Doelstellingen
Doelstelling 1
In Utrecht besparen we energie en wekken we energie duurzaam op
Subdoelstelling
In Utrecht besparen we energie en wekken we energie duurzaam op
Doelstelling 1:In Utrecht besparen we energie en wekken we energie duurzaam op
Subdoelstelling 1.1:In Utrecht besparen we energie en wekken we energie duurzaam op
30% minder CO2 en 20% opwekking duurzame energie en 10 % van de daken heeft zonnepanelen in 2020
We beperken onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zoals olie en aardgas door energie te besparen en duurzaam lokaal op te wekken. De ambitie (stip aan de horizon) is een klimaat neutrale stad in 2030 en 30% minder CO2-uitstoot (ten opzichte van het basisjaar 2010), 20% lokale opwekking van duurzame energie in 2020 en 10% van de daken voorzien van zonnepanelen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | 30% minder CO2 uitstoot in 2020 (vermindering CO2 emissies per inwoner) | t.o.v. basisjaar 2010 | 10% (17% per inwoner) | (verwacht april/mei 2017) | |
E1.1.2 | 20% opwekking van duurzame energie in 2020 (% van finaal energieverbruik) | 4% | (verwacht april/mei 2017) | ||
E1.1.3 | 10% van de daken heeft zonnepanelen | 3% | 4,5% | ||
Toelichting: Schatting op basis van extrapolatie; definitief in juli ’17. |
Uitwerken van de ambities op basis van het Energieplan en een nieuwe energieagenda 2016-2019
We hebben de ambities van het programma voor 2016-2019 uitgewerkt. Speerpunten zijn gebiedsgewijs en stapsgewijs werken aan aardgasvrije gebieden en het stimuleren van zonne-energie met als doel minimaal 10% van de daken te voorzien van zonnepanelen in 2020. We stimuleren activiteiten van anderen, die bijdragen aan de energietransitie in de stad. We doen dit door samen te werken met de belangrijkste spelers. Daarvoor is er dit jaar ook aan een aantal samenwerkingsovereenkomsten gewerkt zoals met Stedin als netbeheerder en Eneco als warmteleverancier.
De samenwerking vanuit het programma is bestuurlijk en organisatorisch verbreed door de vorming van de Regietafel Energietransitie Utrecht, waarin de belangrijkste stakeholders uit de stad deelnemen en vorm geven aan de stedelijke energietransitie en de aanpak rond aardgasvrije gebieden. In het Energieprogramma worden 'grotere' opgaven aangepakt door meer gebiedsgewijs te werken en bij alle gebiedsopgaven in de stad aan te sluiten. De lobby naar het rijk is geïntensiveerd, leidend tot actieve input bij het maken van nieuw rijksbeleid over de rol van aardgas, duurzame warmte en de stimulering van zonne-energie. Er is samengewerkt aan een green deal aardgasvrij (8 maart 2017 ondertekend), we hebben een plek aan tafel bij de ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en aan de warmtetafel, een goede betrokkenheid bij de Energiedialoog, en de discussie over de European Energy Directive (EED).
Utrecht blijft koploper op het gebied van zonne-energie. In de eerste ronde van SDE+ werden aan Utrecht, in vergelijking met de andere G4-steden, de meeste aanvragen toegekend. Samen met de stad organiseerden we de eerste Zon-10-daagse waaruit een nieuw samenwerkingsnetwerk is ontstaan. Ook lanceerden we met een aantal partners het platform buurtstroom voor postcoderoosprojecten. Van de subsidieregeling Collectieve Zonne-Energie projecten werd veel gebruik gemaakt: het budget voor 2016 was al snel uitgeput. Om die reden is het budget voor zonneroosprojecten in deze regeling ondergebracht. Universiteit Utrecht en UMC plaatsten dit jaar samen 6.500 zonnepanelen op het Utrecht Science Park. Dit is nu het grootste PV systeem in Utrecht. Het percentage daken met zonnepanelen is daarmee gestegen naar 4,5% (het gaat om een schatting op basis van extrapolatie, definitief percentage wordt verwacht in de loop van 2017).
Het grootste energieverbruik zit bij bedrijven. We richten onze aanpak op de grotere bedrijfsterreinen en grootverbruikers. In 2016 zijn er weer 213 bedrijven nieuw bezocht in het kader van handhaving. In totaal neemt nu 85% van de midden- en grootverbruikers in de stad Utrecht deel aan een overheidsaanpak resulterend in besparingen van 10% (gemiddeld bij alleen handhavingstraject) tot al bij enkele bedrijven volledige duurzame energieopwekking. De zorgsector heeft dit jaar een convenant ondertekend voor een gestandaardiseerde aanpak om samen energie en afval te besparen.
