Doelstellingen
Doelstelling 1
Utrecht is een vitale stad
Subdoelstelling
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Doelstelling 1:Utrecht is een vitale stad
Subdoelstelling 1.1:Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Voldoende werkgelegenheid in Utrecht
Werkgelegenheid is belangrijk voor de stad en haar inwoners. Inwoners werken om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Niet minder belangrijk: werk biedt bewoners de mogelijkheid om zich te ontwikkelen, te emanciperen en deel te nemen aan de samenleving. Daarnaast biedt het jongeren de ruimte zich te ontwikkelen en talenten te benutten. Voor iedereen die kan werken moet dat perspectief aanwezig zijn.
Inzet werkgelegenheidsoffensief
De initiatieven via de actielijnen, zoals verwoord in de uitvoeringsnota Werken aan Werk, zijn voortgezet. De projecten in het kader van het Werkgelegenheidsoffensief, verkeren in verschillende stadia, van volop in uitvoering tot een eerste verkenning van haalbaarheid. In 2015 zijn enkele succesvolle projecten voortgezet zoals het Techniek Pact en de inrichting van een gezamenlijke Entreeopleiding. In het najaar is de arbeidsmarktmonitor verschenen.
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
06-1-1-1 | Inzet werkgelegenheidsoffensief | -664 | -774 | -682 | 92 |
Totaal lasten | -664 | -774 | -682 | 92 | |
Saldo baten en lasten | -664 | -774 | -682 | 92 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -664 | -774 | -682 | 92 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Inzet werkgelegenheidsoffensief
De lasten in het werkgelegenheidsoffensief zijn 0,092 miljoen euro lager dan begroot. In de Voorjaarsnota 2016 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor het programma Werken aan Werk. Deze projecten vragen een langere voorbereidingstijd en de realisatie is daarnaast afhankelijk van samenwerkingspartners.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Inzet werkgelegenheidsoffensief | |||||
6230 | Werkgelegenheidsoffensief | -664 | -774 | -682 | 92 |
Totaal lasten | -664 | -774 | -682 | 92 | |
Saldo baten en lasten | -664 | -774 | -682 | 92 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -664 | -774 | -682 | 92 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid | Het ondersteunen van mensen richting werk en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt | 195 | 195 | 0 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Inzet werkgelegenheidsoffensief | 195 | 195 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 195 | 195 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 2
Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam
Subdoelstelling
Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam
Doelstelling 2:Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam
Subdoelstelling 2.1:Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam
Utrechtse bijstandsgerechtigden werken of participeren naar vermogen in samenwerking met het bedrijfsleven
De opgave van de Participatiewet is om mensen, ook degenen met een arbeidshandicap, te laten werken naar vermogen. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt zijn er 1.004 mensen uitgestroomd uit de uitkering naar werk. Het totaal aantal gerealiseerde plaatsingen op werk is 2.745.
