Doelstellingen
Doelstelling 1
Openbare ruimte is veilig en functioneel
Subdoelstellingen
De openbare ruimte is heel, veilig en functioneel
Doelstelling 1:Openbare ruimte is veilig en functioneel
Subdoelstelling 1.1:De openbare ruimte is heel, veilig en functioneel
In de openbare ruimte kan iedereen zich veilig verplaatsen en verblijven
Periodiek voeren we inspecties uit om de veiligheid voor gebruikers van de openbare ruimte te kunnen garanderen. Als we niet direct het benodigde onderhoud konden uitvoeren, stelden we uit veiligheidsoverwegingen een deel van de openbare ruimte tijdelijk buiten gebruik. De doelstelling om het aantal functiebeperkende maatregelen tot vijf terug te brengen, is niet behaald. In 2016 hebben we uiteindelijk zeven objecten tijdelijk buiten werking moeten stellen. Van tevoren is moeilijk precies in te schatten hoeveel functiebeperkende maatregelen zich in een bepaald jaar voordoen. Drie van deze maatregelen waren gericht op het weren van ander verkeer dan voetgangers of fietsers over bruggen. De andere beperkingen betroffen het afsluiten of beperken van verkeer op (delen van) wegen en kades.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Potentieel onveilige objecten in de openbare ruimte worden buiten werking gesteld, zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en verblijven | SW | 40 (2008) | 5 | 7 |
We werken achterstallig onderhoud weg aan de kapitaalgoederen
In 2016 hebben we uitgevoerd wat we ons in de begroting hadden voorgenomen. Zo is groot onderhoud uitgevoerd op gedeelten van de rijbanen van de Waterlinieweg tussen de Berenkuil en de aansluiting op de A28. Ook is het vervangen van beschoeiing aan de oostzijde van de Oosterstroom in 2016 in gang gezet. We verwachten dat project in het eerste kwartaal 2017 af te ronden. Verder is de betonrenovatie van de Vondelbrug en de Vaartscherijnbrug klaar en beginnen we met een soortgelijke klus voor de Tolsteegbrug in het voorjaar van 2017.
Sier- en herbestrating
Samen met de belanghebbenden is gewerkt aan een ontwerp voor een aantrekkelijker Domplein waarbij 2.000 jaar geschiedenis zichtbaar wordt. Eind 2016 is gestart met de uitvoering van het Domplein zelf, in de omliggende omgeving is in 2016 al een groot deel gerealiseerd. Eveneens in het kader van het aantrekkelijker maken van de woonomgeving is een groot aantal woonstraten van gevel tot gevel aangepakt. Daarbij zijn op basis van het bomenbeleid bomen vervangen door jonge bomen. We hebben ook de groeiplaatsen verbeterd bij bomen die dit nodig hadden. Met een totaalaanpak richten we ons op het beperken van de overlast door boomwortelopdruk, het opnieuw bestraten en – waar nodig – het vervangen van de riolering. Overigens is de Bilitonkade hier een goed voorbeeld van. Na jaren van oplappen voerden we daar een complete herbestrating uit, waarbij we rekening hielden met ernstige boomwortelopdruk, het behoud van de monumentale boomstructuur en wijkwensen.
Werven en bomen
Bij de werf- en walmuren wees aanvullend onderzoek uit dat de conditie van sommige bomen in het werkgebied in mindere staat verkeerde dan eerder was aangenomen. Herhaald onderzoek hiernaar leverde resultaten op die consequenties hebben voor de verdere uitvoering van het project Wal- en kluismuren.
Verlichting en verkeer
Bij het onderhoud van de openbare verlichting lag de nadruk op het vervangen van lichtmasten, voedingskasten en openbare verlichtingskabels. Waar mogelijk is het vervangen gecombineerd met energiebesparende maatregelen en maatregelen die het licht reduceren.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Omvang achterstallig onderhoud (€ miljoen) | SW | 195 (2007) | 94 | 91 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
05-1-1-1 | Achterstallig onderhoud wegwerken | 4.399 | 5.854 | 6.142 | 288 |
Totaal baten | 4.399 | 5.854 | 6.142 | 288 | |
Lasten | |||||
05-1-1-1 | Achterstallig onderhoud wegwerken | -52.411 | -51.088 | -52.617 | -1.530 |
Totaal lasten | -52.411 | -51.088 | -52.617 | -1.530 | |
Saldo baten en lasten | -48.013 | -45.234 | -46.476 | -1.242 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 4.000 | 6.621 | 6.621 | 0 | |
Onttrekking reserves | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -44.013 | -43.855 | -45.097 | -1.242 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Achterstallig onderhoud wegwerken