De gebiedsgerichte aanpak heeft veel uitwisseling van gegevens met samenwerkingspartners en daardoor nieuwe inzichten, opgeleverd. Dit leidt zowel tot betere kennis en input bij concrete projecten zoals warmteplan Rijnvliet en een aanpak voor all electric voor Haarrijn, als ook tot energie-ambities in de grotere opgaven zoals Beurskwartier, Merwedekanaalzone en Leidsche Rijn. Inmiddels zijn veel van de data, zoals van Stedin over het vervangen van leidingen, al openbaar gemaakt.
In 2016 bleek het milieurendement van stadsverwarming lager dan in de toenmalige kwaliteitsverklaring was vastgelegd. We hebben de rechtsgeldigheid van de vergunningen getoetst. We hebben, samen met Eneco en projectontwikkelaars maatregelen aan woningen getroffen waardoor deze woningen ook aan de bij aankoop gerechtvaardigde verwachtingen voldoen als met het lagere rendement wordt gerekend.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Wonen: Labelstappen corporatiewoningen per jaar | afspraak ‘Bouwen aan de Stad’ | n.v.t. | 3.000 | 4.290 |
P1.1.10 | Totaal aantal gecreëerde banen | Utrechtse energie | n.v.t. | 400 | n.a. |
Toelichting: Met beschikbare gegevens is het niet mogelijk om een goede schatting te maken van de werkgelegenheid die direct te relateren is aan de inspanningen van de gemeente, zowel de directe als indirecte werkgelegenheid omvat en jaarlijks te monitoren is. | |||||
P1.1.2 | Wonen: Totaal aantal energieambassadeurs | Utrechtse energie | n.v.t. | 100 | 78 |
Toelichting: In 2016 is de capaciteit meer gaan zitten in activiteiten, het opzetten van een regionaal netwerk en kennisdeling dan in het werven extra ambassadeurs. | |||||
P1.1.3 | Wonen: Huurders campagne (totaal aantal uitgebrachte adviezen) | Utrechtse energie | n.v.t. | 200 | 858 |
Toelichting: Er bleek bij huurders meer animo voor de adviezen dan verwacht, waardoor we het project hebben geïntensiveerd. | |||||
P1.1.4 | Wonen: Aantal Nul-op-de-Meter woningen | Utrechtse Energie | n.v.t. | 100 | 8 |
Toelichting: Het concept Nul op de Meter is gericht op grootschalige uitrol door een seriematige aanpak. Voor renovatie zijn maar een beperkt aantal woningen geschikt. We rapporteren hierover in de Voortgangsrapportage Utrechtse Energie. | |||||
P1.1.5 | Bedrijven: Top 10 Utrechtse bedrijven dat in overheidsaanpak zit (% totaal aantal bedrijven) | Utrechtse Energie | n.v.t. | 75% | 85% |
P1.1.6 | Bedrijven: Leningen verstrekt door het Energiefonds (in duizenden euro’s) | Energiefonds | n.v.t. | 4.000 | 2.300 |
P1.1.7 | Bedrijven: Aantal bedrijven bezocht vanuit handhaving per jaar | Utrechtse energie | n.v.t. | 200 | 213 |
P1.1.8 | Duurzame opwek: geïnstalleerd vermogen zonnepanelen (MWp) | Klimaatmonitor | n.v.t. | 15,3 | 15,9 |
Toelichting: Schatting op basis van extrapolatie; definitief in juli 2017. | |||||
P1.1.9 | Wonen: Bewoners die één of meer isolatiemaatregelen hebben genomen | Utrechtse Energie enquête | n.v.t. | 58% | 58% |
Toelichting: Betreft het aantal bewoners dat aangeeft dat de woning minimaal twee isolatiemaatregelen heeft (glas, muur, vloer en/of dak (inclusief groen dak). Hierbij gaat het ook om bewoners die in huurwoningen wonen en waarvan de eigenaar dit al heeft gedaan. |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
03-1-1-1 | Klimaat, energie en duurzaamheid | 0 | 207 | 18 | -189 |
Totaal baten | 0 | 207 | 18 | -189 | |
Lasten | |||||
03-1-1-1 | Klimaat, energie en duurzaamheid | -7.044 | -8.317 | -8.517 | -201 |
Totaal lasten | -7.044 | -8.317 | -8.517 | -201 | |
Saldo baten en lasten | -7.044 | -8.110 | -8.500 | -390 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 688 | 688 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.086 | -7.463 | -7.853 | -390 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Energie
Er zijn lagere baten én lagere lasten van 0,201 miljoen euro doordat er in 2016 minder subsidies zijn verstrekt dan begroot voor energiemaatregelen aan de corporaties. Tegenover de lagere verstrekking (lasten) staat ook een lagere inzet van vooruit ontvangen ISV-subsidie (baten). Daarnaast zien we in het jaarresultaat hogere baten én hogere lasten van 0,090 miljoen euro omdat een correctie op een verstrekte subsidie ten onrechte is geboekt op baten in plaats van op lasten.