Samen met het bedrijfsleven zorgen wij ervoor dat Utrechters met een arbeidshandicap werken of participeren naar vermogen
Onderdeel van de Participatiewet is ook de opzet van een Regionaal Werkbedrijf. In Utrecht noemen we het Regionaal Werkbedrijf, de Utrechtse Werktafel. Het doel is om in deze regio voor 1 januari 2017, in totaal 1.145 banen voor werkzoekende met een arbeidshandicap te creëren. Onze totale regionale inspanningen, hebben er toe geleid dat er tot en met juni 2016 in totaal 718 banen zijn gerealiseerd. We volgen hierin de telling van het UWV die door complexiteit altijd wat achter loopt. De belangrijkste resultaten zijn de verbetering in de samenwerking en gezamenlijke aanpak met de regiogemeenten, UWV en de sociale partners.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1.1 | Wijziging aantal bijstandsgerechtigden die werken of participeren (tot 65 jaar) ten opzichte van afgelopen jaar: landelijk | CBS | +2,5% | +4,3% | |
E2.1.1.1 | Wijziging aantal bijstandsgerechtigden die werken of participeren (tot 65 jaar) ten opzichte van afgelopen jaar: Utrecht | W&I | max. +5,6% | +5,0% | |
E2.1.1.2 | Uitstroom uit de bijstand naar werk: volwassenen en jongeren | 1.000 | 1.004 | ||
E2.1.2 | %Wsw-ers dat gedetacheerd is | W&I | 65% | 65% |
Begeleiden en faciliteren werkloos werkzoekenden, waarbij we streven naar regulier, betaald werk, werken met tijdelijke subsidie of werken met behoud van uitkering
In 2016 hebben we onze prestatiedoelstelling gerealiseerd. Dit hebben we gedaan door onze dienstverlening gericht op uitstroom en plaatsing op werk te intensiveren. Om de kansen op uitstroom naar werk te vergroten is het project Mooi Matchen gestart. Doel van dit project is het werkaanbod (onder andere vacatures, werkervaringsplaatsen, BBL-trajecten) en het kandidatenaanbod efficiënter op elkaar te laten aansluiten met als resultaat meer plaatsingen op werk. Matchen is efficiënter en effectiever geworden, omdat we bijvoorbeeld met meer matchvormen werken en we op basis van analyses gericht passend werkaanbod verwerven. In 2016 is er ook een professionaliseringsslag gemaakt in de samenwerking met sociaal ondernemers. De pilots en Social Impact Bonds die in de voorgaande jaren zijn gestart, zijn in 2016 doorontwikkeld van concretere werkafspraken tot het verbeteren van verdienmodellen. Naast de lopende pilots zetten we in op een brede beweging waarin we zo veel mogelijk partijen bewegen richting het nieuwe normaal: een stap richting sociaal ondernemerschap. Dit heeft geleid tot 405 plaatsingen.
In 2016 is er ook voor gekozen de Loonkostensubsidie naar loonwaarde breder in te zetten om zo meer kansen te creëren op uitstroom naar werk voor mensen die minder productief zijn. Dit biedt ook meer mogelijkheden voor werkzoekenden om na OpMaat door te stromen naar een banenafspraak. Na de afronding van de pilot OpMaat per 1 juli 2016, is besloten om deze voorziening voort te zetten en uit te breiden van 27 naar 40 werkplekken. De pilotperiode laat zien dat OpMaat van meerwaarde is voor mensen om zich verder te ontwikkelen richting participatie of werk. Een voorbeeld van een nieuwe vorm van dienstverlening die we in 2016 hebben ontwikkeld, is het project Maatwerk. Voor UW zien wij een belangrijke rol weg gelegd in het creëren van een doorlopende lijn van training, ontwikkeling en uitplaatsing van mensen op regulier werk bij reguliere werkgevers. In het nieuwe project Maatwerk worden mensen in zes maanden getraind en kunnen zij werkervaring opdoen. Daarna volgt in principe uitplaatsing op regulier werk bij reguliere werkgevers.
Als uitstroom naar werk of plaatsing op werk (nog) niet mogelijk is, zetten we in participeren naar vermogen. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen hebben we onze wijkcontactdagen geïntensiveerd en hebben we een (nieuwe) vooruitgeschoven post van Werk en Inkomen in de wijk Overvecht georganiseerd. De wijkcontactdagen zijn een effectieve manier om veel uitkeringsgerechtigden (uit arrangement 4) te spreken. Door intensivering van het aantal wijkcontactdagen zijn we nog beter in staat in contact te blijven met deze groep, hen actiever te informeren over mogelijkheden, te participeren en begeleiden naar de buurtteams en/of naar (een stap richting) werk. In 2016 hebben we twee extra wijkcontactdagen georganiseerd met speciale aandacht voor (alleenstaande) ouders met jonge kinderen.
In 2016 zijn veel statushouders ingestroomd. Zij ontvangen zoveel mogelijk de reguliere dienstverlening. Het team van werkmatchers voor statushouders is uitgebreid om statushouders te kunnen begeleiden naar opleiding of werk. Met UAF, ROC, Hogeschool Utrecht, de social Impact Factory en UW bedrijven zijn trajecten gestart om op verschillende manieren invulling te geven aan de stap naar werk.
