Doelstellingen
Doelstelling 1
Utrecht wordt nationaal en internationaal gezien als een aantrekkelijke stad van kennis en cultuur
Subdoelstelling
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Doelstelling 1:Utrecht wordt nationaal en internationaal gezien als een aantrekkelijke stad van kennis en cultuur
Subdoelstelling 1.1:Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Utrecht heeft een goede reputatie bij bezoekers, bedrijven en bewoners
Wij zijn partner in een sterk netwerk van bedrijven en organisaties die de kwaliteiten van Utrecht in binnen- en buitenland uitdragen. Een groeiend aantal partners op het gebied van kennis, economie, toerisme, cultuur en sport ziet het belang van en werkt actief mee aan het laden en uitdragen van het Utrecht profiel. De meest recente meting van het 'Steden en Streken Onderzoek' stamt uit 2015 (van voor de Grand Départ). Dit laat zien dat Utrecht qua reputatie op een gedeelde 3e positie stond. De ontwikkeling die is ingezet in 2015 met de Grand Départ is dat Utrecht internationaal steeds meer wordt erkend en herkend in de internationale pers. In 2016 is door de Taskforce Utrecht Marketing, bestaande uit vertegenwoordigers van stakeholders in het marketing netwerk, gewerkt aan een ambitiedocument dat het uitgangspunt is van de nieuwe Utrecht Marketing organisatie. Deze organisatie zal de krachten op marketing bundelen en zich vanaf 2017 inzetten op het verder versterken van de reputatie van Utrecht onder bezoekers, bewoners, bedrijven én talent.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Reputatie Utrecht onder Nederlanders | Steden en Streken Merkenonderzoek (Hendrik Beerda) | 3e positie landelijk (2013) | 3e positie | 3e positie |
Samen met het Utrecht Brand Netwerk, een groeiend netwerk van partners in de stad en regio, werken we aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht
Wij hebben samen met een uitbreidend netwerk van marketingpartners in stad en regio gewerkt aan het versterken en (inter)nationaal uitdragen van het profiel van Utrecht. Het aantal gebruikers van het UTRECHT merk is toegenomen. Dit komt ook door de samenwerking op regionale schaal, waar met kennis en economische partners gestart is met het UTRECHT REGION merk tijdens de Campus Party en de Taiwan missie. We hebben extra ingezet op internationale economische branding, met als doel dat meer bedrijven, bezoekers en bewoners Utrecht zien als gezonde, groene en slimme stad. Dit hebben we gedaan door onder andere mee te werken aan het digitale loket voor talent, de Talent Portal. Utrecht komt steeds vaker voor in internationale persberichten hierover. Het loket Film Commission levert een toename op van het aantal filmmakers dat in Utrecht filmt.
Binnen de marketingpartners is een kern van stakeholders, de Taskforce Marketing, in samenwerking met TU, SCU en gemeente aan de slag gegaan met het Ambitiedocument Utrecht Marketing. Doel was het oprichten van een breed gedragen Utrecht Marketing organisatie die zich richt op de voor Utrecht relevante doelgroepen: bewoners, bedrijven, bezoekers en talent. Er is breed draagvlak bij de marketing stakeholders voor deze organisatie. Dit biedt de basis om, met alle marketing stakeholders inclusief het Utrecht Brand Netwerk, nog efficiënter en effectiever te kunnen werken aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht. Het Ambitiedocument Utrecht Marketing bevat doelen en kpi’s voor de komende jaren.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Aantal belangrijke stake holders actief betrokken bij netwerken en coalities citymarketing | CIS / Citymarketing | 7 (2012) | >25 | 30 |
Toelichting: TU, SCU, SUM, Utrechts Festival Overleg, CMU, Provincie, USP, UU, HU, HKU, EBU, Universiteit voor Humanistiek, UMC, ROC, Klépierre, Jaarbeurs, Rabobank, Creative Connection, Theater Utrecht, muziekpartners, filmpartners, regiogemeenten | |||||
P1.2.2 | Aantal gebruikers van Utrecht logo en merk | CIS Citymarketing | 3 (2012) | 23 | 23 |
Toelichting: o.a. TU, SCU, UFO, SUM, CMU, OFU, EBU, U10, Taxi Keur, VSU, Utrecht Rent, Leidsche Rijn Sportief, Utrechtse Feesten, Congres Evenementen, kennisinstellingen, handelsmissie Taiwan, NFF, de Beschaving, UCIB, Podium, Expatcenter, Filmcommission | |||||
P1.2.3 | Aantal gebruikers Utrecht Toolkit | CIS Citymarketing | 1.100 (2015 | 1.500 | 1745 |
Toelichting: Aantal terugkerende gebruikers Toolkit | |||||
P1.2.4 | Aantal opgenomen films | CIS Citymarketing | 5 (2015) | 6 | 52 |
Toelichting: Aantal opgenomen speelfilms, TV series en commercials is 52 met in totaal 88 draaidagen in Utrecht. |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
01-1-2-1 | Utrecht wordt nationaal en internationaa | -327 | -317 | -298 | 20 |
Totaal lasten | -327 | -317 | -298 | 20 | |
Saldo baten en lasten | -327 | -317 | -298 | 20 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -327 | -317 | -298 | 20 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Het budget is conform de begroting besteed aan de profilering van de stad Utrecht.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Utrecht wordt nationaal en internationaa | |||||
6080 | Profilering Utrecht | -327 | -317 | -298 | 20 |
Totaal lasten | -327 | -317 | -298 | 20 | |
Saldo baten en lasten | -327 | -317 | -298 | 20 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -327 | -317 | -298 | 20 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor dit programma zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Doelstelling 2
Het Utrechts belang wordt goed behartigd op regionaal, nationaal en internationaal niveau
Subdoelstelling
Utrecht is een invloedrijke partner, lokaal, landelijk en internationaal
Doelstelling 2:Het Utrechts belang wordt goed behartigd op regionaal, nationaal en internationaal niveau
Subdoelstelling 2.1:Utrecht is een invloedrijke partner, lokaal, landelijk en internationaal
In externe wet- en regelgeving wordt rekening gehouden met Utrechtse belangen
We hebben in wisselende allianties stedelijke opgaven op de Haagse agenda gezet door samenwerking op gedeelde vraagstukken en experimenteerruimte op Utrechtse thema’s. Daarbij hielp dat Gezond Stedelijk Leven / Healthy Urban Living (HUL) als leidend principe steeds meer is bekrachtigd in de stad en regio, door stedelijke partners en ook nationaal wordt herkend. Het is gelukt om bijvoorbeeld toewijding van het Rijk en partners te krijgen op: city deals Inclusieve Stad, Health Hub / Living Lab Stationsgebied en Circulaire Economie. In 2016 is in verschillende coalities van overheid en bedrijfsleven verder gewerkt aan de city deals Last & First Mile (over binnenstedelijke vervoersoplossingen) en Sociaal Ondernemerschap. Mede door de Utrechtse inzet vinden de U10-gemeenten als netwerksamenwerking elkaar steeds sneller op regionale thema’s. De U10 deelt de meerwaarde voor een gezamenlijke ruimtelijk-economische koers, om als regio Groen, Gezond en Slim te blijven. Dat bouwen we verder uit, zeker richting de Tweede Kamer verkiezingen.