Door overige kleine verschillen zijn de baten 0,012 miljoen euro hoger.
De lasten zijn verder 0,549 miljoen euro hoger als gevolg van:
- Problematiek van de Stadsverwarming (0,226 miljoen euro hoger)
- Stichting Utrecht Natuurlijk; de subsidie is 0,131 miljoen euro hoger dan begroot doordat de Dienstverleningsovereenkomst Castellum Hoge Woerd in 2016 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 is afgesloten. De lasten van 2015 zijn ten onrechte niet verwerkt in de jaarrekening van 2015
- uitgaven voor de Energieagenda 2016 zijn 0,192 miljoen euro hoger dan begroot voornamelijk veroorzaakt door het versneld uitwerken van gebiedsgewijs en stapsgewijs werken aan aardgasvrije gebieden.
Daarnaast waren de lasten 0,147 miljoen euro lager ten gevolge van:
- Dierenbescherming; het nieuwe contract is ingegaan op 1 augustus 2016 waardoor in 2016 de lasten incidenteel lager waren (0,048 miljoen euro)
- Greendeal; lagere besteding dan begroot (0,099 miljoen euro).
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Klimaat, energie en duurzaamheid | |||||
6435 | Klimaat en energie | 0 | 207 | 6 | -201 |
6438 | Groen en Duurzaam | 0 | 0 | 0 | 0 |
6439 | Utrechtse Energie | 0 | 0 | 12 | 12 |
Totaal baten | 0 | 207 | 18 | -189 | |
Lasten | |||||
Klimaat, energie en duurzaamheid | |||||
6435 | Klimaat en energie | -324 | -520 | -430 | 89 |
6438 | Groen en Duurzaam | -3.820 | -4.122 | -4.205 | -83 |
6439 | Utrechtse Energie | -2.900 | -3.675 | -3.882 | -207 |
Totaal lasten | -7.044 | -8.317 | -8.517 | -201 | |
Saldo baten en lasten | -7.044 | -8.110 | -8.500 | -390 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 688 | 688 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -7.086 | -7.463 | -7.853 | -390 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Energie Impuls | Stimuleringsmaatregel voor ondernemers voor het opstellen van een businesscase voor energiebesparing | 61 | 4 | 57 | ||
Energiefonds Utrecht | Subsidie aan het Energiefonds Utrecht zodat zij financiële ondersteuning kunnen bieden in de vorm van leningen, garantstellingen en participaties | 183 | 184 | -1 | ||
Vouchers energieadviezen bewoners | Vergoeding van 220 euro voor burgers die naar aanleiding van een energieadvies een energiemaatregel laten uitvoeren | 35 | 15 | 20 | ||
Collectieve zonne-energieprojecten | Het financieel ondersteunen van initiatieven van particulieren, collectieven en/of verenigingen voor het plaatsen van zonne-energie installaties | 200 | 149 | 51 | ||
Utrecht groen en duurzaam | Bijdrage aan Stichting Utrecht Natuurlijk ter ondersteuning van aantrekkelijke, laagdrempelige locaties, talrijke initiatieven door co-creatie en samenwerking op gebied van natuur, milieu en groen in de stad Utrecht | 3.055 | 3.055 | 0 | ||
Dierenweides | Bijdrage aan exploitatie dierenweides | 42 | 47 | -5 | ||
Vogelopvang | Bijdrage aan exploitatie volgelopvang | 38 | 38 | 0 | ||
Maatschappelijk Vastgoed | Mogelijk maken duurzame investeringen in panden van maatschappelijke instellingen | 300 | 124 | 176 | ||
Fonds Energieke Initiatieven | Inwoners stimuleren met initiatieven in de stad om de CO2 uitstoot te verminderen door energie te besparen of duurzame energie op te wekken | 80 | 54 | 26 | ||
Zonnebolierprojecten | Het financieel ondersteunen van initiatieven van de aanschaf en plaatsing van een zonneboiler voor huurders en eigenaren van woningen in Utrecht. | 50 | 5 | 45 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Uitvoeringsprogramma | 4.044 | 3.675 | 369 | |||
Totaal Subdoelstelling | 4.044 | 3.675 | 369 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 2
Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
Subdoelstellingen
Utrecht is een stad met zo min mogelijk geluidsoverlast en een veilige leefomgeving
Doelstelling 2:Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
Subdoelstelling 2.1:Utrecht is een stad met zo min mogelijk geluidsoverlast en een veilige leefomgeving
We willen méér dan alleen voldoen aan de wettelijke eisen voor externe veiligheid en geluid