Onderdeel van de Participatiewet is ook de opzet van een Regionaal Werkbedrijf. In Utrecht noemen we het Regionaal Werkbedrijf, de Utrechtse Werktafel. Het doel is om in deze regio voor 1 januari 2017, in totaal 1.145 banen voor werkzoekende met een arbeidshandicap te creëren. Onze totale, regionale, inspanningen hebben er toe geleid dat er tot en met juni 2016 in totaal 718 banen zijn gerealiseerd. We volgen hierin de telling van het UWV die door complexiteit altijd wat achter loopt. De belangrijkste resultaten zijn de verbetering in de samenwerking en gezamenlijk aanpak met de regiogemeenten, UWV en de sociale partners.
Organiseren van betaald werk voor personen die behoren tot de doelgroep van de Wsw (begeleid werken of wsw-dienstbetrekking)
Ook in 2016 heeft UW voor ons werk georganiseerd voor personen in de doelgroep WsW. Het aantal gerealiseerde arbeidsplaatsen in 2016 was iets lager dan het aantal waarop het budget was gebaseerd. Sinds het vaststellen van het Transitieplan zijn de omstandigheden gewijzigd en is het speelveld voor UW veranderd. In 2016 hebben er strategische sessies plaatsgevonden over de beweging die wij willen maken naar de toekomst. Ook is het pand aan de Niels Bohrweg gerenoveerd.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1.1 | Aantal plaatsingen op werk: volwassenen en jongeren | WenI | 3.000 | 2745 | |
P2.1.1.2 | Aantal plaatsingen op school jongeren | W&I | 150 | 154 | |
P2.1.2 | Realisatie taakstelling Wsw-dienstbetrekking en begeleid werken | W&I | 700 | 688 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
06-2-1-1 | Re-integratie | 1.008 | 1.008 | 2.240 | 1.232 |
06-2-1-2 | Sociale werkvoorziening | 4.199 | 3.972 | 4.192 | 220 |
Totaal baten | 5.207 | 4.980 | 6.433 | 1.452 | |
Lasten | |||||
06-2-1-1 | Re-integratie | -19.331 | -19.545 | -18.981 | 564 |
06-2-1-2 | Sociale werkvoorziening | -26.486 | -24.937 | -24.658 | 280 |
Totaal lasten | -45.817 | -44.483 | -43.639 | 844 | |
Saldo baten en lasten | -40.609 | -39.502 | -37.206 | 2.296 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 874 | 874 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -40.609 | -38.628 | -36.332 | 2.296 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Re-integratie
De lasten op het programma re-integratie zijn 0,564 miljoen euro lager dan begroot. De belangrijkste financiële ontwikkelingen worden hieronder toegelicht.
- De lasten op re-integratieactiviteiten in het ondersteuningsmodel zijn 1,019 miljoen euro lager dan begroot. Voor een groot deel wordt dit verklaard door een positieve uitspraak in een rechtszaak tegen een taalaanbieder inburgering. Hierdoor viel een voorziening dubieuze debiteuren Inburgering vrij ter hoogte van 0,650 miljoen euro.
- De lasten van het arbeidsmarktbudget zijn 0,145 miljoen euro lager dan begroot.
- De lasten voor Utrechtse Werktafel zijn 0,211 miljoen euro lager dan begroot.
- Het zwaartepunt van de lasten van de activiteiten uit het regionale bestedingsplan ESF 2015-2016, waaronder ook het regionale actieplan jeugdwerkloosheid valt, ligt in 2016. In 2016 zijn de lasten hierdoor 0,172 miljoen euro hoger dan begroot.
- Gemeente Utrecht ontvangt als centrumgemeente de ESF subsidie van de pro-vso scholen. Het doorbetalen van deze subsidie aan de scholen leidt tot 0,540 miljoen euro hogere lasten.