Afgelopen jaar hebben we ons vanuit Utrecht ook ingezet op een aantal grote dossiers en de belangen van de stad en stedelijke regio behartigd richting het Rijk. Belangrijke dossiers waren het herverdelingsvraagstuk van het ruimtelijk cluster in het gemeentefonds (VHROSV), het budget voor de bijstand (BUIG), de bereikbaarheidsopgave en het asielakkoord. Het is gelukt de herverdeling op VHROSV iets te verzachten. Ook de verhoogde asielinstroom was afgelopen jaar een belangrijk onderwerp waar gemeenten met het Rijk aan tafel moesten over een sluitende aanpak.
Utrecht ontvangt subsidies
De samenwerking met de stakeholders in de stad om de Europese subsidiemogelijkheden optimaal te benutten hebben we versterkt onder meer in de Internationaliseringsagenda van de Economic Board Utrecht (EBU). Met de versterking van de samenwerking in de stad signaleren wij meer indieningsmogelijkheden ten behoeve van de stad. Wij hebben gezamenlijke aanvragen ingediend met onder andere de Universiteit Utrecht, Utrecht Sustainability Institute, Bo-Ex, Lomboxnet, RIVM, TNO. Ook kijken we naar aanknopingspunten voor subsidies in de Ruimtelijke Strategie Utrecht. Innovatieve oplossingen en investeringen in onze prioritaire ontwikkelgebieden konden soms als pilotproject onderdeel zijn van Europese subsidieaanvragen.
Kennis en internationale oriëntatie van de gemeentelijke organisatie, partners en bewoners is vergroot
Utrecht wil een aantrekkelijke internationale stad zijn waar bewoners, internationale studenten, expats, ondernemers, investeerders en bezoekers zich thuis voelen en hun weg kunnen vinden. Zo is de Engelstalige informatievoorziening voor internationale bedrijven en studenten verbeterd met de online Talentportal van Utrecht Region. Het culturele aanbod in de stad is toegankelijker voor internationale bezoekers met de Engelstalige uitgave MAG. Internationale duurzame doelstellingen als de Global Goals for Sustainable Development (opgesteld door de Verenigde Naties) worden steeds meer opgepakt door bedrijven voor verduurzaming van de productie en bedrijfsvoering en ingebed in duurzame stedelijke ontwikkeling.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Aantal dossiers waarin inzet van Utrecht is aan te wijzen | Afdeling BZ | 20 | 25 | 25 |
E2.1.2 | Toegekende subsidie voor Europese projecten (€) | Afdeling CIS | 3,61 miljoen (2009) | 3,25 mln | 3,7 mln |
E2.1.3 | Percentage Utrechters dat gebruik maakt van internationale contacten voor studie of werk | Inwonersenqûete | 25% (2011) | 30% | 29% |
Samenwerken met partners en invloed uitoefenen op verschillende niveaus
We hebben zestien Europese subsidieaanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 20,1 miljoen euro. Hiervan zijn vijf aanvragen goedgekeurd door de Europese Commissie.
In 2016 zijn ook de eerste Kansen voor West II projecten van start gegaan. Kansen voor West II is het programma waarmee de Randstad aanspraak maakt op structuurfondsmiddelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO 2014-2020). Binnen het stedelijk programma is 18% (1.188.005 euro) beschikt aan het project ‘Leerwerkplaatsen Zorg-Welzijn’, een samenwerkingsproject van ROC Midden-Nederland en MBO Utrecht. Het project past binnen de programmaprioriteit Arbeidspotentieel van het Stedelijk Uitvoeringsplan ‘Kansen voor Utrecht’. Een tweede grote subsidieaanvraag van ruim 1,2 miljoen euro is ingediend binnen de pijler Vestigingsklimaat, maar deze bevindt zich nog in de beoordelingsprocedure. Naast EFRO middelen, zijn er voor de stad ook ESF middelen beschikbaar die aanvullend daarop kunnen worden ingezet. In 2016 hebben we via een kaderaanvraag een bedrag van 0,795 miljoen euro aangevraagd bij het Agentschap SZW. Het Kansen voor West I programma (EFRO 2007-2013) is in 2016 tot een einde gekomen. Nagenoeg al deze voor Utrecht beschikbare middelen zijn aan de stad ten goede gekomen.
In de Taskforce Internationaal werkten we samen met de Economic Board Utrecht, Provincie en regio gemeenten aan versterking van de internationale acquisitie en handel. We stroomlijnden inkomende en uitgaande economische missies met de focus op Duitsland, Frankrijk, Taiwan, VS, India en China. We versterkten het internationale vestigingsklimaat met bijvoorbeeld betere Engelstalige informatievoorziening. We faciliteerden met dat doel ook internationale activiteiten zoals de viering van Chinees Nieuwjaar en de onthulling van het standbeeld van Gandhi. De economische missie naar Taiwan zette Utrecht op de kaart als stad die inzet op Healthy Urban Living en waar e-health en e-mobility sterk in ontwikkeling zijn.