De geluidbelasting in de woon- en werkomgeving kan tot gezondheidsproblemen leiden zoals ernstige hinder en slaapverstoring. Ook binnen de wettelijke normen voor geluid kunnen gezondheidsproblemen ontstaan. Bij ruimtelijke ontwikkelingen stellen we daarom aanvullende voorwaarden ter verbetering van het akoestisch woon- en leefklimaat. In de Geluidnota Utrecht 2014-2018 is het geluidbeleid vastgelegd. Op de lange termijn moet dit resulteren in een afname van de geluidhinder.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1a | Het percentage inwoners dat vaak overlast van verkeerslawaai ervaart | Onderzoek Utrecht, Inwoners-enquête | 2010 | ≤ 22% | 27% |
E2.1.1b | De risico's en locaties van transport en gebruik gevaarlijke stoffen zijn bekend en beheerst | Provinciale risicokaartkaart.nl | - | gegevens gepubliceerd op www.risicokaart.nl | Gegevens gepubliceerd op www.risico-kaart.nl |
Toelichting: We weten waar de locaties zijn met opslag van gevaarlijke stoffen (bv tankstations) en deze zijn op de provinciale kaart aangegeven. De hoeveelheden zijn vastgelegd in de omgevingsvergunningen en de vergunningverlening ligt bij Reg. Uitvoeringsdienst |
Aanvullend aan de wet voorwaarden stellen voor geluid bij ruimtelijke ontwikkelingen. Kansen aangrijpen om bestaande knelpunten te verbeteren. Reguleren transport gevaarlijke stoffen
Aanvullend aan de wettelijke grenswaarden wordt geëist dat elke nieuwe woning tenminste één geluidsluwe gevel heeft waar je het raam open kan zetten zonder lawaai binnen te krijgen. Deze aanvullende eis beïnvloedt regelmatig de planvorming en/of uitwerking. Voorbeelden waar dit heeft gespeeld zijn Rijnvliet, Defensieterrein – Merwedekanaalzone en het Veemarktterrein
In bestemmingsplannen in de uitleggebieden (zoals Leidsche Rijn) wordt aan vijf dB strengere grenswaarden getoetst om de akoestische ambitie voort te zetten. Deze strengere eis is toegepast bij de ontwikkeling van bestemmingsplannen zoals Leeuwesteijn, Leidsche Rijn Centrum Oost en Rijnvliet.
Ook bij de transitie van kantoren naar woonruimte worden akoestische eisen gesteld wat tot aanvullende geluidsmaatregelen kan leiden. Voorbeeld van een dergelijke transitie is een voormalig kantoorpand aan de Nijenoord 2-4 waarin studentenwoningen zin gerealiseerd. Hier moesten bouwkundige maatregelen getroffen worden ten behoeve van een geluidluwe gevel.
We hebben gelobbyd bij het rijk om de geluidhinder van rijksprojecten te beperken, zoals bij de Ring Utrecht en de spooruitbreiding Utrecht CS – Amsterdam-Rijnkanaal. Deze lobby had als resultaat, dat de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal stiller wordt gemaakt ondanks dat hiervoor geen wettelijke verplichting was. Ook worden er langs de snelwegen van de Ring bovenwettelijke maatregelen getroffen om de geluidshinder in de naastgelegen woonwijken te beperken. Verder is middels een provinciaal inpassingsplan, na jaren van ambtelijke en bestuurlijke lobby, de afronding van de geluidwal Veldhuizen op grondgebied van de gemeente Woerden planologisch mogelijk gemaakt. We zijn ook betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Omgevingswet en de gerelateerde regelgeving voor geluid.
In 2016 is een deel van de benodigde geluidisolatie bij woningen langs de Uithoflijn (Vaartsestraat, Pelikaanstraat en Oude Houtensepad) uitgevoerd. De uitvoering zal doorlopen in 2017. In 2016 is gestart met het geluidisolatie-onderzoek vanwege de aanleg van de busbaan Transwijk (HOV Zuidradiaal - Z80). In 2017 start het isoleren van de woningen. De Lessinglaan/Haydnlaan kent een gecombineerde aanpak van geluids- en warmte-isolatie. In 2016 zijn 132 woningen onderzocht. Alle bewoners hebben een warmte-isolatie-advies gehad. De uitwerking van het geluidsisolatie-onderzoek vergt meer tijd. Het project loopt daarom door in 2017. Uit de Utrechtmonitor 2017 blijkt dat het aantal mensen dat in 2016 aangaf vaak last te hebben van verkeerslawaai is toegenomen met 4% ten opzichte van 23% in 2015.