Zoals hiervoor al inhoudelijk toegelicht is in 2016 uitgevoerd wat we ons in de begroting hadden voorgenomen. De in de voorjaarsnota beschikbaar gestelde incidentele impuls voor de leefomgeving van 1,4 miljoen euro, is vormgegeven. Werkzaamheden in de historische binnenstad, in de omgeving van het Domplein en groot onderhoudwerkzaamheden aan de Vaartsche Rijnbrug en Vondelbrug hebben plaatsgevonden. In verband met gunstige weersomstandigheden kon er tot het einde van december worden doorgewerkt aan grote projecten. Hierdoor is er vooruitgewerkt op de programmering van 2017. Projecten waarvan een doorlooptijd tot in het voorjaar van 2017 werd verwacht konden al in december worden afgerond. Het gaat hierbij vooral om het vervangen van asfalt en open verhardingen zoals de Isotopenweg, Paranadreef en diverse wegen in Leidsche Rijn. In totaal is voor 1,496 miljoen euro (conform de bestaande gedragslijn) vooruitgewerkt, dit zorgt voor een even groot nadeel op de lasten. De hiervoor genoemde incidentele impuls van 1,4 miljoen euro is gedekt uit het vrijvallen van de WIA-voorziening. Als gevolg hiervan was er geen dekking voor de WIA-lasten in 2016, het nadeel hiervan bedraagt 0,548 miljoen euro. Een nadeel van 0,496 miljoen euro ontstond door schades in de openbare ruimte. De baten van 0,288 miljoen euro bestaan voornamelijk uit de verhaalde schades. Om de problemen met betrekking tot de wateroverlast in Lombok op adequate wijze op te lossen is, bij besluitvorming Voorjaarsnota 2016, 1,0 miljoen euro beschikbaar gesteld. Uitvoering zal starten in 2017, derhalve ontstaan hierdoor in 2016 minder lasten van 1,0 miljoen euro. Overige kleinere voor- en nadelen op de lasten leveren per saldo 0,010 miljoen euro nadeel op.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Achterstallig onderhoud wegwerken | |||||
6720 | Dienstverlening Heel en Veilig | 1.230 | 1.250 | 1.399 | 149 |
6722 | Stedelijk beheer openbare ruimte | 2.285 | 3.720 | 3.886 | 166 |
6723 | Stedelijk beheer ruimtelijke voorz.en | 884 | 884 | 857 | -27 |
Totaal baten | 4.399 | 5.854 | 6.142 | 288 | |
Lasten | |||||
Achterstallig onderhoud wegwerken | |||||
6720 | Dienstverlening Heel en Veilig | -3.115 | -3.555 | -2.292 | 1.262 |
6722 | Stedelijk beheer openbare ruimte | -47.461 | -45.698 | -48.508 | -2.810 |
6723 | Stedelijk beheer ruimtelijke voorz.en | -1.835 | -1.835 | -1.817 | 18 |
Totaal lasten | -52.411 | -51.088 | -52.617 | -1.530 | |
Saldo baten en lasten | -48.013 | -45.234 | -46.476 | -1.242 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 4.000 | 6.621 | 6.621 | 0 | |
Onttrekking reserves | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -44.013 | -43.855 | -45.097 | -1.242 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Het afval- en hemelwater wordt veilig en milieuvriendelijk afgevoerd en de waterkwaliteit is goed
Doelstelling 1:Openbare ruimte is veilig en functioneel
Subdoelstelling 1.2:Het afval- en hemelwater wordt veilig en milieuvriendelijk afgevoerd en de waterkwaliteit is goed
Een goed functionerend rioolstelsel
Door het rioolstelsel goed te beheren en te onderhouden zorgen we ervoor dat het afvalwater veilig wordt ingezameld en afgevoerd, zonder risico’s voor de volksgezondheid en het milieu. Het hemelwater zamelen we in en verwerken we op dusdanige wijze dat er geen wateroverlast op straat optreedt. Het streven is om zoveel mogelijk hemelwater via de bodem of via waterwegen af te laten vloeien. Hierdoor wordt minder beroep gedaan op de bergingscapaciteit in het rioolstelsel en wordt voorkomen dat relatief schoon water naar de zuivering gaat. De meldingen van wateroverlast geven ons een deel van het beeld hoe ons rioolstelsel functioneert. Zoals aangekondigd in het Plan Gemeentelijke Watertaken Utrecht doen wij nog onderzoek naar een meer nauwkeurige effectindicator. Informatie over het jaarlijks aantal grondwatermeldingen volgt in het kader van het Duurzaamheidsverslag.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Het aantal keer per jaar dat wateroverlast optreedt door het onvoldoende functioneren van het gemeentelijk hemelwater- en/of ontwateringssysteem | SW | 64 (2012) | 50 | 34 |
Vervangen en re-linen van vijf kilometer riolering per jaar, het realiseren van éénbergbezinkbassin per jaar en afkoppelen van twee hectare verhard oppervlak
Uitgevoerd in 2016 zijn de projecten in De Meern Zonstraat, Meentweg (gedeeltelijk), Pr. Irenelaan, Pr. Beatrixlaan, Pr. Margrietlaan, Melkmeisjeslaan, Gouvernantelaan, Zeilmakerslaan, Stoelenmakerslaan en in Veldhuizen De Milan Viscontilaan (gedeeltelijk) alle in verband met afkoppelen en grondwateroverlast. Verder zijn riolen vernieuwd in het Oppenheimplein, Pr. Irenelaan (Zuilen), De Wiericke, Nieuwravenstraat, P. Nieuwlandstraat en Patrimoniumstraat. In combinatie sloop/nieuwbouw en/of met herinrichting van straten zijn riolen vernieuwd in de Vechtensteinlaan, Queeckhovenplein, Boelesteinlaan, Goudesteinlaan, Weresteinlaan, Leidseweg, G. Borgesiuslaan, Verenigingstraat, Verenigingdwarsstraat , Schermerhornstraat.
In de Trumanlaan, Peltlaan, Pearsonlaan, Auriolaan, Monnetlaan, Kapteynlaan, ’t Goylaan, Zadelstraat en Choorstraat zijn de aansluitleidingen vernieuwd gelijktijdig met de reconstructie/herinrichting van de rijweg.