Utrecht wist Europese aandacht te trekken met de aanpak van slimme stedelijke mobiliteit. Internationale delegaties bezochten LomboxNet als inspirerend voorbeeld. Smart Solar Charging stond in de top 3 van de Eurocities Award. Daarnaast heeft Utrecht in G4-verband een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van het Pact van Amsterdam (Europese Agenda Stad) gedurende het EU Nederlands voorzitterschap. Als gevolg hiervan zit Utrecht aan tafel bij het partnerschap luchtkwaliteit. In december is Utrecht host geweest van een grote WHO-conferentie, waar de inzet op Healthy Urban Living is gepresenteerd en Utrecht lid is geworden van het WHO Healthy Cities Network. We werkten samen met bedrijven en bewoners aan de realisering van de Global Goals for Sustainable Development van de Verenigde Naties op lokaal en internationaal niveau. We bepaalden in de Nota Utrecht Global Goals City hiervoor de ambities en de Utrecht4GlobalGoals campagne werd opgestart.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Het aantal Utrechtse partnerorganisaties betrokken bij internationale projecten in samenwerking met de gemeente | Afdeling CIS | 100 (2011) | 180 | 180 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
01-2-1-1 | Samenwerken en beïnvloeden | 0 | 864 | 983 | 120 |
Totaal baten | 0 | 864 | 983 | 120 | |
Lasten | |||||
01-2-1-1 | Samenwerken en beïnvloeden | -2.696 | -2.907 | -2.860 | 47 |
Totaal lasten | -2.696 | -2.907 | -2.860 | 47 | |
Saldo baten en lasten | -2.696 | -2.044 | -1.877 | 167 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.696 | -2.044 | -1.877 | 167 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Samenwerken met partners en invloed uitoefenen op verschillende niveaus
De niet begrote baten 2016 bedragen 0,12 miljoen euro. Dit bedrag is voor 0,065 miljoen euro toe te schrijven aan een terugbetaling van het Landelijk Beraad Stedenbanden Nederland - Nicaragua betreffende de afrekening van het programma Caminando Juntos en voor 0,029 miljoen euro aan incidentele Europese subsidie voor het project Urbact City Logo. Het restant verschil van 0,026 miljoen euro wordt veroorzaakt door incidentele baten.
Het budget van de lasten is conform de begroting besteed aan regionale en internationale samenwerking.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Samenwerken en beïnvloeden | |||||
6022 | Bovengemeentelijke samenwerking | 0 | 864 | 918 | 54 |
6025 | Internationale samenwerking | 0 | 0 | 66 | 66 |
Totaal baten | 0 | 864 | 983 | 120 | |
Lasten | |||||
Samenwerken en beïnvloeden | |||||
6022 | Bovengemeentelijke samenwerking | -2.089 | -2.311 | -2.296 | 14 |
6025 | Internationale samenwerking | -607 | -597 | -564 | 33 |
Totaal lasten | -2.696 | -2.907 | -2.860 | 47 | |
Saldo baten en lasten | -2.696 | -2.044 | -1.877 | 167 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -2.696 | -2.044 | -1.877 | 167 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor dit programma zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Utrecht4GlobalGoals | Voorlichting voor particuliere initiatieven over de Millenniumdoelen | 75 | 81 | -6 | ||
Economic Board Utrecht | Convenantbijdrage aan Economic Board Utrecht | 0 | 334 | -334 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Samenwerken en beïnvloeden | 75 | 415 | -340 | |||
Totaal Subdoelstelling | 75 | 415 | -340 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 3
Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
Subdoelstellingen
Bewoners zijn vroegtijdig en op maat betrokken
Doelstelling 3:Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
Subdoelstelling 3.1:Bewoners zijn vroegtijdig en op maat betrokken
Gemeentelijk beleid en uitvoering sluiten beter aan bij de kennis, kracht en kunde van bewoners
We hebben in 2016 op verschillende manieren samen met bewoners beleid gemaakt. Bewoners en betrokken organisatie konden bij zeven stadsgesprekken - in een vroeg stadium van plan- en beleidsvorming - meepraten over verschillende onderwerpen. Van de inwoners - die in één of andere vorm een bijdrage hebben geleverd om het beleid te beïnvloeden - heeft 35% het idee dat de gemeente er iets mee heeft gedaan. Dit percentage is gestegen (was 31% in 2015). Uit de Benchmark Burgerparticipatie blijkt dat de waardering van het participatieproces licht is gedaald van een 7,1 in 2015 naar een 6,7 in 2016.
In de buurten Lombok en Lunetten zijn de pilots buurtbudgetten afgerond. De tijd bleek te kort – en de materie te complex – om binnen negen maanden budgetten op (sub)wijkniveau inzichtelijk te krijgen en te beïnvloeden. De gemeenteraad heeft besloten om de pilot in Lunetten een vervolg te geven. In 2016 zijn voor de vernieuwing van de wijkparticipatie op basis van praktijkonderzoek en diverse gesprekken uitgangspunten geformuleerd. In 2017 gaan we op basis van deze uitgangspunten de vernieuwing in de praktijk vormgeven, zowel in concrete projecten als bij het in beeld brengen van de opgave in de wijken.
Vanuit het initiatievenfonds zijn 1.131 aanvragen gehonoreerd. De bekendheid van het fonds is iets gestegen. Ook is het initiatievenfonds geëvalueerd. Een monitoringgroep van inwoners volgde met ons hoe het initiatievenfonds in de praktijk werkte. Op basis van de evaluatie zijn enkele regels aangepast en wordt geïnvesteerd in verdere vergroting van de bekendheid, laagdrempeligheid en toegankelijkheid.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Percentage inwoners dat het idee heeft dat de gemeente iets heeft gedaan met hun bijdrage om het beleid te beïnvloeden | Inwonersenquête | 27% (2010) | 27% | 35% |
E3.1.2 | Percentage inwoners dat bekend is met het initiatievenfonds | Inwonersenquête | 46% (2010) | 46% | 25% |
Toelichting: Nulmeting (2010) heeft betrekking op het Leefbaarheidsbudget. De eerste meting kort na invoering van het initiatievenfonds liet een bekendheid van 23% zien (2015). |
Betrekken van bewoners bij vraagstukken die voor hen belangrijk zijn
In 2016 organiseerde de gemeenteraad op 21 dagen raadsinformatiebijeenkomsten en vier bijeenkomsten in de wijk. De gemeenteraad bezoekt vanaf 2015 niet meer standaard twee keer per jaar alle Utrechtse wijken, maar naar aanleiding van een actueel thema. De gekozen thema’s in 2016 waren: accommodaties in zelfbeheer (Leidsche Rijn en Vleuten- De Meern), bereikbaarheid centrum Vleuterweide en veilig oversteken van busbanen (Vleuten-De Meern), het straatleven en groepen die regelmaat op straat verblijven (Binnenstad) en de ontwikkelvisie Oudenoord (Noordwest).
