelstelling | 6.260 | 6.126 | 134 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Alle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Doelstelling 2:Kwalitatief goed onderwijs
Subdoelstelling 2.2:Alle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle leerlingen beschikken over een startkwalificatie (naar vermogen) zodat ze toegerust zijn voor vervolgonderwijs en/of arbeidsmarkt
Onderwijs en werk vormen de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van ieder mens. In de leeftijd van 12 tot 23 jaar speelt het voortgezet en middelbaar onderwijs een belangrijke rol in verbetering van kansen voor iedereen om talenten te ontwikkelen zodat leerlingen hun startkwalificiatie kunnen behalen en een goede start op de arbeidsmarkt kunnen maken.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | % 22 jarigen met startkwalificatie | Leerlingadministratie | 78% | 95% | 94% |
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft % 17-22 jarigen met startkwalificatie of schoolinschrijving. |
Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen
Onderwijsimpuls
De middelen beschikbaar voor de onderwijsimpuls in 2016 zijn volledig besteed. Bijna alle VO scholen zijn betrokken bij één van de projecten gesubsidieerd vanuit de onderwijsimpuls. In totaal zijn in 2015 en 2016, zeventien projecten gefinancierd; er zijn nog geen projecten afgerond. Voor 2017 zijn 29 projectvoorstellen ingediend. We hebben in 2016 verschillende projecten bezocht: de onderwijsimpuls zorgt voor een versnelde ontwikkeling binnen scholen. Begin 2017 komen de eerste eindrapportages beschikbaar, dan komt er meer informatie over de behaalde resultaten. Bekijk hier het filmpje waarin enkele scholen hun ervaringen met de onderwijsimpuls delen. Subsidies zijn voor het overgrote deel aangevraagd door scholen, soms door docenten, soms door derden in samenwerking met scholen. De kwaliteit van de aanvragen is goed; er zijn weinig volledige afwijzingen, wel soms gedeeltelijke afwijzingen. In 2016 zijn er verder twee goedbezochte onderwijscafé’s geweest, georganiseerd voor én door docenten. Hierin komen actuele thema’s aanbod, docenten wisselen daarover van gedachten en leren van elkaars ervaringen. Op de website kijkoponderwijs is een impressie te zien.
Cognitie: Kansrijke deelname en schoolloopbaan
In de tweede helft van 2016 heeft OCW op basis van de wet voortgezet onderwijs, het beleid ten aanzien van de overgang PO-VO aangescherpt. De implicaties hiervan worden in 2017 verder vormgegeven door het samenwerkingsverband, de schoolbesturen en de gemeente.
Er zijn gesprekken geweest met de partners in het lokale onderwijsveld en de raad over gelijke kansen in het onderwijs. Er is een lokale alliantie gevormd en we zijn gestart met een nadere analyse van de Utrechtse situatie. De uitkomsten worden verder uitgewerkt in het kader van de voorbereiding van de nieuwe Utrechtse onderwijsagenda 2018-2022.
De werkwijze volgens de ‘School Werkt’ agenda met vijf actielijnen is inmiddels geïmplementeerd. In 2016 is er een nieuw regionaal programma VSV 2017-2020 gemaakt, dat is gebaseerd op de nieuwe kaders die zijn vastgesteld door het ministerie van OCW. In het nieuwe programma hebben instellingen zich verbonden aan het in gezamenlijkheid zoeken naar de juiste maatregelen voor een jongere; daarbij kijken ze over de grenzen van de eigen instelling heen. Het doel van het regionale VSV programma is om de doorlopende loopbaan van jongeren te faciliteren. Hier is ook in 2016 aan gewerkt door onder andere goed onderwijs, een goede verzuimaanpak, risicosignalering en ook begeleiding in de overstappen zowel binnen het onderwijs als naar de arbeidsmarkt. In de stad Utrecht 2016 is door middel van de pilot ‘RMC- experiment’ in Overvecht een outreachende wijkgerichte aanpak gestart om kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie, schoolinschrijving of inkomen beter in beeld te krijgen (18-23 jaar). Het doel is om deze jongeren duurzaam terug te leiden naar opleiding of werk. Door deze nieuwe werkwijze hebben we meer jongeren kunnen bereiken. Dit goede resultaat heeft geleid tot voortzetting en uitbreiding van deze aanpak in schooljaar 2016-2017 onder de naam ‘Focus. Blik op de Toekomst’
In de nieuwe ‘School Werkt’ agenda heeft de overgang naar de arbeidsmarkt expliciet een plek gekregen. De focus ligt op voldoende stages en banen, het matchen daarop en het behouden ervan. Aan de hand van analyses is in kaart gebracht hoe de stage- en arbeidskansen zijn bij verschillende mbo opleidingen. Deze informatie gebruiken we om met het onderwijs het gesprek aan te gaan om de arbeidsgerichtheid op te nemen in het loopbaanbeleid en de opleiding. Ook hebben we in 2016 een paar concrete resultaten behaald, zoals het breder uitrollen van het peer coaching project, waarbij niveau 3 en 4 studenten niveau twee studenten begeleiden bij het vinden en behouden van stages. Een ander concreet resultaat is matching-events waar studenten werkgevers konden ontmoeten op zoek naar een stage of leerwerkplek. Het regionale netwerk rond jongeren in een kwetsbare positie heeft de begeleiding naar werk en dagbesteding verder versterkt. In samenwerking met het actieplan jeugdwerkeloosheid zijn jobhunters ingezet, gericht op het vinden van werk voor jongeren die uitstromen uit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en de mbo Entreeopleidingen. Zij hebben 60 leerlingen naar werk begeleid.