- De doorbelaste overhead is 0,176 miljoen euro hoger dan begroot.
De baten op de doelstelling Re-integratie zijn 1,232 miljoen euro hoger dan begroot. De belangrijkste financiële ontwikkelingen worden hieronder toegelicht.
- Een positieve uitspraak in de rechtszaak tegen een taalaanbieder heeft geleid tot 0,265 miljoen euro hogere baten. De tegenpartij is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak. Dit is opgenomen in de risicoparagraaf.
- Gemeente Utrecht ontvangt als centrumgemeente de ESF subsidie van de pro-vso scholen, wat leidt tot 0,540 miljoen euro hogere baten. Deze subsidie is doorbetaald aan de scholen.
- De subsidie ESF J3 is in 2017 vastgesteld. Deze subsidie was niet begroot. Dit leidt tot 0,633 miljoen euro hogere baten.
- Het huidige subsidietijdvak voor ESF Actieve Inclusie loopt van 2014 tot 2016 De daadwerkelijk te ontvangen subsidieopbrengst is afhankelijk van de subsidievaststelling in 2017. We hebben uit voorzichtigheid de te ontvangen subsidie 0,243 miljoen euro lager opgenomen dan begroot, op 75% van het begrote bedrag.
Sociale werkvoorziening
De lasten zijn 0,280 miljoen euro lager. Dit komt doordat er minder arbeidsplaatsen zijn gerealiseerd dan begroot. De realisatie is uitgekomen op 688 arbeidsplaatsen, het ministerie ging in de bekostiging uit van 702. Hierdoor zijn de lasten 0,370 miljoen euro lager. De lasten gemoeid met de buitengemeenten zijn 0,071 miljoen euro hoger. Overige verschillen bedragen 0,019 miljoen euro (hogere lasten).
De baten zijn 0,220 miljoen euro hoger. De baten vanuit de buitengemeenten zijn 0,071 miljoen euro hoger. Verder hebben we over 2014 een bonus begeleid werken ontvangen van 0,065 miljoen euro en hebben we de balanspost bonus begeleid werken van 0,083 miljoen euro laten vrijvallen.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Re-integratie | |||||
6226 | Reïntegratie | 1.008 | 1.008 | 2.240 | 1.232 |
Sociale werkvoorziening | |||||
6224 | Sociale Werkvoorziening | 4.199 | 3.972 | 4.192 | 220 |
Totaal baten | 5.207 | 4.980 | 6.433 | 1.452 | |
Lasten | |||||
Re-integratie | |||||
6226 | Reïntegratie | -19.331 | -19.395 | -18.867 | 529 |
6368 | OV Versnelling-Werk en Ondernemerschap | 0 | -150 | -114 | 36 |
Sociale werkvoorziening | |||||
6224 | Sociale Werkvoorziening | -26.486 | -24.937 | -24.658 | 280 |
Totaal lasten | -45.817 | -44.483 | -43.639 | 844 | |
Saldo baten en lasten | -40.609 | -39.502 | -37.206 | 2.296 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 874 | 874 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -40.609 | -38.628 | -36.332 | 2.296 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Activering jongeren | Stimuleren eigen kracht en activering van kwetsbare jongeren | 87 | 88 | -1 | ||
Stimuleren maatschappelijke participatie en re-integratie | Dienstverlening voor ex-gedetineerden | 70 | 40 | 30 | ||
Bestrijding Jeugdwerkeloosheid | Werkgeversinstrumenten Regionaal Actieplan Jeugdwerkloosheid | 318 | 173 | 145 | ||
Loonkostensubsidie | Loonkostensubsidie aan werkgevers die mensen uit de doelgroep WWB in dienst nemen | 1.400 | 301 | 1099 | ||
Versnelling Overvecht Werk en Ondernemerschap | Versnelling Overvecht Werk en Ondernemerschap | 0 | 38 | -38 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Re-integratie | 1.875 | 640 | 1.235 | |||
Wet Sociale werkvoorziening | Uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken | 17.877 | 17.506 | 371 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.2 Sociale Werkvoorziening | 17.877 | 17.506 | 371 | |||
Totaal Subdoelstelling | 19.752 | 18.146 | 1.606 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 3
Utrechters worden niet financieel belemmerd om deel te nemen aan het maatschappelijk leven
Subdoelstellingen
Elke Utrechter die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering
Doelstelling 3:Utrechters worden niet financieel belemmerd om deel te nemen aan het maatschappelijk leven
Subdoelstelling 3.1:Elke Utrechter die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering
Elke Utrechter die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering
Utrecht sluit het jaar af met 10.110 bijstandsgerechtigden. Dat komt dicht bij de prognose van 10.100. In het eerste en laatste kwartaal van 2016 was er minder instroom. In kwartaal drie en vier lag de instroom van het aantal bijstandsgerechtigden hoger dan de prognose.