Ook troffen we maatregelen om wateroverlast te voorkomen. Hiervoor wordt de bergingscapaciteit van het rioolstelsel vergroot. Zo is in de Rijnkade gestart met de realisatie van een bergbezinkbassin en zijn we gestart met de voorbereiding van het bergbezinkbassin in het Willemsplantsoen. We bouwen twee bassins in plaats van één bassin (Catharijnesingel). Daardoor is 0,7 kilometer minder riool vervangen. Ook koppelen we waar het mogelijk was verhard oppervlak af. Bij de projecten Queeckhovenplein en City Campus Max werd de afkoppeling van de nieuwbouw gerealiseerd. De renovatie van het rioolgemaal Lange Hagelstraat is gereed en de renovatie van het rioolgemaal Kardinaal de Jongweg is gestart en begin 2017 gereed. De uitgevoerde waterkwaliteitsmaatregelen in 2016 zijn vooral nog gebaseerd op de wijkwaterplannen. Komende jaren baseren we ons op een onderzoek naar de waterkwaliteit in Utrecht op 92 locaties. De belangrijkste maatregelen die in 2016 zijn uitgevoerd zijn:
- Aanleg park de Groene Kop (Tuindorp), met daarin veel extra waterberging en aanleg van natuurvriendelijke oevers samen met Meerjaren groenprogramma en Hoogheemraadschap
- Verbetering doorstroming Vechtzoompark (Overvecht) ter bestrijding kroosvorming samen met Hoogheemraadschap
- Verbetering doorstroming Oudenrijnsingel (De Meern) ter bestrijding kroosvorming samen met Hoogheemraadschap
- Aanbrengen drijfwaterplanten en vegetatie-eilanden Stadsbuitengracht (Binnenstad) samen met bewoners en Hoogheemraadschap.
In 2016 is veel aandacht uitgegaan naar het samen met bewoners verminderen van de wateroverlast in de souterrainwoningen in Lombok en Zeeheldenbuurt. In 2017 zal begonnen worden met de realisatie.
Om Utrecht ook in de toekomst wateroverlast bestendig te houden zijn we doorgegaan met afkoppelen. De verbreding van de afkoppeldoelstelling waarmee we ook het vervangen van verharding door groen kunnen financieren, heeft ertoe geleid dat we in 2016 één hectare verhard oppervlak hebben vergroend.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Jaarlijks 5km re-linen/vervangen | SW | 5 km (2009) | 5 km | 4,3 |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
05-1-2-1 | Vervangen en re-linen van 5 km riolering | 38.333 | 37.962 | 39.177 | 1.216 |
Totaal baten | 38.333 | 37.962 | 39.177 | 1.216 | |
Lasten | |||||
05-1-2-1 | Vervangen en re-linen van 5 km riolering | -30.070 | -30.039 | -29.830 | 208 |
Totaal lasten | -30.070 | -30.039 | -29.830 | 208 | |
Saldo baten en lasten | 8.263 | 7.923 | 9.347 | 1.424 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 8.263 | 7.923 | 9.347 | 1.424 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Vervangen en re-linen van vijf kilometer riolering
De hogere baten van 1,216 miljoen euro zijn met name te verklaren door hogere opbrengsten uit de rioolheffing als gevolg van meer volume (betalers) en een lagere oninbaarheid van vorderingen dan bij de tariefopstelling 2016 rekening mee is gehouden. De structurele component van het voordeel op de baten is meegenomen bij de tariefopstelling 2017 en heeft geleid tot een substantiële verlaging van de rioolheffing in 2017.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Vervangen en re-linen van 5 km riolering | |||||
6041 | Rioolrechten | 38.283 | 37.762 | 38.898 | 1.136 |
6718 | Stedelijk Beheer Riolen & rioolgemalen | 50 | 200 | 279 | 80 |
Totaal baten | 38.333 | 37.962 | 39.177 | 1.216 | |
Lasten | |||||
Vervangen en re-linen van 5 km riolering | |||||
6041 | Rioolrechten | -956 | -924 | -1.043 | -118 |
6718 | Stedelijk Beheer Riolen & rioolgemalen | -29.114 | -29.114 | -28.788 | 326 |
Totaal lasten | -30.070 | -30.039 | -29.830 | 208 | |
Saldo baten en lasten | 8.263 | 7.923 | 9.347 | 1.424 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | 8.263 | 7.923 | 9.347 | 1.424 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Doelstelling 2
Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
Subdoelstellingen
De buitenruimte is schoon en het groen is onderhouden
Doelstelling 2:Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
Subdoelstelling 2.1:De buitenruimte is schoon en het groen is onderhouden
De buitenruimte is schoon en het groen is netjes onderhouden
Om te bepalen of de afgesproken onderhoudsnorm gehaald wordt, laten we de openbare ruimte schouwen: in totaal twaalf keer per jaar voor schoon en vier keer per jaar voor groen. Het gestelde doel is zowel voor schoon als voor groen gerealiseerd. Vanaf 2016 is de methodiek van het CROW leidend in de uitvoering van de werkzaamheden. Het door ons zelf ontwikkelde kwaliteitsinstrument voor onderhoud van de openbare ruimte (KIOR) is voor het laatste jaar in gebruik geweest voor de bestuurlijke verantwoording.
De bewoners waarderen onze aanpak met een 6,5.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Waardering bewoners schone openbare ruimte minimaal 6,0 | Bewonersenquête | 6 (1996) | 6,0 | 6,5 |
Schoonhouden van de openbare ruimte
De norm voor schoon is: niet meer dan 10% van de gemeten punten scoort lager dan een zes. Stadsbreed bleven we dit jaar ruim binnen deze norm. De doelstelling om in de binnenstad niet meer dan 10% van de gemeten punten lager dan een zeven te laten scoren, werd niet gehaald. De stijgende lijn van de afgelopen jaren zet zich nog wel voort: 13,9% van de gemeten punten scoorde lager dan een zeven. In 2015 was dit 15%.