In 2016 is gestart met een pilot tussen RMC en team jongeren van Werk en Inkomen om nauwer samen te werken en samen op te trekken bij de begeleiding naar onderwijs of werk. Vanuit deze samenwerking kan relevante informatie worden gedeeld, zodat we jongeren optimaal begeleiden.
Zorg
In 2016 is het Utrechtse thuiszitterspact (zie prestatiedoelstelling 2.1) opgesteld. Voor het VO wordt een interventieteam thuiszitters ingesteld ten behoeve van complexe casussen. Dit zal in 2017 nader vorm krijgen. Het stedelijk jeugdteam mbo is voortgezet en uitgebreid met MBO Utrecht. Er heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden over de toekomstige invulling; dit traject wordt in 2017 verder vormgegeven.
Talentontwikkeling
De inzet in tien brede scholen is gecontinueerd; op deze scholen zaten in totaal 5600 leerlingen. Het uitgangspunt is ongewijzigd, brede persoonlijke talentontwikkeling. Er zijn activiteiten uitgevoerd op het terrein van sport, cultuur en burgerschap. Ook in 2016 zijn hiervoor combinatiefunctionarissen ingezet.
De reguliere inzet van het jongerenwerk is versterkt op 8 scholen met een vmbo afdeling met tijdelijke middelen vanuit het programma Utrecht Zijn We Samen. De vraag hiervoor was groot vanuit het VO, dus is besloten alle middelen daar in te zetten. Scholen waarderen deze inzet over het algemeen als positief. Ze geven aan dat jongerenwerkers de ‘taal’ spreken van de leerling waardoor sfeer en veiligheid op school wordt versterkt en vroegtijdig schoolverlaten wordt voorkomen. Jongerenwerkers leggen veelal contact door activiteiten in de pauzes te organiseren. Er is hierbinnen ook specifiek aandacht voor meiden.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | % voortijdig schoolverlaters voor: MBO 1 | 22,5% | zie voetnoot | ||
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft: % voortijdig schoolverlaters. De voorlopige VSV cijfers voor schooljaar 2015-2016 zijn in maart 2017 bekend. | |||||
P2.2.1 | % voortijdig schoolverlaters voor: VMBO-bovenbouw | 4% | zie voetnoot | ||
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft: % voortijdig schoolverlaters. De voorlopige VSV cijfers voor schooljaar 2015-2016 zijn in maart 2017 bekend. | |||||
P2.2.1 | % schoolverlaters voor: HAVO/VWO bovenbouw | 0,5% | zie voetnoot | ||
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft: % voortijdig schoolverlaters. De voorlopige VSV cijfers voor schooljaar 2015-2016 zijn in maart 2017 bekend. | |||||
P2.2.1 | % voortijdig schoolverlaters voor: MBO 2 | 10% | zie voetnoot | ||
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft: % voortijdig schoolverlaters. De voorlopige VSV cijfers voor schooljaar 2015-2016 zijn in maart 2017 bekend. | |||||
P2.2.1 | MBO 3/4 | 2,75% | zie voetnoot | ||
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft: % voortijdig schoolverlaters. De voorlopige VSV cijfers voor schooljaar 2015-2016 zijn in maart 2017 bekend. | |||||
P2.2.1 | % voortijdig schoolverlaters voor: VO-onderbouw | 2013: 1% | !% | zie voetnoot | |
Toelichting: De formulering van deze indicator is niet correct. Het betreft: % voortijdig schoolverlaters. De voorlopige VSV cijfers voor schooljaar 2015-2016 zijn in maart 2017 bekend. | |||||
P2.2.1 | Aantal brede scholen | 10 | 10 | ||
P2.2.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) | 9,2 | 9,2 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
07-2-2-1 | Talentontwikkeling 12-23 jaar | 2.358 | 2.149 | 1.979 | -171 |
Totaal baten | 2.358 | 2.149 | 1.979 | -171 | |
Lasten | |||||
07-2-2-1 | Talentontwikkeling 12-23 jaar | -9.478 | -10.783 | -10.441 | 342 |
Totaal lasten | -9.478 | -10.783 | -10.441 | 342 | |
Saldo baten en lasten | -7.120 | -8.633 | -8.462 | 171 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.120 | -8.633 | -8.462 | 171 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Talentontwikkeling 12-23 jaar
De baten zijn 0,171 miljoen euro lager dan begroot. Dit is een saldo van:
- 0,121 miljoen euro niet bestede rijksmiddelen OAB. Deze middelen zijn overgeheveld naar 2017. Dit is toegestaan, vanwege de fasering van de uitvoering van het Onderwijsachterstandenbeleid
- 0,060 miljoen euro niet bestede rijksmiddelen RMC. Deze middelen zijn overgeheveld naar 2017 en mogen eveneens gefaseerd besteed worden
- 0,010 miljoen euro diverse hogere inkomsten.