Externe veiligheid
In 2016 hebben wij veiligheidsaspecten beoordeeld bij (concept) vergunningaanvragen van twee Bevi bedrijven. De vergunningstrajecten worden in 2017 afgerond. In 2016 zijn onderdelen van Leidsche Rijn (Leidsche Rijn Centrum Oost en Leeuwesteyn) en enkele plangebieden nabij het stationsgebied (Croeselaan, Stationsgebied en 2e Daalsedijk, Wisselspoor) aan de normen voor externe veiligheid getoetst. Andere plannen waar we hebben getoetst waren de beheersverordening De Meern Noord, Maximapark, Vogelenbuurt, Wittevrouwen en het projectplan Tractieweg 41 (Werkspoorkathedraal). Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over gemeentelijke wegen moet de vervoerder een ontheffing vragen. In het jaar 2016 hebben we ontheffingen verleend voor transport van en naar acht LPG stations, één LNG station, één bedrijf en 25 propaantanks. In 2016 is in vervolg op voorgaande jaren opnieuw een vergelijking gemaakt tussen verleende ontheffingen voor propaantransport en bij ons bekende propaantanks. In 2016 hebben wij in verband met wijzigingen van bedrijfssituaties diverse keren gegevens over externe veiligheid geleverd aan het Register risicosituaties gevaarlijke stoffen (RRGS).
In 2016 is het concept van het Ontwerp-Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht (OTB) voorgelegd aan belanghebbenden waaronder de gemeente Utrecht. In de maand mei is het ontwerpbesluit gepubliceerd. Zowel bij het concept OTB als bij het OTB hebben wij, in samenwerking met de provincie Utrecht, tekstbijdragen over externe veiligheid geleverd. In de maand mei werden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu realisatiecijfers van transporten met gevaarlijke stoffen over het spoor in 2015 bekend gemaakt. Uit die informatie bleek dat de aantallen transporten niet in overeenstemming waren met het basisnet. Naar aanleiding van deze informatie hebben we bij het rijk aandacht gevraagd voor de ontstane situatie. In verband met onder andere de gewijzigde Wet vervoer gevaarlijke stoffen per 1 april 2015 is in 2015 begonnen met het opstellen van een nieuwe routeringsverordening. De routeringsverordening is in 2016 afgerond en vastgesteld door de gemeenteraad.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal woningen gesaneerd/geïsoleerd voor geluid | Eigen monitoring | - | 175 | 0 |
Toelichting: In 2016 is voorbereidend werk verricht voor de geluidssanering van 132 woningen aan de Lessinglaan. Deze saneringsopgave komt in 2017 tot afronding. |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
03-2-1-1 | Lucht, geluid en externe veiligheid | 61 | 61 | 63 | 2 |
Totaal baten | 61 | 61 | 63 | 2 | |
Lasten | |||||
03-2-1-1 | Lucht, geluid en externe veiligheid | -1.109 | -1.211 | -1.374 | -163 |
Totaal lasten | -1.109 | -1.211 | -1.374 | -163 | |
Saldo baten en lasten | -1.048 | -1.150 | -1.311 | -161 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.048 | -1.150 | -1.311 | -161 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Preventieve maatregelen lucht, geluid en externe veiligheid
De belangrijkste oorzaak van de hogere lasten van 0,163 miljoen euro is dat er meer wettelijke taken voor luchtkwaliteit en geluid zijn verricht ten behoeve van gebiedsopgaven en bereikbaarheidsprojecten.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Lucht, geluid en externe veiligheid | |||||
6430 | Lucht, geluid en externe veiligheid | 61 | 61 | 63 | 2 |
Totaal baten | 61 | 61 | 63 | 2 | |
Lasten | |||||
Lucht, geluid en externe veiligheid | |||||
6430 | Lucht, geluid en externe veiligheid | -1.109 | -1.211 | -1.374 | -163 |
Totaal lasten | -1.109 | -1.211 | -1.374 | -163 | |
Saldo baten en lasten | -1.048 | -1.150 | -1.311 | -161 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -1.048 | -1.150 | -1.311 | -161 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Utrecht heeft een schone bodem
Doelstelling 2:Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
Subdoelstelling 2.2:Utrecht heeft een schone bodem
De bodem is geschikt voor het gewenste gebruik, zonder gevaar voor de gezondheid
We willen nieuwe verontreiniging van de bodem voorkomen. En waar de bodem verontreinigd is en risico's voor de gezondheid bestaan, hebben we gezorgd dat de bodem weer geschikt gemaakt werd voor het gewenste gebruik.