Winkelcentra
We zijn gestart met het op zaterdag schoonmaken van alle winkelcentra in Leidsche Rijn/Vleuten– De Meern. In Overvecht zijn de schoonmaakwerkzaamheden verplaatst van de zaterdag naar de zondag. Doordat het op zondag minder druk is, kunnen we de werkzaamheden sneller en beter uitvoeren.
Parken
Op verschillende onderdelen is ingezet om de Utrechtse parken schoner te krijgen: het plaatsen van kolenbakken en ondergrondse containers, extra inzet van medewerkers gedurende de weekenden in de zomermaanden en de inzet van een borstel-zuigmachine om de ligweides te ontdoen van zwerfafval.
Bijdrage kinderen
Op verschillende locaties hebben kinderen bijgedragen aan een schone omgeving. Rond een Buiten Schoolse Opvang in Vleuterweide hebben kinderen de buitenruimte schoon gemaakt en op initiatief van enkele leerlingen van een basisschool in Langerak is een grote schoonmaakactie gehouden. We faciliteren dit soort acties met knijpers, hesjes, handschoenen en vuilniszakken.
Onderhouden van het groen
De norm voor groenonderhoud is: niet meer dan 10% van de gemeten punten scoort lager dan een zes. In alle wijken wordt deze norm gehaald. Het meer inzetten van de expertise van bewoners en meer zelfbeheer blijven belangrijke wensen in de hele stad. We leveren hieraan een bijdrage door nieuwe en bestaande zelfbeheerders waaronder bijvoorbeeld de vrienden van het Máximapark, zoveel mogelijk te ondersteunen. Ook leveren we een bijdrage aan nieuwe initiatieven, waarvoor bijvoorbeeld een beroep wordt gedaan op het Initiatievenfonds.
Handhaven algemene regelgeving en voorschriften vergunningen
Wij hebben het vastgestelde handhavingsprogramma 2016 uitgevoerd en hebben met onze interventies bijgedragen aan het correct gebruik van de openbare ruimte. In het handhavingsverslag 2016 rapporteren wij over de resultaten van de handhavingsacties. In 2016 hebben wij extra ingezet op zwerfvuil in parken als proef binnen het zwerfafval vergoedingsfonds. Hierbij hebben gemeentelijke handhavers op warme zomeravonden meer inzet gepleegd om contact te maken met bezoekers, hen te wijzen op de mogelijkheden om het afval op te ruimen en eventueel op heterdaad te beboeten. Na positieve evaluatie besloten wij deze werkwijze voort te zetten in 2017. De publicaties voor (aanvragen voor) velvergunningen gaan sinds medio 2016 gepaard met de relevante bijlagen, zodat burgers een beter beeld kunnen krijgen van wat er gaat plaatsvinden. Bij de toetsing van een aanvraag voor meerdere bomen toetsen wij kritisch op de onderzochte alternatieven en noodzaak van de kap en vragen aanvragers dit in een bomenparagraaf toe te lichten.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | % scores schoon onder 6 | Technische schouw | 5 (2008) | 10 | 1,1 |
P2.1.2 | % scores groen onder 6 | Technische schouw | 10 (2008) | 10 | 1,9 |
P2.1.3 | Gegronde bezwaren 1% | JZ | 1% (2012) | < 1% | <1% |
Toelichting: Gegronde bezwaren naar aanleiding van verleende vergunningen. |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
05-2-1-1 | Aantrekkelijke groene leefomgeving | 89 | 789 | 410 | -379 |
05-2-1-2 | Onderhouden van het groen | 2 | 2 | 151 | 149 |
05-2-1-3 | Handhaving regelgeving vergunningen OR | 4.912 | 4.137 | 4.124 | -13 |
Totaal baten | 5.002 | 4.927 | 4.685 | -243 | |
Lasten | |||||
05-2-1-1 | Aantrekkelijke groene leefomgeving | -15.673 | -16.695 | -16.204 | 491 |
05-2-1-2 | Onderhouden van het groen | -13.768 | -14.261 | -14.309 | -48 |
05-2-1-3 | Handhaving regelgeving vergunningen OR | -3.207 | -3.011 | -2.924 | 87 |
Totaal lasten | -32.649 | -33.967 | -33.437 | 530 | |
Saldo baten en lasten | -27.646 | -29.040 | -28.752 | 287 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -27.646 | -29.040 | -28.752 | 287 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Schoonhouden van de openbare ruimte
De uitvoering van het project 'Programma schoon' (zwerfafval) is deels doorgeschoven naar 2017. Van het totale budget van 0,700 miljoen euro is 0,321 miljoen euro uitgegeven. In 2016 betekent dit een voordeel van 0,379 miljoen euro op de lasten en baten, omdat de subsidie die op dit project wordt ontvangen ook deels doorschuift naar 2017. Op de lasten resteert een incidenteel voordeel van 0,112 miljoen euro veroorzaakt door het minder hoeven inzetten op gladheidsbestrijding in november en december.
Onderhouden van het groen
De baten zijn incidenteel hoger doordat er drie opdrachten zijn uitgevoerd voor externen. Er is groen aangelegd in winkelcentrum Mereveldplein en er zijn twee schoolpleinen aangepast.