Met de voorjaarsnota in zicht konden bewoners van 25 april tot en met 23 juni 2016 voor het eerst online hun ideeën voor de stad indienen bij de gemeenteraad. Er zijn 65 ideeën binnen gekomen. Tijdens een ideeënmarkt in het stadhuis kon elke indiener zijn of haar idee ‘verkopen’ aan de raadsleden en stadsgenoten. Een aantal ideeën - zonder bestaande vorm van gemeentelijke ondersteuning - werden door raadsleden opgepakt en ingebracht bij de Begroting 2017.
In het kader van de vernieuwing van de wijkparticipatie is gesproken met groepen bewoners die we niet zo makkelijk bereiken, zoals jongeren en digitaal minder vaardigen. Zij gaven aan wat zij nodig hebben om beter mee te kunnen doen. Ook zijn lessen getrokken uit al bestaande voorbeelden van vernieuwing in wijken en buurten, en is gesproken met de wijkraden. Er zijn voorstellen gemaakt voor meer participatie op maat, vanaf de start van trajecten, met passende en nieuwe (werk)vormen en om een meer gevarieerde groep bewoners te bereiken. Een en ander is vastgelegd in de notitie ‘Al doende vernieuwen’. We betrokken in 2016 ook bewoners, andere belanghebbenden en wijkraden bij beleids- en besluitvormingsprocessen. De wijkraden brachten 45 adviezen aan ons uit en leverden regelmatig vroegtijdige inbreng bij planontwikkeling. Samen met betrokken partners - en onder regie van de wijkregisseurs - voerden we de wijkactieprogramma’s uit. In de jaarstukken staan in een bijlage de resultaten van de wijkactieprogramma’s 2016.
Ruimte scheppen voor en stimuleren van initiatieven van bewoners voor het collectief belang van buurt, wijk of stad
We hebben verder gewerkt aan de agenda ‘Ruim baan voor initiatief’, samen met initiatiefnemers uit de stad. ‘Al doende leren’, één van de zes agendapunten voor 2016, gaven we handen en voeten met een leertraject voor initiatiefnemers en ambtenaren om de samenwerking te verbeteren. Ook was er een leertraject voor ambtenaren, initiatiefnemers en raadsleden. Het leertraject leverde onder andere een serious game en een aantal sketches op, om het leren in de organisatie te bevorderen. Initiatiefnemers en organisaties in de stad hebben - met onze ondersteuning - diverse initiatievencafés georganiseerd om initiatiefnemers te verbinden en verder te helpen. De gekozen thema’s waren: ruimtegebruik & verkeer en sociaal ondernemen & bewondernemers'. Ook zijn er initiatievencafés en -markten voor de wijk georganiseerd in Leidsche Rijn, Noordwest en Binnenstad. Met het Bewonersbod (Right to challenge) hebben we geëxperimenteerd met het overnemen van gemeentelijke taken door initiatiefnemers, onder andere bij buurthuis de Nieuwe Jutter en sporthal Lunetten. Binnen de organisatie hebben we het initiatievennetwerk – met ambtenaren van diverse afdelingen - verder uitgebouwd om het initiatiefnemers makkelijker te maken. Zodat zij weten waar ze moeten zijn in de gemeente en er snel duidelijkheid ontstaat over wat zij wel en niet van de gemeente kunnen verwachten.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Aantal raadsinformatie-avonden | Griffie | 23 (2009) | 20-25 | 21 |
Toelichting: In 2016 zijn raadsinformatie-avonden overgegaan in raadsinformatiebijeenkomsten. | |||||
P3.1.2 | Waardering participatieproces | Benchmark Burgerparticipatie | 6,6 (2011) | 7,2 | 6,7 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
01-3-1-1 | Bewoners betrekken | 0 | 0 | 866 | 866 |
Totaal baten | 0 | 0 | 866 | 866 | |
Lasten | |||||
01-3-1-1 | Bewoners betrekken | -17.085 | -17.518 | -17.010 | 508 |
Totaal lasten | -17.085 | -17.518 | -17.010 | 508 | |
Saldo baten en lasten | -17.085 | -17.518 | -16.144 | 1.374 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -17.085 | -17.518 | -16.144 | 1.374 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Betrekken van bewoners bij vraagstukken die voor hen belangrijk zijn
De niet begrote baten 2016 bedragen 0,866 miljoen euro. Dit bedrag is voor 0,413 miljoen euro toe te schrijven aan de nieuwe systematiek waartoe is besloten in de verordening op de financiële bijdrage aan fracties. Daarin is vastgesteld dat indien de gemeente bij wijze van voorschot uitgaven doet voor een fractie deze in rekening worden gebracht (Artikel 4, lid 3). Het bedrag van 0,413 miljoen euro betreft de terugbetaling door de raadsfracties van de salariskosten van fractiemedewerkers, die de gemeente Utrecht gedurende het jaar heeft voorgeschoten.
Verder heeft er in verband met de doorrekening van de voorziening wethouderspensioenen een niet begrote vrijval à 0,443 miljoen euro plaats gevonden. De voorziening bleek te hoog te zijn opgenomen. De overige incidentele baten bedragen 0,01 miljoen euro.
De realisatie van de lasten is 0,508 miljoen euro lager dan begroot. Dit voordeel is als volgt opgebouwd:
- Bij Raadsorganen staan tegenover de niet begrote baten van 0,413 miljoen euro (zie hierboven) de door de gemeente Utrecht voorgeschoten, dus niet begrote, salarislasten van de fractiemedewerkers à 0,413 miljoen euro. Verder is er een voordeel van 0,273 miljoen euro toe te schrijven aan het feit dat de vergoedingen aan raadsleden lager uitvielen dan begroot omdat de bijdrage ZVW voor raadsleden intussen is vervallen.