Milieuhygiënisch gestage verbetering van de kwaliteit
We willen gestage kwaliteitsverbetering van de bodemkwaliteit en tenminste realiseren van het standstill beginsel (als de milieukwaliteit in een gebied beter is dan de geldende eisen mag dit relatief schone gebied niet verslechteren).
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Vracht verontreiniging (de nog aanwezige verontreiniging in het grondwater) | Gebiedsplan gebiedgericht Grondwaterbeheer | 2013 (1.475 kg) | 1.350 kg | Volgt |
Toelichting: Met het in 2016 opgestelde monitoringsplan is gestart met het plaatsen van extra meetnetpeilbuizen en voorbereiden van gerichte grondwatermonitoring. De uitvoering van monitoring loopt door tot in 2017 waardoor dit cijfer medio 2017 bekend wordt. | |||||
E2.2.2 | In 2018 zijn de vijf locaties die gebiedsgerichte aanpak belemmeren gesaneerd | Bijlage 7 Gebiedsplan gebiedsgericht Grondwaterbeheer | 2015 (0) | 40% | 20% |
Toelichting: In 2016 is gestart met het uitvoeren van bodemonderzoeken ter voorbereiding van de daadwerkelijke sanering. Deze onderzoeken lopen door tot in 2017. |
Beheren van de ondergrond
Beheren van de ondergrond
In 2016 is de uitvoering van de gebiedsgerichte aanpak van start gegaan volgens de 3 beleidsprincipes:
Beschermen, verbeteren en benutten.
In het gebiedsplan zijn vijf locaties benoemd die een risico vormen voor de schone gebieden en gesaneerd moeten worden. De vijf locaties zijn de Reactorweg 11-Atoomweg 12, Amsterdamsestraatweg 312-314, Jutfaseweg 226, Vrouwjuttenstraat en Notebomenlaan 5. Momenteel zijn we op de Reactorweg 11-Atoomweg 12, Amsterdamsestraatweg 312-314 en Jutfaseweg 226 bezig met onderzoek ter voorbereiding van de daadwerkelijke sanering. De verwachting is dat de realisatie binnen vijf jaar voltooid is. Over het benutten van de ondergrond is eind 2016 de Utrechtse Bodemenergie Agenda ondertekend. Deze samenwerkingsagenda heeft tot doel om in samenwerking met de provincie de ondergrond duurzaam te benutten door vormen van duurzame energie.
De drie beleidspijlers van beschermen, verbeteren en benutten zijn binnen de gemeentelijke beleidsontwikkelingen ingebracht in het project Beter Bestemmen. In de Kadernota Kwaliteit Openbare Ruimte (2016) is 'meer en eerder aandacht voor de relatie tussen de bovengrond en ondergrond' opgenomen als een leidend principe voor ruimtelijke kwaliteit (gebruik, inrichting en beheer).
Om de begroting van het gebiedsplan sluitend te krijgen voor de komende 30 jaar ligt er een opgave om in totaal circa 2 miljoen euro bijdrage van derden te verwerven. Hiervoor werkt de gemeente momenteel aan een werkwijze voor derden om gebruik te maken van de gebiedsgerichte aanpak (P2.2.2). Het verkregen geld komt in een reserve en wordt deels besteed aan de monitoring van de gebiedsgerichte aanpak en deels aan de beheersing van risico’s voor de mens en risico’s op verspreiding naar het schone gebied.