Hoewel er sprake was van een lagere instroom en hogere uitstroom als gevolg van conjuncturele redenen, stijgt het bestand vooral door instroom van statushouders. Dit was dit jaar de op één na meest voorkomende reden voor instroom in de bijstand. Verder was er sprake van een grote instroom vanuit de WW.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Aantal huishoudens met bijstandsuitkering: volwassenen (27-65 jaar) | WenI | 9.090 | 9.126 | |
E3.11 | Aantal huishoudens met bijstandsuitkering: jongeren (tot 27 jaar) | W&I | 1.010 | 984 |
Rechtmatig en doelmatig verstrekken van bijstandsuitkeringen
Wij willen meer vanuit de bedoeling werken en flexibeler en doeltreffender omgaan met de onderliggende regelgeving. We stimuleren het zoeken van passende oplossingen bij de vraag die wordt gesteld. Dit komt vooral voor bij het verstrekken van financiële regelingen en toepassen van bijvoorbeeld de kostendelersnorm.
Ook de digitale dienstverlening is verder vormgegeven en geoptimaliseerd. In 2016 is een nieuw aanvraagformulier en een nieuwe website ontwikkeld. Cliënten kunnen eenvoudiger informatie aanleveren en uitwisselen met de gemeente. Het aanleveren en verwerken van inkomsten is hierdoor eenvoudiger geworden. Daarnaast zijn we, waar mogelijk, flexibel met regelgeving ter stimulatie van het aanvaarden van (deeltijd) werk. Dit doen we onder andere door het verkorten van de aanvraagperiode na tijdelijke uitstroom naar werk en het versnellen van de verrekening van deeltijd inkomsten en stimulatie richting het zelfstandig ondernemerschap.
Eind 2016 is ruim 91% van de aanvragen binnen de wettelijke termijn van 8 weken afgehandeld. Het totaal aantal bezwaarschriften over 2016 is met ruim 300 gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Het totaal over 2016 bedraagt 1371. Deze daling is onder andere het gevolg van extra inzet op pre-mediation en extra klantcontacten. Daarnaast wordt steeds meer geïnvesteerd in het toepassen van maatwerk waar nodig en mogelijk, ook juist in samenwerking met externe partners (City Deal Inclusieve Stad).