Handhaven van de algemene regelgeving en voorschriften van vergunningen
De lagere lasten worden veroorzaakt door een voordeel op de aanbesteding van de kleding van de geüniformeerde (BOA-)diensten, en met vervanging van oude uniformen is terughoudend omgegaan. Daarnaast was in 2014 en 2015 geld gereserveerd voor het Individueel Loopbaanbudget. De niet bestede gelden zijn in 2016 vrijgevallen.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Aantrekkelijke groene leefomgeving | |||||
6724 | Dienstverlening Schoon en Netjes | 0 | 0 | 0 | 0 |
6726 | Dagelijks Onderhoud Straatreiniging | 89 | 789 | 410 | -379 |
Onderhouden van het groen | |||||
6725 | Dag. Onderh. Openb. Ruimte(excl straatr) | 2 | 2 | 151 | 149 |
Handhaving regelgeving vergunningen OR | |||||
6280 | Behandeling Vergunn. aavr. Openb Ruimte | 1.264 | 1.176 | 1.209 | 32 |
6281 | Expl. Verhuur Openb. Grond en Reclamevz | 3.559 | 2.920 | 2.886 | -34 |
6282 | Toezicht en Handhaving | 89 | 40 | 29 | -11 |
Totaal baten | 5.002 | 4.927 | 4.685 | -243 | |
Lasten | |||||
Aantrekkelijke groene leefomgeving | |||||
6724 | Dienstverlening Schoon en Netjes | 0 | 0 | 0 | 0 |
6726 | Dagelijks Onderhoud Straatreiniging | -15.673 | -16.695 | -16.204 | 491 |
Onderhouden van het groen | |||||
6725 | Dag. Onderh. Openb. Ruimte(excl straatr) | -13.768 | -14.261 | -14.309 | -48 |
Handhaving regelgeving vergunningen OR | |||||
6280 | Behandeling Vergunn. aavr. Openb Ruimte | -918 | -943 | -980 | -36 |
6281 | Expl. Verhuur Openb. Grond en Reclamevz | -258 | -149 | -137 | 13 |
6282 | Toezicht en Handhaving | -2.032 | -1.918 | -1.808 | 110 |
Totaal lasten | -32.649 | -33.967 | -33.437 | 530 | |
Saldo baten en lasten | -27.646 | -29.040 | -28.752 | 287 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -27.646 | -29.040 | -28.752 | 287 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
We richten het groen zo in dat aantrekkelijk en bereikbaar wordt
Doelstelling 2:Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
Subdoelstelling 2.2:We richten het groen zo in dat aantrekkelijk en bereikbaar wordt
Een aantrekkelijke en voor iedereen bereikbare groene leefomgeving in en om Utrecht
De instrumenten voor het bereiken van deze doelstelling zijn het Groenstructuurplan 2007 en het Bomenbeleid 2009. Deze laatste is in 2016 geëvalueerd, waaruit blijkt dat het belang van bomen steeds transparanter meegewogen wordt bij ruimtelijke projecten. Dit heeft mede geresulteerd in meer en oudere bomen. De uitvoering loopt via het Meerjaren Groenprogramma. Bij de uitvoering maken wij zoveel mogelijk werk-met-werk en proberen we bewonersinitiatieven en ondernemers te steunen. Sinds de start van het Groenprogramma is door samen te werken het geïnvesteerde budget verdubbeld. Hiermee verbeteren we parken en groen in en om Utrecht. De wijkgroenplannen hebben geresulteerd in veel extra groen in de directe woonomgeving en draagvlak en betrokkenheid bij bewoners. Met het onderdeel Groene Web dragen we bij aan de verbetering van stadsnatuur door het realiseren van een ecologisch netwerk en het opheffen van knelpunten voor planten en dieren. Naast het groen in de stad zorgen wij als deelnemer in de twee recreatieschappen rondom Utrecht voor een groot aanbod aan recreatief groen rondom onze compacte stad. Die rol wordt steeds belangrijker door de groei van onze stad. Om de ambitie van een gezond Utrecht vorm te geven doet onze stad mee aan de City Deal ‘De waarden van groen en blauw in de stad’ (31 mei 2016). Op basis van deze City Deal werken we samen met andere steden en partners aan de verdere ontwikkeling van instrumentarium om de waarde van stedelijk groen en blauw significant mee te nemen in stedelijke opgaven.
De tevredenheid met buurtgroen en parken stijgt een fractie in vergelijk met de inwonersenquête van 2010. Dit ondanks de veel hogere gebruiksdruk.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Tevredenheid met buurtgroen | Inwonersenquête | 66% (2010) | 70% | 68% |
E2.2.2 | Tevredenheid parken | Inwonersenquête | 72% (2010) | 77% | 73% |
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving dicht bij huis met ruimte voor stadsnatuur
Met het uitvoeringsprogramma Meerjaren Groen jaarsnede 2016 zijn volop projecten gerealiseerd
om meer en aantrekkelijk groen en stadsnatuur dichter bij de Utrechter te brengen. In 2016 zijn de wensen van actieve bewoners in Noordwest vertaald in een ontwikkelvisie voor het Niftarlakeplantsoen, op basis waarvan we komende jaren projecten gaan uitvoeren. Het Monicahofje is gerenoveerd. Bij Park Oog in Al is op basis van het bewonersinitiatief de entree Meijsters Buiten opgeleverd en de planvorming voor de entree Beethovenlaan gereed voor uitvoering. Samen met de bewoners werken we verder aan deelplannen die vanaf 2017 in uitvoering gaan. Samen met het initiatief Kasteeltuin Nijevelt in het Milan Viscontipark is het plan gemaakt om park en omgeving beter op elkaar aan te sluiten en aantrekkelijk te maken. In dit plan werken ondernemers (Abrona) en bewoners met ons samen. Voor de Parkzone Amsterdam-Rijnkanaal is de ambitie in 2016 vastgesteld in het Ontwikkelkader Parkzone en zijn we met de bewoners aan de slag met de Wagenaarkade en de aansluiting op de eerder gerealiseerde Rooseveltboulevard en de aansluiting op het Stadsstrand. Beide maken ook onderdeel uit van het Rondje Stadseiland. Bij het oude Demkaterrein is samen met Rijkswaterstaat de planvoorbereiding gestart voor een recreatieve route en een parkje langs het kanaal.