De lasten zijn 0,342 miljoen euro lager dan begroot. Dit is een saldo van:
- 0,181 miljoen euro lagere lasten door niet bestede rijksmiddelen
- 0,161 miljoen euro diverse lagere lasten.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Talentontwikkeling 12-23 jaar | |||||
6150 | Cognitie 12-23 | 0 | 0 | 10 | 10 |
6151 | Zorg 12-23 | 355 | 355 | 355 | 0 |
6153 | Schoolloopbaan 12-23 | 2.002 | 1.794 | 1.613 | -181 |
Totaal baten | 2.358 | 2.149 | 1.979 | -171 | |
Lasten | |||||
Talentontwikkeling 12-23 jaar | |||||
6150 | Cognitie 12-23 | -197 | -207 | -263 | -56 |
6151 | Zorg 12-23 | -1.800 | -1.802 | -1.866 | -63 |
6152 | Talentontwikkeling 12-23 | -1.306 | -1.338 | -1.219 | 119 |
6153 | Schoolloopbaan 12-23 | -6.176 | -7.436 | -7.094 | 342 |
Totaal lasten | -9.478 | -10.783 | -10.441 | 342 | |
Saldo baten en lasten | -7.120 | -8.633 | -8.462 | 171 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.120 | -8.633 | -8.462 | 171 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorschoolse Educatie & Peuterspeelzaalwerk | De startpositie van jonge kinderen verbeteren die het risico lopen op een achterstand in (taal)ontwikkeling door middel van o.a. Voorschoolse Educatie & Peuterspeelzaalwerk. | 11.539 | 12.046 | -507 | ||
Versterken van taal | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 0-12 | 4.729 | 4.662 | 67 | ||
Taalschool: taal onderwijs voor nieuwkomers van 4 t/m 12 jaar | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 0-12. | 600 | 600 | 0 | ||
Schoolmaatschappelijk werk PO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school (Buurtteams) | 1.176 | 1.176 | 0 | ||
Leerlingenbegeleiding PO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 0-12 | 1.000 | 1.000 | 0 | ||
Onderwijsondersteuning woonwagen- en Romaleerlingen PO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school | 86 | 85 | 1 | ||
Conciërges PO | Leerlingen en personeel voelen zich veilig in en rondom de school | 270 | 269 | 1 | ||
Combinatiefuncties onderwijs, activiteiten brede talentontwikkeling en programma Brede Scholen | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 0-12 | 1.207 | 1.199 | 8 | ||
Uitvoerende Combinatiefuncties Cultuur | Organisatie en uitvoering van culturele activiteiten op het terrein van talentontwikkeling in samenhang met het programma op (brede) scholen | 135 | 142 | -7 | ||
Uitvoerende Combinatiefuncties Sport | Organisatie en uitvoering van talentontwikkeling op het terrein van sport, in samenhang met het programma op de (brede) scholen | 810 | 882 | -72 | ||
Burgerschap | Vredeseducatie | 25 | 25 | 0 | ||
Cultuureducatie (onderwijs) | Kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs in contact brengen met een breed aanbod van kunst en cultuur in en rondom de school. De scholen stimuleren om planmatig hun onderwijs cultuureducatie vorm te geven. | 1.283 | 1.195 | 88 | ||
Cultuureducatie onderwijs (UCK)/amateurkunsteducatie | Kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs in contact brengen met een breed aanbod van kunst en cultuur in en rondom de school. De scholen stimuleren om planmatig hun onderwijs cultuureducatie vorm te geven. | 1.600 | 1.830 | -230 | ||
Verkeersexamen in de wijken | Resultaat Verkeersveiligheid PO groep 7/8 afsluiten met theoretisch en praktisch examen | 30 | 22 | 8 | ||
Overgang PO naar VO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Schoolloopbaan 12-23. | 200 | 200 | 0 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Voorbereiden van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school | 24.690 | 25.333 | -643 | |||
Totaal Subdoelstelling | 24.690 | 25.333 | -643 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 3
Iedere Utrechter heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur
Subdoelstelling
Zoveel mogelijk Utrechters gebruiken de bibliotheek
Doelstelling 3:Iedere Utrechter heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur
Subdoelstelling 3.1:Zoveel mogelijk Utrechters gebruiken de bibliotheek
Meer mensen gebruiken de bibliotheek
Door vrije en laagdrempelige toegang tot bronnen van kennis en cultuur kunnen burgers zich bewust, kritisch en actief bewegen in de maatschappij. Daarom hebben we onze inzet in 2016 weer gericht op het laagdrempelig, bereikbaar, toegankelijk en aantrekkelijk houden van de bibliotheek Utrecht.