- Het budget voor het initiatievenfonds van 4,472 miljoen euro is onderbesteed met 0,781 miljoen euro. Een deel van deze onderbesteding (0,494 miljoen euro) is al wel toegekend, maar de afrekening vindt plaats in 2017. Naast het toegekende bedrag voor 2016 is reeds 0,399 miljoen euro toegekend voor de jaren 2017 en volgende jaren.
Na één jaar gebruik is het initiatievenfonds medio 2016 geëvalueerd. We hebben enkele maatregelen genomen om de bekendheid en de toegankelijkheid van het fonds verder te vergroten. Verder wordt bij aanvragen voor verkeersmaatregelen en aanpassingen in de openbare ruimte voortaan het aantonen van draagvlak in de buurt als voldoende eigen inzet beschouwd. Wij verwachten dat het beroep op het initiatievenfonds hierdoor in de toekomst toeneemt. - De geraamde lasten op de wijkbureaus zijn met 0,115 miljoen euro overschreden, doordat ingeboekte besparingen op de loonkosten nog niet volledig in 2016 gerealiseerd konden worden.
- De overige incidentele nadelen bedragen 0,018 miljoen euro.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Bewoners betrekken | |||||
6020 | Bestuursorganen | 0 | 0 | 444 | 444 |
6035 | Raadsorganen | 0 | 0 | 413 | 413 |
6356 | initiatievenfonds | 0 | 0 | 9 | 9 |
6463 | Wijkbureau's | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 866 | 866 | |
Lasten | |||||
Bewoners betrekken | |||||
6020 | Bestuursorganen | -1.860 | -1.872 | -1.918 | -46 |
6028 | Volksfeesten | -194 | -194 | -180 | 13 |
6035 | Raadsorganen | -4.149 | -4.397 | -4.564 | -167 |
6036 | Ombudszaken | -53 | -53 | -7 | 46 |
6037 | Burgerjaarverslag | -5 | -5 | -1 | 4 |
6356 | initiatievenfonds | -4.472 | -4.472 | -3.691 | 781 |
6463 | Wijkbureau's | -6.352 | -6.524 | -6.639 | -115 |
6469 | Leefbaarheidsbudget | 0 | 0 | -9 | -9 |
Totaal lasten | -17.085 | -17.518 | -17.010 | 508 | |
Saldo baten en lasten | -17.085 | -17.518 | -16.144 | 1.374 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -17.085 | -17.518 | -16.144 | 1.374 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor dit programma zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Volksfeesten | Organiseren en uitvoeren van volksfeesten | 186 | 177 | 9 | ||
Initiatievenfonds | Ondersteunen van bewoners en vrijwilligersorganisaties in het ontwikkelen van activiteiten of uitvoeren van ideeën om de sociale cohesie, leefbaarheid, zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare burgers te vergroten. | 2.700 | 2.685 | 15 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 3.1.1 Bewoners betrekken | 2.886 | 2.862 | 24 | |||
Totaal Subdoelstelling | 2.886 | 2.862 | 24 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
De kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners is adequaat
Doelstelling 3:Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
Subdoelstelling 3.2:De kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners is adequaat
Burgerzakenproducten worden adequaat en volgens wettelijke vereisten geleverd
De producten van Burgerzaken hebben wij adequaat en volgens wettelijke vereisten geleverd. Burgerzaken meet de kwaliteit van de producten die we uitgeven aan de hand van de kwaliteitsmonitor. De kwaliteitsmonitor bestaat uit drie onderdelen: Basisregistratie Personen (BRP), Reisdocumenten en Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Als onderdeel van de kwaliteitsmonitor voeren we sinds vorig jaar ook een steekproef uit op de kwaliteit van 100 persoonslijsten (een persoonslijst bevat alle gegevens over één persoon in de BRP). De Kwaliteitsmonitor is samengesteld door de Rijksdienst voor Informatiegegevens (RvIG) van het Ministerie van BZK en ondersteunt gemeenten bij het op peil houden en verbeteren van de kwaliteit van de BRP en de uitgifte van reisdocumenten. Wij zijn verplicht om jaarlijks de resultaten van de Kwaliteitsmonitor te rapporteren aan de minister van BZK. RvIG heeft een norm gesteld van 90% om ‘goed’ te kunnen scoren op de drie onderdelen van de kwaliteitsmonitor. Gemiddeld hebben we hierop ruim voldoende gescoord. Op de onderdelen Reisdocumenten en RNI scoorden we ‘goed’ (beiden 93%), op het onderdeel Paspoorten scoorden we met 89% één punt onder de norm. Deze score is vooral veroorzaakt doordat er soms een vertraging optreedt in de behandeling van aanvragen of mutaties. Vanzelfsprekend pakken we de aanbevelingen uit de rapportage van de kwaliteitsmonitor projectmatig en multidisciplinair aan, om volgend jaar weer positief te scoren.
In 2016 heeft de afdeling Burgerzaken meer dan 257.000 baliebezoekers geholpen, en in totaal 243 klachten ontvangen, oftewel een percentage van 0,095% van het aantal baliebezoeken. Dit percentage is in 2016 gedaald ten opzichte van 2015 (0,125%). De belangrijkste redenen voor burgers om een klacht in te dienen betroffen de telefonische bereikbaarheid en (on)duidelijke informatie op de website. Als maatregel om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren, heeft Burgerzaken de interne samenwerking met het Klantcontactcentrum versterkt, wat de bereikbaarheid aantoonbaar heeft verbeterd. Klachten over onduidelijke informatie op de website zijn voor ons aanleiding geweest om teksten aan te passen en verder te verduidelijken.
Burgerzaken gaat zorgvuldig om met klachtbehandeling en benut de ontvangen klachten als input om haar dienstverlening verder te verbeteren. Burgers die de moeite nemen om een klacht in te dienen, worden in de regel binnen vijf werkdagen gebeld om hun klacht te bespreken.
Sinds ruim een jaar monitoren wij ook door middel van een klanttevredenheidsonderzoek continu de tevredenheid van onze klanten. De respondenten geven de baliedienstverlening van Burgerzaken gemiddeld een score van 8,1. In het klanttevredenheidsonderzoek kunnen burgers aangeven wat de redenen zijn van hun tevredenheid of ontevredenheid over onze dienstverlening. Signalen van ontevredenheid vanuit dit klanttevredenheidsonderzoek pakken wij ook actief en zorgvuldig op als klachten en deze tellen wij ook mee in het vermelde aantal en percentage klachten.