Onze onderzoeksactiviteiten, in het kader van ‘hoogwaardig handhaven’, hebben zich in 2016 gericht op nieuwe aanvragen, themagerichte onderzoeken en individuele signalen. Deze aanpak heeft in 2016 geresulteerd in 276 beëindigingen. Een belangrijk onderdeel van het hoogwaardig handhaven, is de inzet op preventie en optimale dienstverlening. Nauwere samenwerking met de werkdienstverlening en met team nieuwe aanvragen heeft geleid tot vroegtijdig onderzoek waardoor we inzetten op naleving maar ook fraude eerder constateren.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Aantal beëindigde en niet toegekende bijstandsuitkeringen door handhaving | W&I | 375 | 276 | |
P3.1.1 | Bedrag incasso op openstaande schuld bij voormalig bijstandsgerechtigden | W&I | 3 miljoen euro | 2,6 miljoen euro |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
06-3-1-1 | Verstrekken bijstand | 145.986 | 151.047 | 139.901 | -11.146 |
Totaal baten | 145.986 | 151.047 | 139.901 | -11.146 | |
Lasten | |||||
06-3-1-1 | Verstrekken bijstand | -160.657 | -165.748 | -164.173 | 1.575 |
Totaal lasten | -160.657 | -165.748 | -164.173 | 1.575 | |
Saldo baten en lasten | -14.672 | -14.701 | -24.272 | -9.571 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -14.672 | -14.701 | -24.272 | -9.571 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Verstrekken bijstand
Algemeen
De rijksuitkering (‘Buig’) is veel lager dan benodigd. Het totale financiële tekort is 8,876 miljoen euro. Dit is exclusief de doorbelasting op apparaat van 0,695 miljoen euro.
Toelichting lasten en baten:
De systematiek voor het begroten van de bijstand is dat we deze budgettair neutraal ramen. Dat wil zeggen dat we veronderstellen dat de Rijksuitkering die we ontvangen gelijk is aan de uitkeringslasten.
Baten
De baten zijn per saldo 11,146 miljoen euro lager dan begroot. In de baten is rekening gehouden met de aanspraak die we doen op de vangnetregeling.
In de voorjaarsnota is in het tekort op de bijstand voorzien: Op het programma Algemene Middelen is hiervoor dekking opgenomen (10,000 miljoen euro).
Lasten
Per saldo zijn de lasten 1,575 miljoen euro lager dan begroot. Dit heeft de volgende oorzaken:
- De begrote lasten zijn gebaseerd op 10.100 uitkeringen Wwb. Het gerealiseerde aantal bijstandsuitkeringen is 10.110. Het saldo wordt voornamelijk verklaard door de overige BUIG uitkeringen (IOAW, IOAZ, Bbz en loonwaardesubsidie). De lasten bij de overige BUIG-uitkeringen zijn lager dan begroot. Hierdoor zijn de lasten exclusief overhead 2,270 miljoen euro lager dan begroot.
- De doorbelasting van overhead leidt tot 0,695 miljoen euro hogere lasten.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Verstrekken bijstand | |||||
6221 | Verstrekken bijstandsuitkering | 145.986 | 151.047 | 139.901 | -11.146 |
Totaal baten | 145.986 | 151.047 | 139.901 | -11.146 | |
Lasten | |||||
Verstrekken bijstand | |||||
6221 | Verstrekken bijstandsuitkering | -160.657 | -165.748 | -164.173 | 1.575 |
Totaal lasten | -160.657 | -165.748 | -164.173 | 1.575 | |
Saldo baten en lasten | -14.672 | -14.701 | -24.272 | -9.571 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -14.672 | -14.701 | -24.272 | -9.571 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Utrechters die financieel niet in staat zijn om te participeren worden ondersteund
Doelstelling 3:Utrechters worden niet financieel belemmerd om deel te nemen aan het maatschappelijk leven
Subdoelstelling 3.2:Utrechters die financieel niet in staat zijn om te participeren worden ondersteund
Geen Utrechter wordt vanwege financiële belemmeringen in zijn/haar participatie belemmerd
Vroegtijdige ondersteuning is ingezet om armoede en schulden te voorkomen. Ook bieden we ondersteuning gericht op participatie, maatwerk in de vorm van schulddienstverlening en ondersteuning in bijzondere situaties via de bijzondere bijstand.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E3.2.1 | Bereik armoederegelingen: Individuele inkomenstoeslag (voorheen ldt) | Armoedemonitor | ≥90% | ||
Toelichting: De cijfers met betrekking tot het bereik van de armoederegelingen zijn niet beschikbaar, er is geen meting uitgevoerd. | |||||
E3.2.1 | Bereik armoederegelingen: ziektekostenverzekering | Armoederegeling | 67% | ||