Het aantal jeugdleden is wederom gestegen afgelopen jaar; de dalende trend in het aantal volwassen leden heeft zich in 2016 voortgezet. Het aantal bezoekers is in 2016 weliswaar licht gestegen ten opzichte van 2015, maar blijft iets achter bij de doelstelling. De oorzaak zit in de terugloop van het aantal bezoekers van de centrale bibliotheek. Hier tegenover staat een stijging in met name de nieuwe vestiging in Kanaleneiland. Tot slot is het aantal bezoekers van de website gedaald. De verklaring is te vinden in het toenemend gebruik van de bibliotheek-app.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Aantal leners | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 65.000 | 69.835 |
E3.1.1 | Aantal bezoeken fysieke bibliotheek | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 1.350.000 | 1.313.029 |
E3.1.1 | Aantal bezoeken website/digitale bibliotheek | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 950.000 | 894.289 |
Innoveren klantgerichte dienstverlening en activiteiten gericht op individuen en met scholen
De bibliotheek heeft in 2016, op basis van haar visie ‘Utrecht maakt kennis met de bibliotheek van de 21e eeuw’, een ondernemersplan gemaakt. Aan de hand hiervan is subsidie verleend voor 2016. Hierna zal jaarlijks een jaarplan worden gemaakt, op basis waarvan subsidie verleend kan worden. In 2016 heeft een herijking plaatsgevonden van de indicatoren. Op basis hiervan wordt vanaf 2017 verantwoord. In 2016 zijn de voorbereidingen voor de verbouw van locatie Neude afgerond; start van de bouw is gepland in 2017.
De hierboven genoemde ontwikkeling van de bibliotheek is terug te zien in de stijging van het aantal culturele en informatieve bijeenkomsten. Conform het ondernemingsplan heeft er namelijk een verschuiving in inzet van middelen plaatsgevonden om vorm te geven aan de programmerende organisatie. Het aantal groepsbezoeken is gedaald, doordat de vraag daarnaar licht is gedaald. Voor het onderwijs is dit deels met andere activiteiten ingevuld, zoals ouderbijeenkomsten bij Spelenderwijs.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Groepsbezoeken leesbevordering en media-educatie met scholen | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 1.200 | 1.130 |
P3.1.1 | Culturele, informatieve en educatieve ‘dagdelen’ | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 150 | 1.193 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
07-3-1-1 | Bibliotheek Utrecht | -11.226 | -11.925 | -11.707 | 219 |
Totaal lasten | -11.226 | -11.925 | -11.707 | 219 | |
Saldo baten en lasten | -11.226 | -11.925 | -11.707 | 219 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.215 | 3.855 | 3.855 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -8.011 | -8.070 | -7.852 | 219 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bibliotheek Utrecht
De lasten zijn 0,219 miljoen euro lager dan begroot door diverse lagere lasten.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Bibliotheek Utrecht | |||||
6139 | Bibliotheek Utrecht | -11.226 | -11.925 | -11.707 | 219 |
Totaal lasten | -11.226 | -11.925 | -11.707 | 219 | |
Saldo baten en lasten | -11.226 | -11.925 | -11.707 | 219 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.215 | 3.855 | 3.855 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -8.011 | -8.070 | -7.852 | 219 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bibliotheek Utrecht | De Bibliotheek Utrecht laagdrempelig bereikbaar, toegankelijk en aantrekkelijk houden | 11.459 | 11.459 | 0 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 3.1.1 Innoveren klantgerichte dienstverlening en activiteiten gericht op individuen en met scholen | 11.459 | 11.459 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 11.459 | 11.459 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Beleidsnota's
- Visie Utrechtse Onderwijs Agenda 2014-2018 (pdf, 3,4 MB)
- Meerjarenperspectief OHV 2016-2025 (pdf, 0,9 MB)
- Voortgangsrapportage Onderwijshuisvesting 2016 (pdf, 3,3 MB)
- Visie bibliotheek Utrecht (pdf, 1,6 MB)