De sanering van de west plas van de Nedereindse Plas is eind 2016 afgerond. In 2017 zal de voorbereiding van start gaan van de sanering van de oostplas. Er is (met financiële steun van het Rijk) gestart met onderzoek naar de afbouw van de nazorg van het Griftpark. Het doel van het onderzoek is om of de eeuwigdurende nazorg van het Griftpark eindig te maken of om de nazorg eeuwigdurend voort te zetten tegen minimale kosten. Daar waar een mogelijke geval is van ernstige bodemverontreiniging, is bodemonderzoek gedaan. De nadruk heeft gelegen op het uitsluiten van humane risico's.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Raadpleging bodeminformatiesystemen | Eigen monitoring | 2015 (9.754) | 10.000 | 9.256 |
P2.2.2 | Aantal nieuwe betalende deelnemers aan het gebiedsplan | Eigen monitoring | 2015 (0) | 2 | 2 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
03-2-2-1 | Schone bodem | 2.832 | 3 | 361 | 358 |
Totaal baten | 2.832 | 3 | 361 | 358 | |
Lasten | |||||
03-2-2-1 | Schone bodem | -2.864 | -4.124 | -2.788 | 1.335 |
Totaal lasten | -2.864 | -4.124 | -2.788 | 1.335 | |
Saldo baten en lasten | -32 | -4.121 | -2.427 | 1.693 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 100 | 100 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -32 | -4.021 | -2.327 | 1.693 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Schone bodem
Baten
De baten zijn 0,358 miljoen euro hoger dan begroot, grotendeels veroorzaakt door ontvangen bijdragen voor het gebiedsplan waarmee in de begroting geen rekening was gehouden (0,361 miljoen euro). Door overige kleine verschillen zijn de baten 0,003 miljoen euro lager.
Het verschil bij de baten tussen de nominale begroting en de actuele begroting is ontstaan doordat de bijdrage van het Rijk uit het bodemconvenant 2016-2020 wordt afgerekend via het gemeentefonds (dus als budget wordt verstrekt), terwijl dit voorheen als subsidie werd verstrekt.
Lasten
De lasten zijn per saldo 1,335 miljoen euro lager dan begroot, wat veroorzaakt wordt door
- Uitvoering van de vervanging van de apparatuur Griftpark start in 2017 (1,600 miljoen euro lager)
- De bijdrage aan het Prozeeterrein wacht op het definitieve saneringsrapport (0,400 miljoen euro lager)
- De driejaarlijkse monitoring binnen het gebiedsplan loopt door in 2017 (0,256 miljoen euro lager)
- De uitgaven voor de sanering van de Nedereindseplas zijn 0,278 miljoen euro hoger, dit hangt samen met strenge verantwoordingseisen van de uitgevoerde saneringswerkzaamheden
- De sanering Akkrumerraklaan in Leidsche Rijn (0,726 miljoen euro hoger)
- Overige kleine verschillen (0,083 miljoen euro lager).
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Schone bodem | |||||
6434 | Bodemverontreiniging | 2.832 | 3 | 361 | 358 |
Totaal baten | 2.832 | 3 | 361 | 358 | |
Lasten | |||||
Schone bodem | |||||
6434 | Bodemverontreiniging | -2.864 | -4.124 | -2.788 | 1.335 |
Totaal lasten | -2.864 | -4.124 | -2.788 | 1.335 | |
Saldo baten en lasten | -32 | -4.121 | -2.427 | 1.693 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 100 | 100 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -32 | -4.021 | -2.327 | 1.693 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Utrecht heeft een gezonde lucht
Doelstelling 2:Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
Subdoelstelling 2.3:Utrecht heeft een gezonde lucht
Minimaal voldoen aan de wettelijke EU-normen voor fijn stof en stikstofdioxide
Jaarlijks verschijnt medio oktober/november een landelijke rapportage over het voorgaande jaar. Over 2016 komen dus pas in de tweede helft van 2017 de gegevens over de luchtkwaliteit beschikbaar. Uit de landelijke Monitoringsrapportage Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit komt naar voren dat landelijk de gemiddelde concentraties stikstofdioxide en fijn stof ook in 2015 verder zijn gedaald.
Fijn stof
De landelijke Monitoringsrapportage laat zien dat er voor het jaar 2015 in Utrecht geen (potentiële) overschrijdingen waren van de EU-grenswaarden voor fijn stof (PM2,5 en PM10). Ook voor 2016 verwachten we geen overschrijdingen van de EU-grenswaarden voor fijn stof. In 2015 bedroeg de grootschalige achtergrondconcentratie voor fijn stof in de provincie Utrecht 19,9 μg/m3, net onder de WHO-advieswaarde van 20 μg/m3. De berekende concentraties langs (drukke) wegen in de gemeente Utrecht zijn vrijwel allemaal hoger dan de WHO-advieswaarde, tot maximaal circa 23 μg/m3.