Bewoners en bedrijven zijn tevreden over het contact met de gemeente
Goede dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente. In 2016 zijn we gaan werken met een continue klanttevredenheidsmonitor. Voorgaande klanttevredenheidsonderzoeken waren gebaseerd op steekproeven. Afgelopen jaar konden we continu monitoren hoe de tevredenheid van bewoners en bedrijven zich ontwikkelde. Daarbij konden we een gedetailleerd beeld per kanaal krijgen en per thema en zo beter zien waar verbeteringen mogelijk zijn en wat het effect is van vernieuwingen en aanpassingen. We zien dat persoonlijk contact (balie en telefonie) het hoogst gewaardeerd wordt. De dienstverlening via de website laat door het jaar heen een stijgende lijn zien tot een 7,5. We zien dat de aanpassingen zoals het schaalbaar maken van de site leiden tot een grotere klanttevredenheid. Ook vindbaarheid en eenvoud van de online dienstverlening scoren goed, daar hebben we een aantal stappen in gezet waar we in 2017 nog verder op doorpakken.
Het Utrechts Archief (HUA) beheert de grootste publiek toegankelijke collectie archieven, gedrukte werken en (bewegend) beeldmateriaal over Utrecht, waaronder de archieven van de Gemeente Utrecht. In 2016 werkte HUA aan het bevorderen van het gebruik van de collectie en het in gereedheid brengen van de organisatie voor integraal beheer van de collectie en van toekomstig digitaal gevormd archief. Hiertoe werd een nieuwe website ontwikkeld met één zoekingang om alle bronnen te doorzoeken en extra functionaliteiten als de online filmcollectie. HUA voegde ruim een half miljoen digitale bestanden aan de verzameling toe en verhoogde de ambitie om het kwetsbaarste en meest geraadpleegde deel van de collectie te digitaliseren: in 2020 zal niet 10%, maar 20% van de collectie digitaal beschikbaar zijn. De website www.hetutrechtsarchief.nl werd bijna tien miljoen keer geraadpleegd en ook via social media werd de collectie miljoenen keren gedeeld en bekeken. Voor het fysieke publieksbereik was het een recordjaar met bijna 35.000 bezoekers. Vanaf 1 januari 2017 werkt Utrecht door het vervangingsbesluit als een van de eerste grote gemeenten met een volledig digitale informatiehuishouding. De verbeterde vindbaarheid en toegankelijkheid zorgden ervoor dat burgers en bedrijven sneller geholpen konden worden met informatieverzoeken.
Utrecht levert betere dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten
Goede dienstverlening wordt voor een belangrijk deel bepaald door onze medewerkers die dagelijks contact hebben met onze inwoners. We hebben in 2016 op verschillende manieren ingezet om de gastvrijheid van deze medewerkers te vergroten. In de houding van de medewerkers zien we dat gastvrijheid steeds meer als een vanzelfsprekendheid wordt gezien en ook in het gedrag zien we dit terug. Niet alleen in het persoonlijke contact maar ook in de schriftelijke communicatie is 'gastvrij schrijven' van belang. We hebben veel aandacht gericht op het schrijven in begrijpelijke taal. De meest gebruikte standaardbrieven zijn als eerste aangepast. Om het begrijpelijk schrijven als vanzelfsprekende stijl te verankeren zijn nu in de organisatie taalcoaches actief. Het maken van een afspraak met de gemeente is verder verbeterd. Zo krijg je sinds medio 2016 een sms-herinnering daags voor je afspraak.
Afgelopen jaar hebben we actief ingezet op het werken binnen de servicenormen bij de balies. Het is in 2016 op zo goed als alle momenten gelukt binnen deze normen te blijven en dus aan de verwachtingen van de bezoekers te voldoen, ook bij piekmomenten in het jaar. Daarnaast is er in 2016 een pilot gestart met verruiming van de openingstijden aan de randen van de dag. Deze pilot loopt nog door in 2017 en zal dan geëvalueerd worden. Ook is een pilot gestart om baliefuncties van de ZBO's (Belastingdienst, UWV, SVB) onder te brengen in één baliefunctie. Deze pilot is erop gericht om minder digitaal vaardige inwoners via de gemeente te ondersteunen met persoonlijke hulp in een digitaliserende overheid.
De medewerkers van het Klantcontactcentrum (KCC) staan klaar voor alle telefonische contacten, maar in toenemende mate weet men ons ook via social media te bereiken. We hebben veel aandacht gegeven aan de telefonische bereikbaarheid. Het bereikbaarheidspercentage is duidelijk verbeterd ten opzichte van 2015, van 81% naar 90,8%. In het vierde kwartaal lag de bereikbaarheid op 93,8%. We hebben de norm niet helemaal gehaald doordat we in de eerste helft van 2016 tijd hebben moeten steken in het op sterkte krijgen van het team (kwantitatief en kwalitatief). Het aanbod op social media is sterk toegenomen, omdat we dit bemensen vanuit hetzelfde team heeft dit ook invloed gehad op de telefonische bereikbaarheid. Tenslotte heeft het afsprakensysteem vooral in de piekperiode bij Burgerzaken (tweede kwartaal) veel storingen en traagheid gekend, dit heeft geleid tot langere gesprekstijden en daarmee verminderde bereikbaarheid. De samenwerking met de webredactie en de newsroom én een bredere betrokkenheid bij het vullen van de kennisbank hebben ertoe geleid dat we dit jaar weer een groter deel van de vragen direct aan de telefoon hebben kunnen afwikkelen. Dit wordt als positief ervaren en zien wij ook terug in de waardering van onze klanten in de klanttevredenheidsmonitor.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E3.2.1 | % klachten over geleverde burgerzaken producten | Klachtenmonitor Publiekszaken | 0,02% (2010) | 0,02% | 0,095% |
E3.2.2 | Klanttevredenheid Klant Contact Centrum (schaal 1-10) | Klanttevredenheidsonderzoek | 6,9 (2009) | 7,5 | 7,7 |
E3.2.3 | Digitale klanttevredenheid (schaal 1-10) | Klanttevredenheidsonderzoek | 7,3 (2009) | 7,5 | 7,5 |
Leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens
Het bijhouden van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens Basisregistratie Personen (BRP) is een wettelijke taak, die Burgerzaken uitvoert op het Stadskantoor en in het Wijk Service Centrum in Vleuten. Instrumenten die we inzetten om de kwaliteit van de BRP en de dienstverlening te verhogen zijn onder andere: inzetten op educatie van medewerkers, procesoptimalisatie, adresonderzoeken, gegevensuitwisseling met ketenpartners, steekproeven en periodieke kwaliteitscontroles. Daarnaast heeft Burgerzaken Utrecht aan het einde van 2016 initiatief genomen voor de oprichting van een WTI (Werkgroep tegengaan identiteitsfraude) waarin alle gemeenten van de Politieregio Midden Nederland vertegenwoordigd zijn. In een WTI werken gemeenten en ketenpartners (IND, OM, Politie) met elkaar samen om identiteitsfraude in de breedste zin te voorkomen.