Toelichting: De cijfers met betrekking tot het bereik van de armoederegelingen zijn niet beschikbaar, er is geen meting uitgevoerd. | |||||
E3.2.1 | Bereik armoederegelingen: U pas | Armoedemonitor | ≥ 90% | ||
Toelichting: De cijfers met betrekking tot het bereik van de armoederegelingen zijn niet beschikbaar, er is geen meting uitgevoerd. |
Bestrijden van armoede door financiële ondersteuning van huishoudens met een vastgesteld maximum inkomen
In 2016 hebben we uitvoering gegeven aan de Vernieuwing armoedeaanpak. Hierbij is meer focus komen te liggen op het vroegtijdig signaleren en voorkomen van armoede en schulden, bijvoorbeeld met de pilots vroeg signalering van betalingsachterstanden in de huur. Er is extra aandacht voor jongeren en schulden. Zo hebben we mbo-studenten laten onderzoeken wat er nodig is om jongeren met schulden te helpen. De pilot levensgebeurtenissen gericht op (echt)scheiding en ontslag was succesvol. Eén van de succesfactoren, de preventieve begeleiding, zal in 2017 worden voortgezet en uitgebreid naar andere levensgebeurtenissen (zoals langdurige armoede, verlies van een partner en arbeidsongeschikt worden).
Het U-pas kind pakket is per 1 juli 2016 gestart. We zien dat meer kinderen zijn gaan sporten en dat er vaak een fiets is aangeschaft. Om het gebruik van de fiets binnen het kind pakket zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij het doel, namelijk bevorderen van meedoen op school of in de wijk door het stimuleren van mobiliteit, zijn eind 2016 uitvoeringsregels opgesteld.
Het Nibud heeft voor Utrecht een Minima effectrapportage gemaakt, waaruit blijkt dat mensen uit bepaalde huishoudens niet rond kunnen komen met hun inkomen, zoals bepaald in het Rijksbeleid en/of door een hoge huur. We zijn een lobby gestart richting het Rijk over het inkomensbeleid. Ook is besloten de Individuele inkomenstoeslag voorlopig voort te zetten. Met de corporaties is een akkoord gesloten over huurmatiging voor mensen met de laagste inkomens die wonen in te dure huurwoningen.
Het gebruik van de armoederegelingen is onverminderd hoog. De bijzondere bijstand blijft stijgen, met name als het gaat om inrichtingskosten van huisvesting statushouders. Ook de kosten met betrekking tot beschermingsbewind blijven stijgen, maar deze stijging lijkt wel af te vlakken. In de eerste helft van 2016 is een alternatieve lichtere voorziening gestart waarbij mensen worden ondersteund in het op orde krijgen van hun financiën.
Met betrekking tot de schulddienstverlening is de samenwerking met de buurtteams verder geïntensiveerd. Per september ligt de toegang tot hulp bij financiële problemen en schulden volledig bij de buurtteams. Trajectbegeleiders van Werk en Inkomen werken een deel van hun tijd in de buurtteams, om zo gezamenlijk mensen te ondersteunen bij de aanpak van schulden. De signalen over de samenwerking zijn positief, in de eerste helft van 2017 verwachten we de eerste resultaten.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P3.2.1.1 | Aantal toegekende aanvragen bijzondere bijstand | W&I | 3.500 | 4838 | |
P3.2.1.2 | Aantal schuldregelingen | W&I | 750 | 747 | |
P3.2.1.3 | Aantal huishoudens in budgetbeheer | W&I | 550 | 631 | |
P3.2.1.4 | Aantal U-pashouders | W&I | 36.000 | 39.137 | |
P3.2.1.5 | Aantal toekenningen individuele inkomenstoeslag | W&I | 6.000 | 6068 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
06-3-2-1 | Armoedebestrijding | 180 | 180 | 253 | 73 |
Totaal baten | 180 | 180 | 253 | 73 | |
Lasten | |||||
06-3-2-1 | Armoedebestrijding | -17.866 | -20.289 | -23.284 | -2.995 |
Totaal lasten | -17.866 | -20.289 | -23.284 | -2.995 | |
Saldo baten en lasten | -17.686 | -20.109 | -23.031 | -2.922 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 331 | 331 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -17.686 | -19.778 | -22.700 | -2.922 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bestrijden van armoede door financiële ondersteuning van huishoudens met een vastgesteld maximum inkomen. Het gaat om ondersteuning voor de betaling van de vaste lasten, participatie, maatwerk in de vorm van schuldhulpverlening en bijzondere bijstand
De baten zijn 0,073 miljoen euro hoger dan begroot:
- De baten zijn 0,073 miljoen euro hoger in verband met niet begrote ontvangsten uit terugvordering en verhaal bijzondere bijstand.