Stikstofdioxide
Voor Utrecht laat de Monitoringsrapportage NSL 2016 voor het jaar 2015 drie overschrijdingen zien van de Europese jaargemiddelde grenswaarde voor stikstofdioxide, waarvan één langs de Graadt van Roggenweg en twee langs de Waterlinieweg. Ter plekke van de overschrijdingen langs de Waterlinieweg bevinden zich geen woningen en vindt geen blootstelling plaats. Daarnaast worden er circa 30 bijna-overschrijdingen berekend voor stikstofdioxide. In vergelijking met vorig jaar, toen er één knelpunt was en 23 bijna-overschrijdingen, is dit een lichte verslechtering. Het hardnekkige knelpunt voor stikstofdioxide langs de Catharijnesingel is verdwenen. Door de verbetering van de achtergrondconcentraties voor stikstofdioxide en lagere emissiefactoren is de verwachting voor 2016 dat de concentraties licht zijn gedaald, maar verwachten we nog wel dezelfde overschrijdingen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.3.1a | WHO advieswaarden fijnstof realiseren | WHO/RIVM | 2015 | Dalende trend fijnstof | Licht dalende trend |
E2.3.1b | Wettelijke norm fijnstof (PM 10) jaargemiddelde concentratie is 40µg/m3 | Monitoringsrapportage | 2011 | Dalende trend fijnstof | Max. 23µg/m3 |
Toelichting: Er is sprake van een licht dalende trend. | |||||
E2.3.1c | Wettelijke norm fijnstof (PM10) maximaal 35 dagen overschrijding 24-uursgemiddelde grenswaarde is 50µg/m3 | Monitoringsrapportage | 2011 | Dalende trend fijnstof | Max. 11 dgn |
Toelichting: Er is sprake van een licht dalende trend. | |||||
E2.3.1d | Wettelijke norm stikstofdioxide (NO) Jaargemiddelde concentratie 40 µg/m3 | Monitoringsrapportage | 2011 | Dalende trend stikstofdioxide | Max. 42µg/m3 |
Toelichting: Er is sprake van een licht dalende trend. | |||||
E2.3.1e | Wettelijke norm stikstofdioxide (NO). Maximaal achttien keer overschrijding uurconcentratie van 200 µg/m3 | Monitoringsrapportage | 2011 | Dalende trend stikstofdioxide | 0 dgn |
Uitvoeren maatregelen Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), inclusief jaarlijkse monitor en bijsturing
De maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Gezonde lucht 2013-2015 en het Nationaal Samenwerkingsprogramma Lucht zijn uitgevoerd. Daarnaast wordt de luchtkwaliteit gemonitord, zowel met metingen als met berekeningen. De gemeentelijke NSL-Monitoringsrapportage 2015 zoomt in op de in december 2015 verschenen landelijke NSL-Monitoringsrapportage. In de gemeentelijke rapportage is in de voortgang van de afzonderlijke ‘In Betekenende Mate-projecten’ (IBM-projecten) opgenomen. Ook is de stand van zaken vooral de uitvoering van de maatregelen van het ‘Uitvoeringsprogramma 2013 – 2015, Gezonde lucht voor Utrecht’ opgenomen. Tegelijkertijd met de gemeentelijke NSL-Monitoringsrapportage is de gemeentelijke Luchtmeetnetrapportage uitgebracht.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.3.1a | Zie programma Bereikbaarheid voor NSL-maatregelen | Gezonde lucht voor Utrecht | Jaarlijkse monitoringsrapportages luchtkwaliteit | 2011 voldoen aan de grenswaarden PM10 | ja |
P2.3.1b | Zie programma Bereikbaarheid voor NSL-maatregelen | Gezonde lucht voor Utrecht | Jaarlijkse monitoringsrapportages luchtkwaliteit | 2015: voldoen aan de grenswaarden NO2 | Naar verwachting ja (*) |
Toelichting: (*) dit wordt medio 2017 definitief duidelijk. |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Wij ramen de lasten en baten van prestatiedoelstelling 2.3 in het programma Bereikbaarheid onder subdoelstelling 1.3.
Beleidsnota's
- ‘Utrecht, energiek middelpunt van het land’- Energieplan Utrecht (vastgesteld op 14 januari 2016) (pdf, 1,2 MB)
- Duiding van het College bij het Energieplan (vastgesteld op 14 januari 2016) (pdf, 1,7 MB)
- Uitvoeringsprogramma Gezonde lucht voor Utrecht 2013-2015 (vastgesteld oktober 2013) (pdf, 1,2 MB)
- Geluidnota (herzien in 2014) (pdf, 1,9 MB)
- Actieplan Geluid (herzien in 2014) (pdf, 1,2 MB)
- Nota Bodembeheer 2012-2022, 'Grondig werken 3' (vastgesteld op 20 maart 2012, de actualisatie wordt naar verwachting vastgesteld in 2017) (pdf, 7,4 MB)
- Gebiedsgericht Grondwaterbeleid (vastgesteld op 12 mei 2009) (pdf, 2,1 MB)
- Nota Externe veiligheid (vastgesteld op 13 maart 2007) (pdf, 1,8 MB)