De realisatie van groen langs de Vechtoevers (Hogelanden) combineren we met de planvorming van de fietsverbinding langs de westzijde. De aanleg voorzien we in 2018. Bij de Draaiweg wordt een verhard pleintje omgevormd tot een groenere plek met een kadeverlaging naar de Vecht. In het voorjaar werd in Overvecht het Zambesipark opgeleverd door het verwijderen van een gedeelte van de Zambesidreef dat is afgekoppeld van de NRU. Daarbij is de groenstructuur van Overvecht weer aaneengesloten. Bij de Groene Kop (Visie Eykmanlaan) is de bodemsanering afgerond en is het raamwerk van het park in de historische landschapsstructuur met veel water aangelegd. Bij de Oosterspoorbaan is bijgedragen aan het bewonersinitiatief om hier een park te realiseren. In de oostelijke stadsrand hebben we de eerste fase van de Toekomstvisie Landgoederen voor Amelisweerd afgerond. De uitvoering van Erfgoedparels Amelisweerd is in 2016 gestart, dit zal naar verwachting in 2017 gereed komen. Hetzelfde geldt voor de projecten Verbetering bereikbaarheid Amelisweerd en Restauratie van de tuin Nieuw Amelisweerd, waarvoor in 2016 extra budget beschikbaar was gesteld. De uitvoering van de laatste twee wijkgroenplannen Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern loopt in 2017 door en zal aan het einde van dat jaar gereed zijn. Samen met bewoners worden dan ook in die wijken groenprojecten gerealiseerd. In 2016 hebben we de laatste projecten van het wijkgroenplan Binnenstad afgerond met onder andere een volledig heringerichte binnentuin in wijk C. Met behulp van een subsidieregeling is tot dusver ruim 9.100 m2 groen dak gerealiseerd op 118 particuliere daken. Dit extra groen op daken levert een bijdrage aan een duurzame, gezonde en leefbare stad. In het kader van het Groene Web hebben we samen met bewoners het openbare groen en tuinen aantrekkelijk gemaakt voor wilde bijen. We hebben gierzwaluwen en vleermuizen in de stad geïnventariseerd om deze soorten beter te beschermen. Hiervoor is ook in Utrecht een pilot gestart voor een monitoringsmeetnet voor vleermuissoorten die aan de stad gebonden zijn. Veel komt tot stand dankzij de samenwerking met vrijwilligers in de stad.
Dierenwelzijn
Met de Dierenbescherming is een contract afgesloten voor de dierenwelzijnstaken dierenopvang- en vervoer waarmee wordt ingezet op het terugdringen van het aantal zwerfdieren in de stad Utrecht.
Met de Algemene Utrechtse Hengelaarsvereniging is een nieuw contract voor het verhuren van de visrechten afgesloten. Bij de contractonderhandelingen is gezocht naar een evenwicht tussen ecologie en recreatieve belangen.
Ontwikkelen van het groen en recreatiemogelijkheden om de stad
Naast de activiteiten van het Meerjaren Groenprogramma zijn we verantwoordelijk voor beheer en realisatie van de recreatie om de stad via de gemeenschappelijke regeling van het Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. In Haarzuilens zijn na een succesvolle publieksactie van Natuur Monumenten 70.000 bomen geplant en is de aanleg van het nieuwe Parkbos De Haar vrijwel afgerond. De eerder aangelegde recreatiegebieden Ruigenhoek en Gagelbos worden steeds beter benut, dat komt ook door de nieuwe verbindingen die eerder zijn aangelegd (Fietsviaduct De Gagel). In de afgelopen tien jaar is bijna 360 hectare recreatiegebied toegevoegd rondom de stad. Dat is vooral zichtbaar geworden in de ontwikkeling van Haarzuilens en Wielreveldt, Noorderpark (Ruigenhoek) en een gedeelte van het Hollandsche IJsselbos.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Negen hoofdroutes naar groengebieden aangelegd | MGP2014 | 0 (2010) | 50% | 55% |
P2.2.2 | In goede uitvoering van de gemeenschappelijke regelingen is het beheer en onderhoud van de recreatiegebieden om de stad verzorgd | Regeling | 100% (2010) | 100% | 100% |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
05-2-2-1 | Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen | 0 | 0 | -24 | -24 |
Totaal baten | 0 | 0 | -24 | -24 | |
Lasten | |||||
05-2-2-1 | Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen | -2.230 | -2.153 | -2.239 | -86 |
05-2-2-3 | Groen en recreatie om de stad | -1.041 | -1.101 | -1.071 | 30 |
Totaal lasten | -3.271 | -3.254 | -3.310 | -56 | |
Saldo baten en lasten | -3.271 | -3.254 | -3.334 | -80 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 500 | 500 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 50 | 50 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.271 | -3.704 | -3.784 | -80 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Een aantrekkelijke en voor iedereen bereikbare groene leefomgeving in en om Utrecht
De baten zijn per saldo 0,024 miljoen euro lager dan begroot. De baten zijn 0,199 miljoen euro lager doordat de afrekening van de EFRO-subsidie 0,601 miljoen euro bedroeg terwijl er 0,800 miljoen euro was geraamd; dit verschil is grotendeels veroorzaakt door een verschuiving van lasten naar niet subsidiabel (er is meer uitgevoerd door eigen medewerkers en deze lasten zijn niet subsidiabel). De baten zijn 0,175 miljoen euro hoger door bijdragen uit diverse subsidies (bijvoorbeeld Erfgoedparels Amelisweerd, Vleermuiskasten en Food Smart Cities).