De lasten zijn 3,006 miljoen euro hoger dan begroot. De belangrijkste oorzaken worden hieronder toegelicht:
- De lasten van de bijzondere bijstand zijn 1,462 miljoen euro hoger. Voor een bedrag van 0,950 miljoen euro wordt dit veroorzaakt door de extra instroom van statushouders. Voor deze extra kosten zijn Rijksmiddelen ter beschikking gesteld in het programma Algemene Middelen. Het genoemde tekort is exclusief deze Rijksmiddelen.
- De lasten van de U-pas zijn 0,861 miljoen euro hoger dan begroot. Er is een voordeel van 0,075 miljoen euro behaald op de uitvoeringskosten. Hiertegenover staan 0,936 miljoen euro hogere programmakosten. Het nieuwe kind pakket, met name de mogelijkheid om een fiets aan te schaffen, is succesvol gebleken. De verwachte kosten zijn daardoor incidenteel overschreden.
- De lasten van de premiebijdrage aan de collectieve ziektekostenverzekering zijn 0,206 miljoen euro hoger dan begroot. De premiebijdrage aan de collectieve ziektekostenverzekering is verruimd van 110% naar 125% van het wettelijk minimum loon. Dit heeft tot hogere kosten geleid.
- De lasten van de pilot levensgebeurtenissen zijn 0,294 miljoen euro lager dan begroot.
- De lasten van de individuele inkomenstoeslag zijn 0,440 miljoen euro hoger dan begroot. Dit komt omdat in 2016 veel vaker dan begroot de hogere toeslag is verstrekt. Door vertraging in de afbouw van het woonlastenfonds zijn de lasten 0,347 miljoen euro hoger dan begroot. In 2016 was 0,400 miljoen euro beschikbaar als onderhandelingsruimte met de woningbouwcorporaties. Deze is in 2016 niet ingezet waardoor het onderdeel woonlastenfonds nu per saldo 0,053 miljoen euro positief sluit.
- De doorbelaste overheadkosten zijn 0,268 miljoen euro hoger dan begroot.
- De lasten van de pilot levensgebeurtenissen zijn 0,294 miljoen euro lager dan begroot.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Armoedebestrijding | |||||
6223 | Minimabeleid | 180 | 180 | 253 | 73 |
Totaal baten | 180 | 180 | 253 | 73 | |
Lasten | |||||
Armoedebestrijding | |||||
6223 | Minimabeleid | -17.866 | -20.289 | -23.284 | -2.995 |
Totaal lasten | -17.866 | -20.289 | -23.284 | -2.995 | |
Saldo baten en lasten | -17.686 | -20.109 | -23.031 | -2.922 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 331 | 331 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -17.686 | -19.778 | -22.700 | -2.922 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Armoedebestrijding | Ondersteuning van activiteiten die participatie bevorderen en activiteiten aangaande inkomensondersteuning | 140 | 140 | 0 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 3.2.1 Armoedebestrijding | 140 | 140 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 140 | 140 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Beleidsnota's
- Kadernota Participatie en inkomen (pdf, 1,1 MB)
- Uitwerkingsnota Werken aan Werk (pdf, 3,6 MB)
- Utrecht inclusief - Vernieuwing van de Utrechtse arbeidsaanpak (pdf, 1,1 MB)