Geven van duidelijke en eenduidige informatie aan bewoners
Het afgelopen jaar hebben we verder gewerkt aan het verbeteren van het digitale kanaal met als doel onze informatie, producten en diensten meer vraaggericht aan te bieden. De thema’s gezondheid, maatschappelijke ontwikkeling, zwembaden en gemeenteraad/politiek zijn meer vraaggericht en eenduidig ingericht. Ook is de voor hen belangrijkste informatie nu in het Engels beschikbaar. We hebben sinds 2016 een webarchief waar alle informatie die op de website van de gemeente Utrecht staat behouden blijft en in de toekomst altijd terug te vinden is.
We hebben in 2016 een nieuw telefoonnummer geïntroduceerd voor ons Klantcontactcentrum: 14030. Het idee erachter is dat het gemakkelijker te onthouden is; mensen hoeven niet eerst het nummer van de gemeente op te zoeken als ze willen bellen. Het 14+netnummer is het verkorte telefoonnummer van alle gemeenten in het land. Het nummer 030-2860000 is ook gewoon in gebruik gebleven. Afgelopen jaar zien we dat 29% van de inkomende telefoontjes bij het KCC via 14030 kwamen.
Met kanaalsturing leiden we onze inwoners naar de meest passende kanalen gegeven klantvraag, situatie en moment.
Als gemeente zetten we verschillende kanalen in voor onze dienstverlening. De voorkeur van onze bewoners en ondernemers voor een bepaald kanaal is verschillend en hangt samen met de vraag, de situatie en het moment. Om effectief te kunnen sturen op het gebruik van onze kanalen (web, telefonie, post, balie, et cetera) hebben we doelgericht instrumenten ingezet om onze inwoners en ondernemers optimaal te leiden naar het meest passende kanaal. Om dit te kunnen doen hebben wij goede stuurinformatie nodig. Daarom zijn we in 2015 gestart met de bouw van het dashboard dienstverlening. Dit geeft alle publieksdiensten actueel en gedetailleerd inzage in het gebruik en verloop van de dienstverlening over de kanalen heen en geeft handvatten om door continu verbeteren processen efficiënter in te richten en tevens beter in te zetten voor en afstemmen op onze inwoners. Dit dashboard hebben we in 2016 verder uitgebreid. In combinatie met de continue klanttevredenheidsmonitor kunnen de publieksdiensten nu beter zien waar mogelijkheden voor verbetering zijn en wat het effect is van aanpassingen. We hebben een newsroom ontwikkeld, een plek binnen de organisatie waar continu gemonitord wordt wat er over de organisatie wordt gezegd om daar, als dat nodig is, snel op te reageren. Hier werken perswoordvoering, publieksvoorlichting en social media nauw samen. Zo krijgen we inzicht in wat er speelt in de stad, kunnen we incidenten beter volgen en vroegtijdiger inzetten op actie indien nodig. Op dezelfde manier kan de newsroom monitoren wat de effecten zijn van de door de gemeente geïnitieerde berichten. Zo kunnen we steeds gerichter de match maken tussen het bericht en het meest effectieve communicatiekanaal.
Onze website is toegankelijk conform doelstellingen Agenda 22
We willen dat onze dienstverlening op de website toegankelijk is voor zo veel mogelijk gebruikers. We hanteren de webrichtlijnen daarbij als leidraad. Eind 2016 hebben we een extern bureau onze website laten toetsen op de webrichtlijnen. Door een upgrade van ons digitale loket scoren we op een aantal technische en functionele webrichtlijnen beduidend beter dan twee jaar geleden. We werken nu al langere tijd met een centrale webredactie die zorgt dat alle nieuwe en herschreven content voldoet aan de redactionele webrichtlijnen zoals begrijpelijke taal (B1). Dit zien we ook terug in de score op de webrichtlijnen.
De website is schaalbaar gemaakt zodat bezoekers met elk soort apparaat (pc, tablet, smartphone) goed onze website kunnen gebruiken. Bij de invoering hiervan is de navigatie flink vereenvoudigd en de menustructuur eenduidig en vraaggericht ingericht. Daarnaast zijn verschillende onderdelen van de site nu logischer bij elkaar gezet. Dit komt de vindbaarheid en toegankelijkheid van de informatie ten goede. Ook is dit moment benut om de 600 meest bezochte pagina’s te herschrijven in begrijpelijke taal (B1-niveau).