De lasten zijn per saldo 0,086 miljoen euro hoger dan begroot. De lasten zijn 0,273 miljoen euro lager doordat van het incidentele budget voor Amelisweerd bereikbaarheid/restauratie tuin (0,400 miljoen euro) er 0,127 miljoen euro is uitgegeven; het restant zal in 2017 volgen. Door nagekomen kosten voor het project Amelisweerd (onder andere accountantskosten) zijn de lasten 0,061 miljoen euro hoger; de saneringskosten voor de Groene Kop zijn 0,080 miljoen euro hoger geworden (dekking hiervan uit de exploitatieovereenkomst met de ontwikkelaar verwachten we in 2017); door meer uitvoering van onthardingsprojecten (vervanging van verharding door groen en bomen) in samenspraak met de bewoners, onder andere binnen de wijkgroenplanprojecten, zijn de lasten 0,218 miljoen euro hoger dan begroot.
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen | |||||
6398 | Groenstructuurplan | 0 | 0 | -24 | -24 |
Totaal baten | 0 | 0 | -24 | -24 | |
Lasten | |||||
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen | |||||
6398 | Groenstructuurplan | -2.230 | -2.153 | -2.239 | -86 |
6427 | Stadsnatuur | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groen en recreatie om de stad | |||||
6399 | Groen en recreatie om de stad | -1.041 | -1.101 | -1.071 | 30 |
Totaal lasten | -3.271 | -3.254 | -3.310 | -56 | |
Saldo baten en lasten | -3.271 | -3.254 | -3.334 | -80 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 500 | 500 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 50 | 50 | 0 | |
Saldo na mutaties reserves | -3.271 | -3.704 | -3.784 | -80 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Groene daken | Verminderen van CO2 emissie door energiebesparing , voorkomen van wateroverlast, verbetering luchtkwaliteit en woonkwaliteit | 40 | 49 | -9 | ||
Totaal Prestatiedoelstelling 2.2.1 Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving | 40 | 49 | -9 | |||
Totaal Subdoelstelling | 40 | 49 | -9 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Afval wordt op efficiënte wijze gescheiden ingezameld om de klant van dienst te zijn en om in te zetten als grondstof
Doelstelling 2:Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
Subdoelstelling 2.3:Afval wordt op efficiënte wijze gescheiden ingezameld om de klant van dienst te zijn en om in te zetten als grondstof
Het afval wordt in toenemende mate gescheiden ingezameld
In lijn met de nota Afval is Grondstof 2015-2018 zijn ook dit jaar weer diverse wijken overgegaan op Het Nieuwe Inzamelen. Eind 2016 was 53% van de laagbouwaansluitingen aangesloten op het voorzieningenniveau van Het Nieuwe Inzamelen. Dit heeft wederom geresulteerd in een daling van de hoeveelheid restafval. Ten opzichte van 2015 nam het restafval af met zes kilogram per inwoner naar 240 kilogram per inwoner. Hiermee is de doelstelling voor 2016 gehaald.
De doelstelling met betrekking tot de tevredenheid over de afvalinzameling is vorig jaar niet behaald. Vorig jaar was het gemiddelde rapportcijfer 6,5. Wij hebben in de loop van het jaar verbetermaatregelen genomen om komend jaar de klanttevredenheid proberen te verhogen, waaronder een verbeterde communicatiestrategie en actieplan tegen het bijplaatsen van afval bij ondergrondse containers.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
E2.3.1 | Tevredenheid over de afvalinzameling (cijfer) | Bewonersenquête | 6,8 (2014) | 7,0 | 6,5 |
E2.3.1 | Restafval/inwoner (kg) | Weeggegevens | 256 (2013) | 245 | 240 |
Het afval ophalen en de infrastructuur daarvoor versterken
Dit jaar zijn verschillende wijken omgezet naar de nieuwe wijze van afvalinzameling. Het gaat om Hoograven, Dichterswijk, Transwijk, Rivierenwijk, Tuindorp, Tuindorp-oost, Terwijde en diverse buurten met nieuw opgeleverde woningen. Voor de overige delen van Noordoost volgt de implementatie in 2017. Om in wijken waar door het ontbreken van een achterom geen ruimte is voor kliko’s, beter aan te sluiten bij de uitgangspunten van Het Nieuwe Inzamelen, is besloten tot een pilot in de Vogelenbuurt met zakkeninzameling voor plastic, blik en pak. Deze pilot zal in 2017 worden uitgevoerd.
De proef met het slimmer inzamelen van afval op basis van de vullingsgraad van de ondergrondse containers heeft in 2016 nog niet plaatsgevonden in verband met de uitloop van het automatiseringsproject en de boordcomputers die hiervoor de basis zijn. De planning is om deze pilot in 2017 te starten. Hiervoor is eind 2016 een marktconsultatie gepubliceerd.