Op de site hebben we de toegankelijkheid vergroot door meer gebruik te maken van filmpjes als ondersteuning. Daarnaast is het afgelopen jaar mogelijk geworden de meldingen in de openbare ruimte eenvoudig op een kaart aan te geven in plaats van met een formulier. Sinds 2016 is de Utrechtse website geheel “https” wat zorgt dat de online dienstverlening veilig verloopt.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P3.2.1 | Burgerzaken voldoet aan de kwaliteitseisen op het terrein van beheren van gegevens, processen en privacy-aspecten (auditnorm BZK) | Kwaliteitsmonitor BZK | 90% (2010) | 100% | 91,3% |
P3.2.2a | Percentage telefonische contact-pogingen dat leidt tot een contact (bereikbaarheidsnorm) | Klant Contact-Centrum | 93% (2010) | 95% | 90,8% |
P3.2.2b | Percentage vragen dat tijdens het eerste contact wordt beantwoord (Telefonisch via KCC) | Klantcontactcentrum | 58% (2009) | 75% | 77,3% |
P3.2.2c | Digitaal ontvangen dienstverleningstransacties | Dienst Ondersteuning | nnb | 220.000 | 232.449 |
P3.2.4 | Realisatie Webrichtlijnen | Webrichtlijnen versie twee inspectie Utrecht | n.n.b. | 40/51 | 41/51 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
01-3-2-1 | Juist bestand persoonsgegevens | 7.126 | 7.328 | 7.641 | 313 |
01-3-2-2 | Informatie aan bewoners | 66 | 66 | 95 | 29 |
Totaal baten | 7.192 | 7.395 | 7.736 | 341 | |
Lasten | |||||
01-3-2-1 | Juist bestand persoonsgegevens | -8.708 | -9.349 | -9.997 | -648 |
01-3-2-2 | Informatie aan bewoners | -5.769 | -5.933 | -6.048 | -115 |
01-3-2-3 | Publieksdienstverlening | -1.813 | -2.789 | -2.234 | 555 |
Totaal lasten | -16.290 | -18.071 | -18.279 | -208 | |
Saldo baten en lasten | -9.097 | -10.677 | -10.543 | 133 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 616 | 616 | 616 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 400 | 400 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -9.713 | -10.892 | -10.759 | 133 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
De baten op deze prestatiedoelstelling zijn 0,290 miljoen euro hoger dan begroot.
De baten op Burgerzaken zijn 0,364 miljoen euro hoger dan begroot en bestaan uit een voordelig verschil (0,078 miljoen euro) op de Rijksvergoeding die we als centrumgemeente ontvangen voor de uitvoering van de registratie Niet- ingezetenen (RNI-taken) en de opbrengsten op de legesproducten Burgerzaken. We zien in 2016 met name een hoger aantal aanvragen dan begroot op de producten reisdocumenten (0,206 miljoen euro) en rijbewijzen (0,037 miljoen euro). Ook zien we een hoger aantal vrije- en vaste locatiehuwelijken dan we hadden geraamd (0,026 miljoen euro). Echter, hogere aantallen verkochte producten betekent ook hogere afdrachten aan Rijksleges en hogere personeelskosten (zie verder toelichting lasten).
Het nadeel op de lasten bedraagt 0,648 miljoen euro.
De lasten op Burgerzaken zijn 0,661 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door een hoger aantal aan verstrekte Burgerzaken-producten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. We hebben hierdoor meer personele capaciteit (inhuur) moeten inzetten om deze toename op te vangen, en ook meer aan Rijksleges moeten afdragen. Het totale nadeel hierop was 0,553 miljoen euro. Tegelijkertijd is er ook een incidenteel voordeel vanwege lagere uitvoeringskosten dan begroot voor de registratie Niet- ingezetenen (RNI) van 0,213 miljoen euro. Daarnaast hebben we in 2016 een incidenteel nadeel van 0,194 miljoen euro vanwege de gemaakte kosten in verband met het organiseren van het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Het restantnadeel van 0,127 miljoen euro is het gevolg van een mix van hogere uitvoeringskosten Burgerzaken waaronder kosten voor de verruiming openingstijden, en van overige incidentele voordelen.
Bewoners en bedrijven zijn tevreden over het contact met de gemeente
Een voordeel op de baten van 0,029 miljoen euro is voor 0,027 miljoen euro toe te schrijven aan het feit dat de opgave betreffende het BTW-compensatiefonds van Het Utrechts Archief hoger was dan begroot
Het nadeel van 0,115 miljoen euro op de lasten wordt veroorzaakt doordat de begrote bijdrage aan Het Utrechts Archief 0,044 miljoen euro hoger was dan de werkelijke contributie. Verder staat een nadeel van 0,159 miljoen euro inzake het Klant Contact Centrum als gevolg van extra inzet van personele capaciteit om de streefnormen te halen.
Publieksdienstverlening
Het voordeel op de lasten van 0,555 miljoen euro is met name het gevolg van het nog niet benutten van het budget voor een planning- en roostertool (0,400 miljoen euro): Ondanks een succesvolle aanbestedingsprocedure in 2016 heeft de ontwikkeling, vanwege een aangespannen kort geding door een niet gekozen partij, acht maanden stil gelegen. Deze juridische procedure is ten tijde van de jaarovergang naar 2017 nog niet afgerond. De verwachting is dat de ontwikkeling van de planning- en roostertool in 2017 zal starten, om dit te kunnen financieren is dit incidentele budget in 2017 nog benodigd. Ook hebben twee projecten die volledig waren gepland en begroot in 2016 (project Kanaalsturing en project Chat op digitaal kanaal) wat vertraging opgelopen, waardoor 0,070 miljoen euro van het beschikbare incidentele budget in 2016 niet is uitgegeven, maar in 2017 zal worden uitgegeven. Tenslotte zijn er incidentele voordelen voor een bedrag van 0,052 miljoen euro vanwege de kostentoerekening van Publiekszaken aan de programmakosten Publieksdienstverlening.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Juist bestand persoonsgegevens | |||||
6026 | Burgerzaken | 6.970 | 7.172 | 7.536 | 364 |
6059 | Experiment Bedrijven Investeringszones | 156 | 156 | 105 | -51 |
Informatie aan bewoners | |||||
6027 | Het Utrechts Archief | 66 | 66 | 94 | 27 |
6038 | DBG-KlantContactCentrum | 0 | 0 | 1 | 1 |
Totaal baten | 7.192 | 7.395 | 7.736 | 341 | |
Lasten | |||||
Juist bestand persoonsgegevens | |||||
6026 | Burgerzaken | -8.558 | -9.199 | -9.860 | -661 |
6059 | Experiment Bedrijven Investeringszones | -150 | -150 | -137 | 13 |
Informatie aan bewoners | |||||
6027 | Het Utrechts Archief | -2.902 | -2.897 | -2.853 | 44 |
6038 | DBG-KlantContactCentrum | -2.867 | -3.036 | -3.195 | -159 |
Publieksdienstverlening | |||||
6039 | Publieksdienstverlening | -1.813 | -2.789 | -2.234 | 555 |
Totaal lasten | -16.290 | -18.071 | -18.279 | -208 | |
Saldo baten en lasten | -9.097 | -10.677 | -10.543 | 133 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 616 | 616 | 616 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 400 | 400 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -9.713 | -10.892 | -10.759 | 133 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor dit programma zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.