Naar aanleiding van een proef met verruimde openingstijden van de afvalscheidingsstations, is begin 2016 besloten om deze verruiming definitief te maken. Met name de zondagsopenstelling van het afvalscheidingsstation aan de Tractieweg is zeer populair en het afvalscheidingsstation wordt goed bezocht; meer dan de helft van de bezoekers gaf aan vaker te komen.
Onder het motto ‘Utrecht weet wat afval waard is’ is in 2016 campagne gevoerd om alle inwoners van Utrecht bewust te maken van de waarde van afval en hen te verleiden meer en beter afval te scheiden. In januari 2016 werd gestart met een publieke campagne om duidelijk te maken dat plastic, blik en pak voortaan samen in de plastic bak mogen. Naast deze campagne is aandacht gevraagd voor de nationale compostdag, het opruimen en scheiden van afval op Koningsdag en het inleveren van taxussnoeisel bij de afvalscheidingsstations. De campagne ‘Utrecht weet wat afval waard is’ loopt door tot eind 2018.
In samenwerking met onder andere de G4 en het ministerie van Infrastructuur en Milieu is het onderzoek naar afvalscheiding in de hoogbouw verder geconcretiseerd met pilots in de deelnemende gemeenten. De voorbereidingen voor de pilot in Utrecht zijn in 2016 vergevorderd. De start vindt plaats in het eerste kwartaal van 2017. Het resultaat van het onderzoek moet leiden tot meer inzicht in de mogelijkheden tot duurzame gedragsverandering bij inwoners van hoogbouw woningen en minder restafval.
Prestatie-indicator | Bron | Nulmeting | Doelstelling | Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
P2.3.1 | Percentage laagbouwaansluitingen aangesloten op voorzieningenniveau van Het Nieuwe Inzamelen | Projectplanning | 6% (2013) | 51% | 53% |
P2.3.1 | Percentage huisaansluitingen dat gebruik maakt van zakkeninzameling | Projectplanning | 41% (2013) | 29% | 23% |
Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie | ||
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
05-2-3-1 | Het afval ophalen en de infrastructuur d | 40.460 | 40.147 | 39.991 | -156 |
Totaal baten | 40.460 | 40.147 | 39.991 | -156 | |
Lasten | |||||
05-2-3-1 | Het afval ophalen en de infrastructuur d | -31.596 | -31.572 | -31.194 | 378 |
Totaal lasten | -31.596 | -31.572 | -31.194 | 378 | |
Saldo baten en lasten | 8.864 | 8.575 | 8.797 | 222 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 526 | 526 | 545 | 19 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.390 | 9.101 | 9.342 | 241 |
(Bedragen x € 1.000)
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Het afval ophalen en infrastructuur daardoor versterken
Het voordeel op de lasten van 0,378 miljoen euro wordt grotendeels veroorzaakt door verschillen in de afwikkeling van opgelegde afvalstoffenheffingen voor de jaren 2012 tot en met 2015. Voor het overige zijn er kleinere voor- en nadelen op de baten en lasten (dat wil zeggen beneden het afgesproken grensbedrag waarop afzonderlijke posten worden toegelicht).
Meer details
Wat heeft dat per product gekost?
Productcode | Productnaam | Nominale begroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil actueel / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Het afval ophalen en de infrastructuur d | |||||
6425 | Inzamelen en afvoeren van afval | 31.999 | 31.686 | 31.416 | -270 |
6731 | Huishoudelijke afvalinzameling | 2.605 | 2.605 | 3.077 | 472 |
6732 | Overh.taken(excl HHafv)+facil inzameling | 126 | 126 | 51 | -75 |
6733 | Bedrijfsafval inzameling | 4.320 | 4.320 | 4.071 | -249 |
6734 | Marktdienst | 697 | 697 | 603 | -94 |
6735 | Havendienst | 711 | 711 | 772 | 60 |
Totaal baten | 40.460 | 40.147 | 39.991 | -156 | |
Lasten | |||||
Het afval ophalen en de infrastructuur d | |||||
6425 | Inzamelen en afvoeren van afval | -3.721 | -3.696 | -3.162 | 534 |
6731 | Huishoudelijke afvalinzameling | -22.043 | -22.043 | -22.601 | -559 |
6732 | Overh.taken(excl HHafv)+facil inzameling | -233 | -233 | -112 | 122 |
6733 | Bedrijfsafval inzameling | -3.723 | -3.723 | -3.512 | 212 |
6734 | Marktdienst | -612 | -612 | -539 | 73 |
6735 | Havendienst | -1.264 | -1.264 | -1.268 | -4 |
Totaal lasten | -31.596 | -31.572 | -31.194 | 378 | |
Saldo baten en lasten | 8.864 | 8.575 | 8.797 | 222 | |
Mutaties reserves | |||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 526 | 526 | 545 | 19 | |
Saldo na mutaties reserves | 9.390 | 9.101 | 9.342 | 241 |
(Bedragen x € 1.000)
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Beleidsnota's
- Nota Onderhoud kapitaalgoederen openbare ruimte 2016-2019 (pdf, 2,4 MB)
- Plan gemeentelijke watertaken Utrecht 2016-2019 (pdf, 13,1 MB)
- Groenstructuurplan (pdf, 1,2 MB)
- Meerjarenplanning Groen 2014-2017 (pdf, 2 MB)
- Beleidsnota afval is grondstof 2015-2018 (pdf, 1,3 MB)